Någon fara att använda pumpen?

Fick i dag hem ett MSR XGK kök där pumpens spår som håller kvar pistongen var spräckta (se bild).
Den håller tryck, inget läcker och köket är provkört. Är det någon egentlig fara att använda pumpen mer än att man får komma ihåg att hålla mot pistongbussningen när man pumpar?
Har förstått att dessa pumpar gärna vill gå sönder, är de nya bättre, och har ni något tips på vart man hittar en till bra pris? Gav 500kr för köket komplett + 2 extra flaskor för bränsle och en mindre MSR flaska (350ml)
Bra pris eller lurad?
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    31.8 KB · Visningar: 820
Ingen fare å bruke som du beskriver. Du har gjort et bra kjøp. Ny pumpe er ikke lett å finne billig.
Gratulere!

dsk
 
Det är ju samma system på alla msr's pumpar om jag inte minns fel. Jag köpte en pump på en friluftsbutik (femmans sport i Göteborg) till mitt msr xgk för runt 500-lappen har jag för mig efter att jag pajade min pump.

Jag köpte själva köket nytt på Naturkompaniet (utan flaskor) för 750:- som referens. Så visst, är köket i bra skick i övrigt så var det ett bra pris. Det är svårt att hitta något mer driftsäkert multifuelkök.
 
MSR sier:
What pumps are compatible with what stoves?

MSR standard stove pumps (Grey and Red or Grey and Black) are compatible with all MSR liquid fuel stoves, except the DragonFly™ stove. DragonFly-specific pumps (Red and Red or Teal and Red) will only work with DragonFly stoves.
 
Ja jag tror det kommer att fungera fint. Har sett några lagningar på nätet men inte den här lösningen :)
 
Min erfaring med den gamla pumpen (som var grå, ej röd, och som hade en tätning i läder på den rörliga delen, altså den som man pumpar med) är att man med jämna mellanrum (inte dagligen men säkert på varje veckotur) behöver smörja men ffa vidga lädertätningen. För att kunna göra det måste man ta ut den delen som du nu har fixerat. Det går visserligen men blir lite krångligare. Bortsett från det ser det snyggt ut.
Har även sett bilder på en lösning där man ändrat bränselslangen så att primus- (eller optimus?) pumpen kan användas, det tål mer. Där krävs dock kunskap och självklart gör man det på egen risk. MSR pumper är tyvärr kända för att vara något bräckliga.
Sedan är ju denna som de flesta friluftsprylar betydligt billigare att få på andra sidan Antlanten, du kanske har någon som åker över och kan tänka sig ta med en pump till dig (210 SEK tex här: http://www.mec.ca/product/5003-114/...roductsearch_en_q32008&No=40&h=10+50035&q=msr , USA kanske ännu billigare?)
F
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
turtle Någon som vet en kopp på 114mm bred insida? Kök och brännare 25
jffoto Någon som provat 360° Degrees Furno Brenner? Kök och brännare 13
petmeu BioLite - någon som testat? Kök och brännare 7
Dr Who Pinguin Pyro multikök. Någon som testat? Kök och brännare 3
alexs Primus 1.4l (eller någon annan) stålkastrull till trangia 25 kök? Kök och brännare 1
L.A. Någon risk för köket? Kök och brännare 4
avslutatmedlemskap160620 Någon som testat detta köket? Kök och brännare 6
davst Läckande gaskartusch - någon? Kök och brännare 52
niklaz Någon som testat Primus Vidar? Kök och brännare 2
Polar300 Någon med erfarenhet av Titanspork? Kök och brännare 12
v95kto Någon som testat MSR Simmer Lite? Kök och brännare 2
peter1959 Någon som känner igen detta kök??? Kök och brännare 5
hvk Optimus Stella - någon som testat? Kök och brännare 1
lumpi Någon som kan hjälpa med KAP köket? Kök och brännare 6
fredl Någon som provat Nuwick kök? Kök och brännare 0
Livetiskuggan Använda Trangia X2 utan köket Kök och brännare 8
leukotejp Använda kokkärl direkt på elden Kök och brännare 15
såg letar efter ett lätt men stadig kök för att använda året om. Kök och brännare 11
pi.r om att bygga, elda och använda ved-kök... Kök och brännare 73
joel123 säkert använda gammalt gaskök? Kök och brännare 37
sachsaren Använda bensinbrännare i tältet. Kök och brännare 31
aborren vilket bränsle ska man använda? Kök och brännare 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.