Gravity MF testat

Jaha, då har jag provkört mitt nya
Primus Gravity Multifuel. Först provade jag med fotogen vilket är det bränsle jag brukar föredra eftersom jag är lite rädd för explosionsrisken med bensin. Man kan nog säga att köket inte funkar bra med fotogen, först är det jättesvårt att förvärma, det finns ingen "kudde" (som ex Nova har) som suger upp bränslet utan man får lägga massa tändstickor runt brännaren vilka får fungera som vekar tills fotogenen blivit tillräkligt varm för att brinna av sig själv. Vidare kunde jag inte få lågan att brinna med en ren och klar blå låga utan det var hela tiden gula flammande lågor, ibland mindre, ibland större. Jämfört med mitt Nova var Gravity helt kasst med fotogen. Bensin funkade däremot bra och vill man endast köra med bensin kan Gravity MF nog vara ett bra kök. Köket är tystare än Nova men inte så tyst som jag förväntat mig. Vikten är låg och formatet litet. Att rensa munstycket är jobbigt eftersom man måste skruva isär hela köket för att komma åt munstycket. Effekten verkar vara hög med bensin som bränsle.
/Gustav
 
realout; sa:
Att rensa munstycket är jobbigt eftersom man måste skruva isär hela köket för att komma åt munstycket. Effekten verkar vara hög med bensin som bränsle.
/Gustav

Tror du man behöver rensa munstycket ofta om man kör köket på kemiskt ren bensin? Med ren bensin borde man ju inte behöva göra det särskilt ofta, och i så fall är det ju inget problem att man måste skruva isär köket vid rengöringen. Om man däremot måste rengöra köket ofta är ju Optimus eller MSR:s inbyggda rensnålar klart att föredra.

För övrigt, hur enkel var förvärmningen med bensin? I övrigt, hur tycker du Gravity MF står sig mot Nova? Jag tänker främst på effekt, handhavande och sjudmöjligheter. Novat borde ju ha enklare och mer exakt reglering av lågan, men hur stor skillnad upplever du som använt båda?
 
Jag tror inte du behöver rensa munstycket ofta om du kör på bensin och det går trots allt ganska lätt att ta isär köket när det är dags för rensing så detta bör inte avhålla dig från köp.
Förvärmning med bensin var lätt och gick snabbt och effekten på köket var god. Samma som Nova.
Vet man att man bara kommer köra på bensin så kan man gott välja Gravity, köket är ju som sagt både lätt och kompakt. Tror man att man någon gång kommer ha behov av annat bränsle är det Nova som gäller. Eller något annat beprövat kök. /Gustav
 
realout; sa:
Man kan nog säga att köket inte funkar bra med fotogen, först är det jättesvårt att förvärma, det finns ingen "kudde" (som ex Nova har) som suger upp bränslet utan man får lägga massa tändstickor runt brännaren vilka får fungera som vekar tills fotogenen blivit tillräkligt varm för att brinna av sig själv. Vidare kunde jag inte få lågan att brinna med en ren och klar blå låga utan det var hela tiden gula flammande lågor, ibland mindre, ibland större. Jämfört med mitt Nova var Gravity helt kasst med fotogen.

Förvärmning med tändstickor är kanske endast en nödlösning när förvärmningsbränslet tagit slut. Normalt förvärmer man väl med en alkohol eller bensin för att få upp förgasningstemperatur på förvärmningsslingan. Detsamma gäller de flesta fotogen/multifuelkök jag stött på. Visst har vissa "vekar", men även då brukar de flesta användarna ändå köra med ett mera lättflyktigt förvärmningsbränsle. Möjligen kan din tändsticksbränning skapa sotansamlingar som sedan stör förbränningen när du försöker köra full fart, dvs ger gulaktig och sotande låga. Det är dock bara en gissning, men jag har stött på liknande problem.

Annars tycker jag nog att Gravity verkar ganska "smutt" på bild åtminstone. Hur är kvalitetskänslan? Känns det gedigt och hållbart?
 
Gräs

När jag var i Costarica så körde jag fotogen i mitt MFS. Inte världens bästa fotogen, den kostade 6 kr för en liter, förpackningen var en gammal Johnny Walker flaska. Hursomhelst, veken på köket är borta sedan länge, men jag pulade i lite torrt gräs i köket och det funkade lika bra.

Ang. rensning av köket så behöver man göra det ibland även om man kör på ren bensin. Ibland går köket en vecka utan rengöring, ibland måste jag rensa 2 gånger samma dag. Undrar varför Primus envisas med att inte bygga in någon rensnål?

Är det någon som vet om det är någon skillnad på gas och multifuel varianterna av Gravity? Annars skulle man ju kunna gänga fast gasvarianten på en MFS-pump och köra bensin.
 
Re: Gräs

Vandrare; sa:
Ang. rensning av köket så behöver man göra det ibland även om man kör på ren bensin. Ibland går köket en vecka utan rengöring, ibland måste jag rensa 2 gånger samma dag. Undrar varför Primus envisas med att inte bygga in någon rensnål?

Jag tror inte de envisas för att jäklas, det är väl snarast patent som är i vägen. MSR har ju patent på inbyggd rensnål som man skakar. Nova var väl från början tänkt att ha samma konstruktion, men det fick de inte pga MSR:s patent. Med den "magiska" magnetiska rensnålen kom de ju emellertid runt detta problem. Fast Nova funkar väl ändå minst lika bra genom att skaka på det istället för att använda magneten. För att Primus ska kunna använda en inbyggd rensnål antar jag att de måste komma på en egen lösning, så de kommer runt patentproblemen. Någon som har ett smart förslag på konstruktion att tipsa Primus om? =)
 
realout; sa:
Jag tror inte du behöver rensa munstycket ofta om du kör på bensin och det går trots allt ganska lätt att ta isär köket när det är dags för rensing så detta bör inte avhålla dig från köp.
Förvärmning med bensin var lätt och gick snabbt och effekten på köket var god. Samma som Nova.
Vet man att man bara kommer köra på bensin så kan man gott välja Gravity, köket är ju som sagt både lätt och kompakt. Tror man att man någon gång kommer ha behov av annat bränsle är det Nova som gäller. Eller något annat beprövat kök. /Gustav

Ok. Ja jag ska förr eller senare skaffa mig ett vinterkök och har fastnat lite för Gravity MF. Men det blir nog antagligen till att köra på bensin antar jag. Snabbare förvärmning och mindre sot.

Men hur är det med regleringen av effekten tycker du? Inga problem att sjuda? Kan ju inte bli lika direkt respons som på Novat med reglering vid brännaren, men kanske ändå bra? Enligt Primus: "Gravity MF saknar den extra spindeln för finreglering som t.ex. Primus OmniFuel har. För att minimera vikten på Gravity MF har vi valt att inte använda någon extra spindel. Reglerbarheten är förhållandevis bra, mycket bättre än t.ex. konkurrenten MSR Simmerlite. ".
Jag har dock ingen erfarenhet av Simmerlite så det säger mig inte så värst mycket. Det är ju dock lite småkul med tanke på namnet, Simmerlite.
 
Att förvärma med tändstickor som veke är mycket riktigt en nödlösning och jag kommer heller inte göra det någon mer gång, Gravity funkar bara med bensin och då använder man också bensinen till förvärmning. Till mitt Nova använder jag alltid fotogenen i bränsleflaskan till förvärmning, att släpa med sig extra flaska med sprit verkar jobbigt tycker jag.
Kvalitetmässigt verkar det inte vara några problem med Gravity, godset är tunt men verkar ändå tillräckligt stark, jag tycker nog att primus har ganska snygga tekninska lösningar. Om köket går bra att sjuda med kan jag inte riktigt säga ännu, jag har testat det men inte lagat mat på det ännu och får väl lämna närmare besked senare när jag använt det lite mer.
/Gustav
 
realout; sa:
att släpa med sig extra flaska med sprit verkar jobbigt tycker jag.

Jag tycker att det är ganska enkelt ;) T.ex. Gripens medicinska bensin som du köper på ICA eller liknande rymmer 125ml och väger därefter. Ganska lagom för en normaltur och den har sprutmunstycke. Är dock aningen dyr (~140:-/l) för att agera bränsle, men som förvarningsflaska fungerar den bra (återfylles).
 
Ja okey, visst kan man ta med sig sprit extra och visst, det är kanske inte så tungt men då skall även denna sprit beräknas - hur mycket behövs för 10 dar, hur många gånger kan jag koka kaffe osv? Visst måste du väl hålla med om att det enklaste är att kunna använda samma bränsle till hela proceduren?
Märker att den här disskusionen börjar bli lite väl petig. Jag återkommer om nåra veckor när jag verkligen känt Gravity på pulsen. Tack för mig. Gustav
 
Ja jag skulle också föredra att bara behöva ha med mig ett bränsle.

Får se hur det blir med vinterkök för min del framöver. Är egentligen också lite negativt inställd till att köra på bensin, med tanke på säkerheten. Känns tryggare med fotogen. Verkar tyvärr inte finnas så många kök idag som går verkligt bra på fotogen. Allra helst hade jag nog velat ha ett KAP-arctic men det är ju lite svårt att få tag i nuförtiden då det inte tillverkas längre. Sen är det väl ganska tungt också, och lite besvärligt att rengöra. Annars tycker jag det verkade väldigt bra; bra effekt, hyfsat tyst, går (mycket bra) på fotogen. Nova går väl precis som Primusköken bäst på bensin, och brinner inte heller så tyst. Effekten är väl inte så mycket att skryta om egentligen heller. Gravity MF verkade intressant då det med liggande brännare går relativt tyst. Nu verkar det ju inte som att går så bra på fotogen dock. Effekten är väl inte heller den bästa, och kanske är den inte så tyst som jag hade hoppats.

Gör så, återkom om ett par veckor när du stiftat närmre bekantskap med köket. Jag är mycket intresserad av att få ta del av dina erfarenheter.
 
realout; sa:
Ja okey, visst kan man ta med sig sprit extra och visst, det är kanske inte så tungt men då skall även denna sprit beräknas - hur mycket behövs för 10 dar, hur många gånger kan jag koka kaffe osv? Visst måste du väl hålla med om att det enklaste är att kunna använda samma bränsle till hela proceduren?
Märker att den här disskusionen börjar bli lite väl petig. Jag återkommer om nåra veckor när jag verkligen känt Gravity på pulsen. Tack för mig. Gustav

Håller med dig, jag föredrar också att förvärma med huvudbränslet och därför kör jag nästan uteslutande bensin. Men jag tycker inte att det är besvärligt att ha ett förvärmningsbränsle med mig.

Det var inte min mening att skriva dig på näsan, därav smileyn i mitt förra inlägg. No offense?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mats Edberg Primus Gravity II MF, är det bra? Kök och brännare 1
hannulan primus gravity 2 Kök och brännare 7
martinolsson84 Primus Gravity MF - problem med mitt kök. Kök och brännare 4
Doc_Kris Primus Gravity II MF vs Primus EtaPower MF? Kök och brännare 2
Mija F Primus Gravity II MF, hur bra är dom? Kök och brännare 22
LottaD Råd: Optimus Stella+, MSR windpro, Primus Gravity EF? Kök och brännare 3
fnöskticko Primus Gravity, erfarenheter? Kök och brännare 7
midas66 Primus Gravity EF Kök och brännare 1
Elmerfishing Primus Gravity tips! Kök och brännare 6
haskell Test av Primus Gravity (gas) Kök och brännare 1
PJE Gravity vs EasyFuel Kök och brännare 8
KLAGER Primus Gravity Kök och brännare 22
Smogz Nån som testat Primus Winter Gas Kök och brännare 33
petmeu BioLite - någon som testat? Kök och brännare 7
Skipper_ Knäppa vätskor i multifuelköket? Vad har du testat? Kök och brännare 11
Dr Who Pinguin Pyro multikök. Någon som testat? Kök och brännare 3
avslutatmedlemskap160620 Någon som testat detta köket? Kök och brännare 6
niklaz Någon som testat Primus Vidar? Kök och brännare 2
magkar80 Primus Etapacklite, testat? Kök och brännare 6
v95kto Någon som testat MSR Simmer Lite? Kök och brännare 2
mpd Nån som testat EtaPower MF? Kök och brännare 15
hvk Optimus Stella - någon som testat? Kök och brännare 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.