Nya primus etapower ef vs gamla

Halloj!
Funderar på att införskaffa mig ett primus etapower EF, har sett att den äldre modellen är på rea på addnature
http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=PRIMUSETAPOWER

Då det är dålig information om det äldre köket jämfört med det nyare, vänder jag mig till er och frågar:
Är det värt att införskaffa det nya etapower ef eller duger den äldre lika väl?
Jag kan tillägga att jag är öppen för andra modeller som ni kanske föredrar :)
Är också lite fundersam på om den keramiska non-stick modellen är bättre än den äldre då jag helst undviker onödiga ämnen i matlagnings attiraljer.
 
Ja precis, även om det är snarlikt så är det ju olika modeller och säkerligen olika förändringar.
Tack för länken dock!
 
Har själv detta kök Primus etapower ef och kunde inte vara mer nöjd.
Har dock inte så jätte mycket att jämföra med då jag enbart använt mig av trangia kök tidigare men om jag skulle sammanfattat den så är det lätt att ställa lågan men piezo tändaren känns som att den kommer att gå sönder inom en snar framtid men det får man kanske räkna med?
 
Har själv detta kök Primus etapower ef och kunde inte vara mer nöjd.
Har dock inte så jätte mycket att jämföra med då jag enbart använt mig av trangia kök tidigare men om jag skulle sammanfattat den så är det lätt att ställa lågan men piezo tändaren känns som att den kommer att gå sönder inom en snar framtid men det får man kanske räkna med?

Jag har inte något helt sådant kök men däremot själva brännaren. Din känsla är rätt: piezotändaren går troligen snart sönder. Det gjorde min, jag bytte den till en ny och nu är även den kass. Faktiskt föll hela brännaren i bitar vid ett tillfälle, men gick att sätta ihop igen. Jag har därför med mig två stycken för säkerhets skull. Så helt nöjd är jag inte med Primus.
 
Jag har inte något helt sådant kök men däremot själva brännaren. Din känsla är rätt: piezotändaren går troligen snart sönder. Det gjorde min, jag bytte den till en ny och nu är även den kass. Faktiskt föll hela brännaren i bitar vid ett tillfälle, men gick att sätta ihop igen. Jag har därför med mig två stycken för säkerhets skull. Så helt nöjd är jag inte med Primus.

Primus piezotändare är klart tveksam. Det verkar som man måste ge den lite extra kärlek ibland.
Men kundsupporten på Primus är kalasbra. Inget tjafs, bra hjälp med råd och fått delar utan kostnad.

Tack Primus!

thomas
 
Hur fungerar det nya EF jämfört med tex express? är du superduper nöjd med det eller finns det mer att önska?

Jag har ett lock som går att använda som stekpanna på mitt EtaPower EF, så det är nog den gamla varianten jag har... Jag är hur som helst nöjd med det och eftersom du inledningsvis efterfrågade information om just det så får du det istället... Det jag skriver om Eta Express får ses som en bonus.

Det är ju egentligen två helt olika kök vi pratar om vid en jämförelse mellan Eta Express och EtaPower EF, men för att ta några för- och nackdelar.

Eta Express (gamla)
+ tar liten plats
+ är lätt (450 g)
+ gastuben får plats i köket vid transport
- duger inte till mycket mer än att värma vatten och koka soppa med
- instabilt även med "extraben" till gasflaskan
- rymmer inte mer än en liter
- med stekpannas/lockets handtag utfällt tätar det inte helt

EtaPower EF
+ rymmer mycket
+ står stabilt då gastuben står bredvid
+ bra vindskydd
+ har tamoj
+ tillräckligt stort för att faktiskt kunna laga mat på
- tamojen riskerar att repa stekpannan under transport
- väger en del, men går att lätta genom att byta packpåse och att inte ta med plastbyttan (1290 g med allt, 864 g utan packväska och plastbytta, 817 g om man även tar bort tamojen. Jag undrar vad som ingår i 804 g på det nya...)
- tar en del plats i packningen

Jag var precis ut och kokade vatten (3dl) i tre olika kök för att se om det var någon skillnad.

"Hemmabygge"*: 3.26 min, 10 g gas
ETA Express: 0.55 min, 2 g gas
ETA EF: 1.15 min, 2 g gas

* Evernew titankastrull 6dl (http://www.evernewamerica.com/ECA264.htm) och en billig brännare från Markill (http://ageek.de/wp-content/uploads/2008/06/markill_pi1.jpg)
 
oj - trangian har tydligen konkurrens i kontainerklassen

en trangia 27 med gasbrännare, två grytor teflon, 1 stekpanna teflon, en multidisk, en tamoj väger ungefär 860 gram, påse och spännbandet ca 35 gram till. med en full 100-gramstub som också kan packas inne i köket så handlar det om 1085 gram totalt.

bränsleeffektivitet ungefär 7 gram gasol per 500 gram vattenuppkok med de befintliiga grytorna och vid vindstilla
 
Lättpackaren tycker det hela verkar tungt. Turen ska vara bra lång om man ska tjäna in vikten genom mindre bränsleåtgång. På vintern går det snabbare eftersom det går åt mycket gas för att smälta snö.
Snabbhet är ju trevligt, men är det verklighen värt så mycket extra vikt? Gas är ju så grymt snabbt ändå. Det finns stabila gaskök som väger 150g. FireMaple t ex.


Skickat från min C6603 via Tapatalk 2
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fr3dr1k Primus EtaPower MF Kök och brännare 7
TVM:arn Primus Etapower MF eller Primus omnifuel Kök och brännare 8
ErikThorsell Efterbrännare på Primus Etapower MF?? Kök och brännare 3
Tenoren Primus EtaPower EF eller Trangia 27 (UL) med gasbrännare? Kök och brännare 14
peterparnes Primus EtaPower MF och bensin problem Kök och brännare 35
The_Lost_Cyclist Hur får man ett Primus Etapower MF att stå stabilt? Kök och brännare 9
Doc_Kris Primus Gravity II MF vs Primus EtaPower MF? Kök och brännare 2
graesen tips för primus etapower Kök och brännare 3
jbella Primus 2007, EtaPower Kök och brännare 1
Still Alive Primus Igniter Kök och brännare 15
DoktorGlas Primus gasbrännare Kök och brännare 19
Martes Primus nya gasbehållare - finns trefot som passar? Kök och brännare 18
Still Alive Filter i Primus Omnilite Ti Kök och brännare 0
Pohman Primus lite xl kaffepress? Kök och brännare 2
Soffpotatis Primus 2397 Kök och brännare 0
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
Heikkinen Primus Atle till Primus Lindal? Kök och brännare 10
Livetiskuggan Primus Frigg Stove Kök och brännare 1
PetriU Primus 2062 Kök och brännare 10
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
JAXE Trangia anpassa en Primus omnifuel 2 brännare. Kök och brännare 10
JAXE Köra Primus omnifuel 2 med fotogen, hur gör man? Kök och brännare 23
bico O-ringar till Primus LITE+ Kök och brännare 16
Bawk Gamla campingkök från Primus skillnader Kök och brännare 4
HPP Primus 2072 ? Kök och brännare 4
Utvandraren Primus Omnilite Ti Silencer Kök och brännare 18
[Andreas] Isolering till Piezotändare Primus express stove Kök och brännare 9
Still Alive Rengöra Primus med tryckluft? Kök och brännare 10
Brune Ljuddämpare till Primus Omnilite Ti? Kök och brännare 4
nicko_ Primus Bahco 2090, hjälp med tillfällig lagning under pågående tur Kök och brännare 3
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Primus nya gasolgrill? Kök och brännare 6
Fabrikörn Primus Micron Trail skramlar Kök och brännare 2
jalanjalan service på lite äldre primus brännare behövs det? Kök och brännare 8
mile0003 Primus PrimeTech stove 1.3 L Kök och brännare 20
Hermelin Primus Omnifuel - låg effekt Kök och brännare 0
Adelanteeee Bränsle till Primus Omnifuel Kök och brännare 14
Jojosurf Primus Spider Stove Set + Winter gas? Kök och brännare 9
greenfish Brände gröt i Primus ETA, använde mdiskmedel Kök och brännare 6
Jmhe Nytt Primus Omnilite Ti Sotar igen Kök och brännare 34
KristianMattiasson Primus Omnifuel priming pad? Kök och brännare 9
D300 Pomed Primus Eta Spider Brännare Kök och brännare 4
layback Erfarenhet av Primus non-stickbeläggning Kök och brännare 1
create Trangia 27 eller Primus? Kök och brännare 12
qvick nytt munstycke primus 2397 Kök och brännare 1
Joelleo primus 2251 Kök och brännare 5
fritänkare 1 Liters kärl sökes. Se önskelista. Primus titech? Kök och brännare 5
Smogz Nån som testat Primus Winter Gas Kök och brännare 33
desireman Hur fraktar man en använd primus gas behållare? Kök och brännare 8
D300 Skäms Primus Kök och brännare 33

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.