Primus EtaPower MF

Testade Primus EtaPower MF idag och det funkade verkligen grymt! Har läst massvis med problem som rör detta kök men bevisade motsatsen idag. 45 sekunder förvärmning och sedan var det bara att brassa på med en fin blå låga! Vart lite kladdigt när jag skulle ta bort ventilen från flaskan men gjorde på fel sätt så lär väl fungera bättre andra gången. Ville bara påvisa att detta kök faktiskt är bra, speciellt som första kök då det inte kommer behövas fler kök än detta :)

Än så länge 5 stjärnor för primus. Får se hur allt fungerar i minusgrader och när vinden blåser senare i vinter.

Ha de!
 
Bensin eller fotogen?

Bensin har jag aldrig haft problem med, och det är bekvämt att inte slabba med separat förvärmningsbränsle. Fotogen däremot kan vara lite kinkigt, åtminstone vintertid och i synnerhet om man inte är van. Men jag kör alltid på bensin.

Angående "behöver inga fler kök" så kommer du kanske att känna att du vill ha ett mindre, lättare gaskök för sommarturer, och så vidare.. :)
 
Jag kör på primus powerfuel.

Jag kan förstå din synpunkt på ett lättare kök, osv men jag har knappt börjat vandra än så tror detta kan räcka ett tag framöver. Har du testat köket med gas?: isf funkade det bra?
 
Jag kör på primus powerfuel.

Jag kan förstå din synpunkt på ett lättare kök, osv men jag har knappt börjat vandra än så tror detta kan räcka ett tag framöver. Har du testat köket med gas?: isf funkade det bra?

Gas funkar utmärkt. Sommartid är gas överlägset tycker jag. Inget kladd.

Ett mindre kök är inte aktuellt förrän du börjat väga ryggan inför vandringarna, kommit in på viktminskningstänket och sedan börjar förläsa dig här på Utsidan om UL, lättpackning, etc :)
 
Bensin/fotogen är kladdigare, krångligare, och farligare än gas. Helt enkelt bättre. Även om livet känns svårt, med petroleumbränsle har man alltid en givande pyrostund att se fram emot.

Och så slipper man delta i burkslöseriet.
 
Bensin/fotogen är kladdigare, krångligare, och farligare än gas. Helt enkelt bättre. Även om livet känns svårt, med petroleumbränsle har man alltid en givande pyrostund att se fram emot.

Och så slipper man delta i burkslöseriet.

pyrostund:)...kanske just det jag inte ser fram mot när man fixar maten i absiden, kul om tältet står kvar intakt;)

När det kommer till gasburkarna, tycker jag detta är OK hanterat med en fungerande metallåtrvinning. Även flytande bränsle levereras i förpackningar av olika slag, kanske några som är svårare att återvinna än ren plåt.
 
campinggasolburkar, sprejburkar och hygienprodukter i spray samt inhalator-patronerna är inte ett värre problem är tex köpa matkonserver och djurfoder på burk så länge man låter det gå till metallåtervinningen - och i antal räknat så är campingasolburkarna bara i promille av vad resten av burktyperna står för.

själv kommer jag ihåg på 70-talet att det oönskade man hittade i naturen för det mesta bestod av kaffeburkar och ölburkar i plåt omkringslängda och som med tiden rostade.

säga vad man vill om pantbiten för burkar - men det har fungerat väldigt bra för att hålla undan just dryckesburkar från att slängas precis överallt som det faktiskt var, innan det infördes.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pandan Nya primus etapower ef vs gamla Kök och brännare 26
TVM:arn Primus Etapower MF eller Primus omnifuel Kök och brännare 8
ErikThorsell Efterbrännare på Primus Etapower MF?? Kök och brännare 3
Tenoren Primus EtaPower EF eller Trangia 27 (UL) med gasbrännare? Kök och brännare 14
peterparnes Primus EtaPower MF och bensin problem Kök och brännare 35
The_Lost_Cyclist Hur får man ett Primus Etapower MF att stå stabilt? Kök och brännare 9
Doc_Kris Primus Gravity II MF vs Primus EtaPower MF? Kök och brännare 2
graesen tips för primus etapower Kök och brännare 3
jbella Primus 2007, EtaPower Kök och brännare 1
Still Alive Primus Igniter Kök och brännare 15
DoktorGlas Primus gasbrännare Kök och brännare 19
Martes Primus nya gasbehållare - finns trefot som passar? Kök och brännare 18
Still Alive Filter i Primus Omnilite Ti Kök och brännare 0
Pohman Primus lite xl kaffepress? Kök och brännare 2
Soffpotatis Primus 2397 Kök och brännare 0
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
Heikkinen Primus Atle till Primus Lindal? Kök och brännare 10
Livetiskuggan Primus Frigg Stove Kök och brännare 1
PetriU Primus 2062 Kök och brännare 10
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
JAXE Trangia anpassa en Primus omnifuel 2 brännare. Kök och brännare 10
JAXE Köra Primus omnifuel 2 med fotogen, hur gör man? Kök och brännare 23
bico O-ringar till Primus LITE+ Kök och brännare 16
Bawk Gamla campingkök från Primus skillnader Kök och brännare 4
HPP Primus 2072 ? Kök och brännare 4
Utvandraren Primus Omnilite Ti Silencer Kök och brännare 18
[Andreas] Isolering till Piezotändare Primus express stove Kök och brännare 9
Still Alive Rengöra Primus med tryckluft? Kök och brännare 10
Brune Ljuddämpare till Primus Omnilite Ti? Kök och brännare 4
nicko_ Primus Bahco 2090, hjälp med tillfällig lagning under pågående tur Kök och brännare 3
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Primus nya gasolgrill? Kök och brännare 6
Fabrikörn Primus Micron Trail skramlar Kök och brännare 2
jalanjalan service på lite äldre primus brännare behövs det? Kök och brännare 8
mile0003 Primus PrimeTech stove 1.3 L Kök och brännare 20
Hermelin Primus Omnifuel - låg effekt Kök och brännare 0
Adelanteeee Bränsle till Primus Omnifuel Kök och brännare 14
Jojosurf Primus Spider Stove Set + Winter gas? Kök och brännare 9
greenfish Brände gröt i Primus ETA, använde mdiskmedel Kök och brännare 6
Jmhe Nytt Primus Omnilite Ti Sotar igen Kök och brännare 34
KristianMattiasson Primus Omnifuel priming pad? Kök och brännare 9
D300 Pomed Primus Eta Spider Brännare Kök och brännare 4
layback Erfarenhet av Primus non-stickbeläggning Kök och brännare 1
create Trangia 27 eller Primus? Kök och brännare 12
qvick nytt munstycke primus 2397 Kök och brännare 1
Joelleo primus 2251 Kök och brännare 5
fritänkare 1 Liters kärl sökes. Se önskelista. Primus titech? Kök och brännare 5
Smogz Nån som testat Primus Winter Gas Kök och brännare 33
desireman Hur fraktar man en använd primus gas behållare? Kök och brännare 8
D300 Skäms Primus Kök och brännare 33

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.