Hur får man ett Primus Etapower MF att stå stabilt?

Jag må vara den mest otekniska medlemmen genom tiderna här på utsidan, men: Hur får man ett Primus Etapower MF att stå stabilt?

Eftersom bränsleslangen är böjd uppåt så tar den ju emot kanten på ställningen där kokkärlet ska stå, och effekten blir att hela köket är hur ostabilt som helst? Så här kan det ju inte vara...

Tack!

/Lars
http://www.lostcyclist.com/
 
Jag monterade ihop mitt för att förstå hur du menar men jag kan inte se vad problemet kan vara.
Här är en bild på mitt om det kan vara till någon hjälp.
3294490027_0c5f3889d1.jpg


/Esping
 
Slangen

Kan vara så enkelt att du måste skruva lös slangen och skruva dit den igen... gängan kan sluta så att den pekar uppåt... kanske.... men kan vara värt att pröva :)
 
Tack för visat intresse :)

Jag har nu gjort så att det ser ut som på bilden och nu är det stabilt.

Jag trodde inte att "bränsleslangen" skulle gå ovanför (eller vid sidan om) brännaren? (jag hade den alltså mot marken istället...)Ska den verkligen det? Varför då? Varför leder den bränslet i en omväg runt brännaren och inte den kortaste vägen från flaskan till brännaren BTW? Blir den inte överhettad om den ligger så nära brännaren? (ie flaskan exploderar och jag får överjävligt ont :))

Fan jag saknar mitt XGK 2...

Mvh Lars
http://www.lostcyclist.com/
 
Jag trodde inte att "bränsleslangen" skulle gå ovanför (eller vid sidan om) brännaren? (jag hade den alltså mot marken istället...)Ska den verkligen det? Varför då?

Jag vet inte om jag förstår rätt, men om du inte vill att köket ska vara en stor cigarettändare måste ju bränslet förgasas - alltså värmas som attan upp innan det kommer ut i brännaren. Även om man kör med gas är det bra med en slinga genom lågan eftersom man då kan vända upp och ned på gasflaskan när det är kallt eller den börjar bli tom, utan att få eldkastarfasoner.
 
Jag vet inte om jag förstår rätt, men om du inte vill att köket ska vara en stor cigarettändare måste ju bränslet förgasas - alltså värmas som attan upp innan det kommer ut i brännaren. Även om man kör med gas är det bra med en slinga genom lågan eftersom man då kan vända upp och ned på gasflaskan när det är kallt eller den börjar bli tom, utan att få eldkastarfasoner.

Alla Optimus kök saknar förvärmnings loop genom lågan så nog funkar det utan...;)
Pratade med konstruktören av Nova köket och minns jag rätt menade han att den lösningen som Primus mfl använder gör att ämnena i bränslet separerar och förgasas olika. Detta kan då ge en oren förbränning och att beläggningar och stop i bränsleslangen uppkommer!
 
Ja, ok... jag har bara haft ett MSR-kök förut och nu satt jag och funderade på hur det fungerar med förvärmning på detta Primuskök... :) (Såg inte skogen för alla träden...)

tack!

Ps ni som använder köket, är ni nöjda?
 
Alla Optimus kök saknar förvärmnings loop genom lågan så nog funkar det utan...;)
Pratade med konstruktören av Nova köket och minns jag rätt menade han att den lösningen som Primus mfl använder gör att ämnena i bränslet separerar och förgasas olika. Detta kan då ge en oren förbränning och att beläggningar och stop i bränsleslangen uppkommer!

Jag beskrev bara varför jag trodde att den fanns där, inte varför den inte finns i Optimuskök ;)

Visst funkar det utan en ögla, så länge man ser till att förvärma det flytande bränslet på nåt annat sätt (till exempel genom att leda ner värmen från lågan via godset).

Och i rena gaskök (som Optimus har) är eventuell förvärmning bara en extragrej för större användningsområde.
 
Tack för visat intresse :)

Jag har nu gjort så att det ser ut som på bilden och nu är det stabilt.

Jag trodde inte att "bränsleslangen" skulle gå ovanför (eller vid sidan om) brännaren? (jag hade den alltså mot marken istället...)Ska den verkligen det? Varför då? Varför leder den bränslet i en omväg runt brännaren och inte den kortaste vägen från flaskan till brännaren BTW? Blir den inte överhettad om den ligger så nära brännaren? (ie flaskan exploderar och jag får överjävligt ont :))

Fan jag saknar mitt XGK 2...

Mvh Lars
http://www.lostcyclist.com/

Om jag inte minns helt fel så går det en slinga genom lågorna på ett XGK2 också, det gör det i alla fall på mitt gamla Whisperlite och på det nya XGK EX.

Jag tror i viket fall som helst att risken att flaskan exploderar är minimal ;-)

/Esping
 
Bränslen som propan och butan (som finns i campingasol) kan man värma i stort sett hur mycket som helst utan att det händer något med gasen - glödvarmt är alltså inget problem

förgasningsslingan är mer eller mindre onödigt för gaskök såvida man inte vätskematar den (upp och nedvänd tub vid tex. stark kyla och låg tryck) - då behövs förgasningsslingan, precis som alla vätskedrivna kök (bensin, fotogen, diesel).

Den glödheta slingan vid MF-kök har crackande verkan på tyngre bränslen som diesel och fotogen och gör gaserna som kommer ut uppdelade i mindre kolkedjor mer åt bensinhållet och därmed brinner renare - dock gäller det att ha ordentlig värme på slingan (körsbärrött) innan den processen kommer igång ordentligt - mao. förvärming och start av vätskekök är det som bidrar mest till luftförorening per användartillfälle och man kan förmodligen köra i timmar i full fart utan att bidrar med obrända kolväten (läs sotande eld och spilld bränsle och dunstande bränsleångor) i mängd som man släppte ut vid just kökstart.

Gasol är förmodligen den kökstypen som bidrar med minst obrända kolväten per användartillfällen - någon kanske säger spritkök, men tänk på att all spill i hanteringen av spriten före och efter skall räknas in i 'föroreningsbudgeten', även om alkohol är en snäll och naturhanterbar förorening i jämförelse med bensin/fotogen och diesel

---

Jag gissar att man har samma brännare till alla typer av bränslen av sortimentskäl och gasköket är bara ett specialfall av MF-brännarna och det är munstyckestorlek och tillkopplad utrustning som skiljer.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
CoooL Är brännsleflaska som man får med Kap dålig??? Kök och brännare 3
turtle Vad får plats i en solo stove titan? Kök och brännare 12
Får inte igång colemans sportster 2 brännare! Kök och brännare 0
turtle Finns det nån sida eller liknande där man kan lära sig om "nesting" av olika köksprylar? Kök och brännare 28
Alucardi Optimus Polaris kan man ha pumpen i hela tiden? Kök och brännare 8
Mercu Bushcraft LF vs Firebox Nano - Vad ska man välja? Kök och brännare 26
Moga Vart hittar man den här tipi-vedspisen? Kök och brännare 5
JAXE Köra Primus omnifuel 2 med fotogen, hur gör man? Kök och brännare 23
VaratOchStigen Hur använder man tändstålet? Kök och brännare 8
avslutmedlemskap0904 Ibland blir man spänd på fortsättningen Kök och brännare 26
d-b Kan man tända en grill med tändstål? Kök och brännare 18
Peter77 Modifiera äldre Trangia för gas, såhär kan man göra. (bilder) Kök och brännare 56
andreas_sel Hur kan man hantera gasolkök med engångsbehållare? Kök och brännare 14
desireman Hur fraktar man en använd primus gas behållare? Kök och brännare 8
magnus ul Samlarmani, hur många kök kan man ha egentligen? Kök och brännare 90
Skipper_ I Multifuelkök, skall man eftersträva så stort munstycke som möjligt? Kök och brännare 0
Skipper_ Kan man låta pumpen sitta kvar på bränsleflaskan när man packar ner den? Kök och brännare 3
pajaro Hur mycket gas behöver man för en 12-dagars tur? Kök och brännare 4
Brundin Hur mycket gas behöver man? Kök och brännare 41
såg så här kan man göra om man vill ha två kök i ett Kök och brännare 37
pelka Vart kan man köpa TiLite? Kök och brännare 3
Mezzner Var köper man konservöppnare? Kök och brännare 21
Skipper_ Kan man skruva av gasbehållaren när den inte är tom på ett trangiakök? Kök och brännare 20
grodanbolle Vilket lätta kök steker man bäst med? Kök och brännare 6
freno Hur många liter vatten kan man koka med Primus 2206 100g? Kök och brännare 20
aborren vilket bränsle ska man använda? Kök och brännare 16
Jonas_K4_9596 Gällivare - var kan man köpa Primus 4-season-gas? Kök och brännare 11
Collin Kan man lita på specarna??? Kök och brännare 22
kristofer_wallmark Att tänka på när man lagar mat i absidern? Kök och brännare 11
adventure_transport Hur mycket energi kan man få ut från vatten? Kök och brännare 4
dajo Vad ska man ha för termomugg? Kök och brännare 29
adventure_transport Kan man lämna kvar bränsle i köket? Kök och brännare 4
PaulPersson Var köper man gasbehållare Kök och brännare 13
caar7629 Var hittar man Optimus Svea? Kök och brännare 2
bogart Optimus 80, hur gör man? Kök och brännare 9
Johan es Hur slipper man sot? Kök och brännare 31
kfs Var köper man dessa magiska KAP-produkter? Kök och brännare 1
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
Moga Är detta ett äldre bensinkök? Kök och brännare 5
rikard500 Stekpanna till ett Trangiakök Kök och brännare 9
Buthon Val av friluftskök för ett par veckors vandring Kök och brännare 48
Tundraman Gasskvättar....ett minne blott!! Kök och brännare 45
disgruntled Behöver hjälp att finna/sätta ihop ett köksset Kök och brännare 14
Askel Hur varmt under ett trangia-kök? Kök och brännare 13
T.Mellwing Grillgaller ovanpå ett stormkök? Kök och brännare 33
Letaren Bränsle till ett Trangia - 27-7 UL/HA Kök och brännare 8
Polar300 Min version av ett Optimus 111B ... Kök och brännare 4
såg Letar efter ett kombikök för dels kunna ha med på fjället och i skogen över öppen eld Kök och brännare 17
såg letar efter kök för en som har ett handikapp i händerna. Kök och brännare 18
såg letar efter ett lätt men stadig kök för att använda året om. Kök och brännare 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.