Ett eller två spritkök på tre personer?

för det första så skulle jag säga.. inga spritkök, välj något annat.. gas.. men för övrigt handlar om två saker, hur viktig är vikten, hur gott om tid har ni.. det går att laga mat till 5 pers på ett kök om man har gott om tid, 3 pers är inget problem.. 2 pers är normalt i det militära, stridsparsvis..
 
Om ni nu ska köra med sprit och inte gas så kanske inte redundans är lika viktigt med tanke på att saker (brännare) kan gå sönder. Jag skulle nog ha två kök ändå. Svårt att veta då det inte framgår om ni mest ska äta påsmat = i princip bara koka vatten. Ska det lagas i två kärl, koka nåt och steka nåt annat så kan det ju vara smidigt och snabbare med två kök.
 
Om ni nu ska köra med sprit och inte gas så kanske inte redundans är lika viktigt med tanke på att saker (brännare) kan gå sönder. Jag skulle nog ha två kök ändå. Svårt att veta då det inte framgår om ni mest ska äta påsmat = i princip bara koka vatten. Ska det lagas i två kärl, koka nåt och steka nåt annat så kan det ju vara smidigt och snabbare med två kök.

Har redan ett spritkök och kan eventuellt låna ett till, därav blir det inte gas. Lagar mest påsmat, möjligtvis ris. Har tidigare mestadels varit två personer på vandringar och då har ett kök räckt precis. Tänkte höra med er om ni tycker det är bökigt att laga maten i omgångar, eller om det är bökigare att använda två kök?
 
Ett kök oftast bränslesnålare. Inte så att det är värt att bry sig för en så kort expedition om du har ett tvåpersonerskök och inte har väldigt bråttom.
 
Till fyra pers funkar det ju fint att laga mat i två kök o då koka tex ris i ett kök o sås i det andra. Alltså borde det ju funka bra att koka först ris till tre pers o sen sås till tre pers.

Och handlar det om påsmat borde det ju funka fint ändå. Men som sagts tidigare handlar det ju om tid också. Naturligtvis tar det längre tid med bara ett kök o hur viktigt tiden är kan ju bara du veta.

Jag skulle helt enkelt ha gått ut o ätit middag nån kväll tillsammans o testa, då vet ni ju vad ni tycker.
 
Även om Tragia kommer orginal med spritbrännare så skulle jag köpa en gasolbrännare till den (inga stora pengar) . Det går snabbare att värma om det är mycket vatten som skall produceras, går att köra väldigt liten pådrag om man skall småkoka tex. ris (riktig ris, inte snabbris) och man kommer att förbruka betydligt mindre bränsle - inte bara för att man får dubbelt med värme gentemot T-sprit per vikt utan också att man inte eldar på mer pådrag och i tid än vad som precis behövs för tillfället.

Om ni har bestämt för två kök, så skulle jag i alla fall prova med gasolbrännare på den ena och sedan ut och provlaga lite mat några kvällar och se hur det fungerar.

Hittils har det nästan alltid resulterat att tidigare spritbrännaranvändare i trangia kommer med gasolbrännare nästa gång när man väl har sett och provat på hur det fungerar med gasol.

trangia blir ett helt annat och mycket mer användbart kök med gasolbrännare
 
På vår första fjälltur var vi sex personer och vi klarade oss finfint på två st trangiakök modell 25, handlar det om det lite mindre köket (modell 27) så kanske det blir lite knepigare.
 
Jag hade satsat på ett kök. Om man lagar torkad mat så kan den första kastrullen stå och vila efter ett uppkok ovanpå den andra kastrullens lock medan den andra kastrullen kokar upp. Ta med ett extra lock (alternativt skärbräda eller aluminiumpajform)
 
Beror på vad för mat du lagar. I höstas lagade vi mat för tre på i ett Jetboil PCS. Men det krävs att det mesta är fyll-vatten-i-påsen
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
Moga Är detta ett äldre bensinkök? Kök och brännare 5
rikard500 Stekpanna till ett Trangiakök Kök och brännare 9
Buthon Val av friluftskök för ett par veckors vandring Kök och brännare 48
Tundraman Gasskvättar....ett minne blott!! Kök och brännare 45
disgruntled Behöver hjälp att finna/sätta ihop ett köksset Kök och brännare 14
Askel Hur varmt under ett trangia-kök? Kök och brännare 13
T.Mellwing Grillgaller ovanpå ett stormkök? Kök och brännare 33
Letaren Bränsle till ett Trangia - 27-7 UL/HA Kök och brännare 8
Polar300 Min version av ett Optimus 111B ... Kök och brännare 4
såg Letar efter ett kombikök för dels kunna ha med på fjället och i skogen över öppen eld Kök och brännare 17
såg letar efter kök för en som har ett handikapp i händerna. Kök och brännare 18
såg letar efter ett lätt men stadig kök för att använda året om. Kök och brännare 11
andreas_lund Ett bra kvalitetskök gas elt multifuel Kök och brännare 18
såg söker efter ett lätt kök till min crussader cup Kök och brännare 4
mariaa Göra om Optimus/Trangia till ett Nova-kök Kök och brännare 7
Urban Rådmann Konvertera ett MSR Windpro till Simmerlite Kök och brännare 8
Fiddan Hjälp med att starta ett flerbränslekök Kök och brännare 22
såg så här kan man göra om man vill ha två kök i ett Kök och brännare 37
såg ett kök för alla lägen. Kök och brännare 2
Primuskungen Äntligen, ett riktigt Primuskök Kök och brännare 9
kanis EtaPower kastrull inuti ett Trangia? Kök och brännare 16
peter1959 Ett litet smidigt kök Kök och brännare 10
The_Lost_Cyclist Hur får man ett Primus Etapower MF att stå stabilt? Kök och brännare 9
Skipper_ Kan man skruva av gasbehållaren när den inte är tom på ett trangiakök? Kök och brännare 20
Tomas_Sjosteadt Hjälp behöves med ett Brunton Vapor AF(Multifuel) kök Kök och brännare 8
cogo Är det ingen som äger ett Trangia Ultralight Hardanodized? Kök och brännare 9
David E Höjs verkingsgraden i ett Tranga kök Kök och brännare 1
Oootro Förvirrad av ett trangia :/ Kök och brännare 37
Mezzner Lägsta pris på ett Omnifuel? Kök och brännare 1
Paulco Metatabletter till ett Meta kök Kök och brännare 4
Mickexxx Piezo till ett Nova Kök och brännare 1
Swedish Berman Ett av TUSEN Kök och brännare 11
havskayak Bränsle till ett nova Kök och brännare 10
mlindstrm Hur ska ett Optimus Nova brinna? Kök och brännare 1
AndersPH Trangia 25 eller 27, välja storlek? Kök och brännare 23
turtle Finns det nån sida eller liknande där man kan lära sig om "nesting" av olika köksprylar? Kök och brännare 28
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Lasse Åbom Slut på gas eller annat fel? Kök och brännare 45
Dr.Jones Optimus Hiker tillverkas ej längre? Eller? Kök och brännare 16
johanb.org Trangia 25 - UL eller HA, teflonpanna eller ej? Kök och brännare 42
KemperBoyd Vega eller Express Spider II? Kök och brännare 3
AntonR Coleman fyrestorm eller andra vindsäkra toppmonterade brännare. Kök och brännare 15
Nordiska Motorcyklister Firemaple - Konstant sugiga eller otur..? Kök och brännare 6
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
mkruse Tillaga varm mat utan kök eller öppen eld. Kök och brännare 46
Mullemek Fotogen eller bensin Kök och brännare 24
joanc Gaskök bred eller smal låga Kök och brännare 6
Jooohan Firebox, rostfri eller svart lackerad? Kök och brännare 3
Jackiie Omnifuel 2 eller OmniLite TI? Kök och brännare 23

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.