KAP eller Trangia multifuel

Jag har eventuellt möjlighet att köpa ett 5-6 år gammalt men knappt använt KAP-kök. Har nyligen upptäckt att även Trangia säljer en egen brännare de kallar multifuel, som jag också funderar på. Eftersom produktionen av KAP-kök tydligen lagts ned blir jag ännu mer fundersam. Reservdelar?

Kan nån vänlig själ kortfattat redogöra för skillnaderna mellan dessa båda brännare? Vilken bör jag satsa på och varför?

//Anders
 
Om du icke kjøper er jeg interessert. Kap er bra, reservdelar er lite si som så, men slitedeler som pumpleder kan du gjøre selv, och brenneren er antagelig identisk med Optimus 155.

dsk
 
KAP

är synnerligen beprövad. Slitdelar i själva brännaren (Optimusbrännare i de tidiga årgångarna senare en portugisisk kopia) finns det reservdelar till hos bl a Hjertmanns och FOGAS i Huddinge. Det som kan vara lite svårare att reparera är slang/brännarkoppling och pumpen men det går sannolikt att fixa. Vill minnas att pumpen har o-ringar och inte pumpläder. O-ringarna slits men borde kunna ersättas med standarddetaljer.

Trangias brännare vet jag inget om.

Jag köper givetvis gärna KAP-brännaren också. Budgivning?

Thure
 
Tack för synpunkter! Att göra reservdelar själv tror jag inte är nåt för mig. Standarddetaljer låter mycket bättre. Än så länge vet jag inte riktigt om det kan bli nån affär och jag skrev ju "eventuellt" i första inlägget. Nån budgivning tror jag hur som helst inte är aktuell. Skulle vara på tradera i så fall :)

Ingen som kan redogöra för fördelar / nackdelar med de båda brännarna? "Multifuel" borde väl betyda att man kan använda flera olika bränslen? Vilka? Kan man köra trangiabrännaren både på fotogen och gas? Bensin?

//Anders
 
Trangia multifuel er ett spesialutførande av Optimus Nova. Det kan kun anvendes tilsammans med Trangiaet, men passer mycket betre i Trangiaet enn Optimus Nova's Trangia adapter (bygel).

Jeg har anvendt Nova i en del år, og er så konservativ att fotogen eller tennvæske for grill er primærdrivstoffet. Funker bra på det meste annet, bensin, diesel, heptan eller mix av disse. Bensin eller fotogen vill nok skape minst sot, og fotogen er mindre farlig ved ett evt. lekage.

Siden Trangia-adapteret er lite ustadigt, och man da får ta bort ben/kjelstød så har jeg valt å gjøre mitt eget vindskydd och anvende trangia-kjelene om vintern, eller Trangia gasol? (Butan) brenner om sommeren.
Ritning till vindskyddet finner du her: http://home.no/dsk/vindskjermnor.PDF

Om mitt Nova skulle bli borte ville jeg kjøpe et nytt siden KAP inte er tigjengeligt.
OBS icke alle er lykkelige med sitt Nova, og det er icke lett å måtte inrømme at her funker det inte optimalt om man inte følger bruksanvisningen 100%.

dsk
 
Jag har använt båda

KAP är mitt ordinarie fotogenkök men jag har lånat och kört Nova och primusalternativen en del också. KAP är det trevligaste alternativet att laga mat med jämfört med alla modeller av fotogenkök jag har provat. Tystare, bättre spridning på lågan, noggrann effektjustering och i mitt tycke en bättre pump och slang (smidigare). Nackdelen är vikten och den rätt komplicerade konstruktionen.

Nova, omnifuel, multifuel etc är lättmekade. Har du monterat ner och ihop ett av dessa kök kan du göra det utan bruksanvisning. KAP innehåller fler delar och man måste bla kugga i rensnålen rätt i spindeln om man har oturen att behöva skruva ordentligt i köket ute. Då kan en minneslapp vara på sin plats.


Lagar du mat ute så rekommenderar jag KAP. Du lär kunna hålla det igång under en lång tid framöver. Det är inte mycket som är bytt i mitt kök de senaste 15 åren. Smälter du bara snö och blandar ut pulver i kokande vatten så är nog de nyare köken att föredra för att de är enklare och lättare.

Det finns inget rätt eller fel i köksvalet. Bara olika prioriteringar!

Tommy
 
Ljudet!

Jag håller med Tommy E i det mesta. Nova (Trangia Multifuel) låter betydligt mer än KAP-Arctic. Är du känslig för bullriga kök så välj KAP.

Angående bränslen så går KAP-Arctic i originalskick bara på fotogenliknande bränslen, d v s fotogen, tändvätska, lampolja, diesel, flygbränsle etc. Det går att köra bensin som nödbränsle, men effekten blir inte speciellt bra. Vill man köra bensin mer regelbundet får man skaffa ett bensinmunstycke från Optimus (de som finns till Explorer eller 111 Hiker passar).

Nova går på fotogen och bensin, men inte på gas.
 
graylingman; sa:
Tack för utförliga svar och synpunkter! Låter som om det är värt en övertalningskampanj för att få köpa KAP-köket.
//Anders

Lytt til Peter når det gjeller KAP, jeg har selv inget KAP men er øvertygat om at det er best, det finns kun ett minus, risk for "underburning" d.v.s. at elden får brenne på undersidan av den perforerade hatten. Så skjer nesten aldri, og inte om du lar forvarmingen brenne helt ut for så og tenne brenneren fra oversiden når du skrur på varmen. Den samme risken får du på alle køk med samme konstruktion, just peanuts.
 
Jag har aldrig sett ett KAP kök men skulle jag få ett ”erbjudande” om att köpa ett KAP kök, inte bara för att komplettera min samling av campingkök, så skulle jag slå till direkt. Så här i efterhand ångar jag att jag inte slog till och köpte ett KAP medan de fortfarande tillverkads.

Med alla de positiva skriverier från ägare av KAP på detta forum, så vekar det för mig konstigt att ingen egenföretagare eller någon av ”de stora” (Optimus & Primus) ville ta över produktionen, när han som tillverkade KAP inte ville/kunde fortsätta längre.

Per Brune
 
Brune; sa:
Jag har aldrig sett ett KAP kök men skulle jag få ett ”erbjudande” om att köpa ett KAP kök, inte bara för att komplettera min samling av campingkök, så skulle jag slå till direkt. Så här i efterhand ångar jag att jag inte slog till och köpte ett KAP medan de fortfarande tillverkads.

Med alla de positiva skriverier från ägare av KAP på detta forum, så vekar det för mig konstigt att ingen egenföretagare eller någon av ”de stora” (Optimus & Primus) ville ta över produktionen, när han som tillverkade KAP inte ville/kunde fortsätta längre.

Per Brune

Mine tanker rundt dette:

KAP produktionen stoppade på samma tiden som den tradisjonelle brenneren som blev anvendt ble svår att få tag i. Optimus har enbart satsat på Nova teknologi, og Trangia har fått sit multifuel med Nova.

Om man ser på konstruktionen er Nova et mucket enkare køk att producera. Øvergangen till Optimus Cobra var blev aldrig approberad av KAP, och jeg tror det var rett. Cobrabrenneren hade lång førvarmingstid, och var inte optimal i extrem kyla. Kap hadde større vikt enn dom nya multifuel så vi får se vad som kann ersette KAP.

MSR Whisper light har mange gode egenskaper, men plastic pumpe og regulering ved flaska.

Primus Gravity MF har regulering ved flaska, og går også på butan, men har icke innebygget rensenål.

Det finns ingen fullgod ersetning till KAP, och de store ser icke et marked. Skal det være billig så kan jo denne være en ide og putte inn i Trangiaet:
http://mroutdoor.no/primus.htm

Ett fullgodt KAP køk ville nog ha fått et pris på upp mot 2000 kr og det gir ett veldig lite salgspotensiale.
 
Reservdelar ett problem.

Jag brukar tala väl om KAP-Arctic (har ju även gjort en hemsida om köket!), men det är faktiskt en stor nackdel att det inte tillverkas längre, och att KAP har lagts ner.

Det händer då och då att folk mailar till mig och frågar efter reservdelar, och såvitt jag vet går det inte att få tag på de specialdelar som är unika för Gunnars konstruktion. Visserligen passar Optimusdelar till brännaren och det är mycket standardkomponenter i resten, men ändå. Det mesta går kanske att fixa, men det blir betydligt omständigare än att bara ringa till tillverkaren (som man kan göra med ett Optimuskök).

KAP-köken är av bra kvalitet, och man kan ofta köra dem i många år utan problem. Men det mest oväntade kan hända (min bränsleslang blev t ex söndergnagd av jordekorrar i Alaska), och då har man problem.

Peter
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Polar300 KAP-Arctic - en ny bättre bränsleflaska... Kök och brännare 6
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
tretrop KAP Arctic reservdel Kök och brännare 6
Snödrivan Fotogenkök KAP byta slang Kök och brännare 9
Ifki Kap Arctic - borde repareras Kök och brännare 5
nallaq Kap-Arctic "reservdelar" Kök och brännare 48
maval Kap-arctic fotogenkök reservdelar Kök och brännare 8
JMel Slang till KAP Artic Kök och brännare 17
pack KAP-Light Kök och brännare 3
mj4x4 Vilka bränslen till Kap Kök och brännare 2
mj4x4 Slang till kap arctic Kök och brännare 5
Buljo KAP-Arctic packningsfråga Kök och brännare 3
tingdahl Dimension o-ring i KAP-pup Kök och brännare 9
nvavargen Reservdelar KAP Kök och brännare 0
nvavargen KAP i Trangia 27 Kök och brännare 4
Frienergi Köpa Kap-Artic kök Kök och brännare 3
Buljo KAP-Arctic...igen! Kök och brännare 5
nuuska KAP-Arctic is back! Kök och brännare 55
bikenut KAP brännare Reparation Reservdelar Kök och brännare 4
oskarfk Läckande bränsleslang kap Kök och brännare 1
lumpi Någon som kan hjälpa med KAP köket? Kök och brännare 6
Staffan Andersson KAP-köket Kök och brännare 79
avslutad_221205 KAP utan Trangia? Kök och brännare 3
scew Förvärmning på KAP?? Kök och brännare 9
DraZ Hatten till mitt Kap har gått sönder. Kök och brännare 1
bekkis KAP Arctic - något är fel Kök och brännare 1
tingdahl Svårighet att tända förvärmningen på KAP Kök och brännare 4
suneiskogen KAP Kök och brännare 9
schweingaard Är det KAP jag ska ha? Kök och brännare 10
fjelltur Var köpa KAP arctic? Kök och brännare 6
UlfRikard Pumpförvaring till KAP Arctic? Kök och brännare 5
SWE3171 Tillverkning av veke till KAP! Kök och brännare 5
JensLarsen KAP-pump och MSR-bränsleflaska Kök och brännare 1
Henke Bränsleåtgång KAP Kök och brännare 2
TorH Kap-Arctic Kök och brännare 4
Loranga Passar KAP till trangia 27 serien? Kök och brännare 1
tommyk KAP Arctic med bensin Kök och brännare 13
snah Kap Brännare På Jägarkök Kök och brännare 6
ærlige ed KAP-erfaringer og problem. Kök och brännare 1
Pask KAP-Arctic, priser och inköpsställen Kök och brännare 4
Pask Nätsida om KAP-Arctic! Kök och brännare 5
My71 KAP - användning på hög höjd? Kök och brännare 6
Norström KAP-problem! Kök och brännare 1
CoooL Är brännsleflaska som man får med Kap dålig??? Kök och brännare 3
TJA KAP Kök och brännare 2
Berras Nova vs Kap o andra Kök och brännare 2
kfs Var köper man dessa magiska KAP-produkter? Kök och brännare 1
ala Mer KAP snack! Kök och brännare 12
mahe KAP, igen! Kök och brännare 3
AndersPH Trangia 25 eller 27, välja storlek? Kök och brännare 23

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.