Förvärmning på KAP??

Till er som kör med KAP brännaren, hur lång är förvärmningen när ni använder t-röd. Läste någonstans om någon som var nöjd med köket, men klagade på att det var struligt att förvärma. Är förvärmningen lika lång på alla kök där man använder fotogen som bränsle?
 
alla kök som använder fotogen behöver inte förvärmas med t-sprit. jag tror inte kap är det sanbbaste köket att förvärma men jag märker inte av det. brukar spruta ner lite t-sprit i förvärmingsrännan (oftast tar jag för mycket) tända på och sätta på kastrullen, sen när det nästan har brunnit klart startar jag köket. Jag är nöjd med mitt kap men skulle nog inte köpt det idagsläget.
 
Dels vikten men också det jag saknar hos KAP är att man inte kan använda en storgryta. Men jag håller på och försöker klura ut en ide så att jag även kan köra med en storgryta och få bra effekt.
Jag är mycket nöjd med mitt kök. Det enda som har hänt under mina 3år med köket är att hatten till brännaren gick sönder. Den enda effekten av skadan var att köket började låta ibland, om hatten inte satt rätt på, som en dragonfly eller likande kök.

Om du ska köpa ett kök kan jag i alla fall säga att förvärmingen är inget större problem. JAg har dock inte testat den så extremt.
lycka till i jakten på det rätta köket.
 
DraZ; sa:
Dels vikten men också det jag saknar hos KAP är att man inte kan använda en storgryta. Men jag håller på och försöker klura ut en ide så att jag även kan köra med en storgryta och få bra effekt.

Funkar inte knepet som skrivits om förr? Skruva fast tre stycken skruvar i lufthålen i nederdelen till trangiat (vindskyddet skippar man alltså). Blir då tre ben som man ställer grytan på.

Vill man lyxa till det kan man säkert sätta dit tre stycken M5 mutternitar.

Fast det kanske blir för instabilt?

Fast det skulle ju gå att göra "vingar" att sätta fast med skruvarna för att få det lite stabilare. T.ex. vika aluminiumplåt runt skruven (som ett jätteavlångt U) och säkra med ståltråd. Svårt att förklara hur jag menar med text... Eller så klämmer kan ihop det efter skruven och nitar.
 
KAP

Jag kan berätta lite om KAP.
Din fråga var om förvärmningen. Det följer med en doseringsflaska som har ett tvärstag inuti. Detta gör att man bara kan klämma ihop flaskan till en viss gräns. Då har man hällt i lagom mängd t-röd i den kombinerade rännan veken. Sedan tänder man i rännan och väntar tills det brunnit ut. Sedan öppnar man spindelregulatorn och tänder på ångan som kommer ut genom hatten. Du får nog räkna med en halv minut i alla fall eftersom den portugisiska brännaren (optimus kopia) har en rejäl massa som tar lite tid att få het. Jag var väldigt nöjd med min KAP brännare och använde den flitigt. Men det gick troll i den så småningom och även fast jag bytt hela reparations-satsen från Gunnar Finn så får jag inte min KAP att gå som förr. Detta löste jag genom att köpa ett Optimus NOVA i stället. Men sanningen är att jag saknar mitt KAP. Det har den där känslan du vet. När något är rejält. Som en dieselmotor i en traktor. Jag kommer antagligen skicka den till mäster Gunnar för expertgenomgång.

Fördelar med KAP är:

*dekompretionsventil på bränslepumpen
*låg volym (liknande gasol)
*sotar ingenting alls (jämför mot NOVA)
*smygläget för såsputtring
*hur den låser mot trangia (sitter som en stubbe)
*inbyggda rensnålen (vrids upp med regulatorvredet)
*att alla verktyg är inbyggda i vredet
(inga lösa verktyg)

Fråga om du undrar nåt, känner mig lite hemmablind.

/Patrik
 
Massa i brännaren + stora kastruller

scew; sa:
Till er som kör med KAP brännaren, hur lång är förvärmningen när ni använder t-röd. Läste någonstans om någon som var nöjd med köket, men klagade på att det var struligt att förvärma. Är förvärmningen lika lång på alla kök där man använder fotogen som bränsle?

Tiden för förvärmning är knappast något problem man utnyttjar den och värmen från spriten till att värma kastrullen som nämns ovan. I och med att KAP-brännaren är tyngre än en del andra brännare så går det åt lite mer sprit för förvärmningen men KAP-brännaren har fördelen att vara relativt tyst och har bra sparlåga.

Jag skulle gärna skaffa ett större Trangiakök med större vindskydd för att ta använda en storkastrull t ex Trangias 4,5 liter i enlighet med frågan ovan. Detta pga familjen nu äter mer pasta än vad som ryms i den största kastrullen som går ned i Trangians vindsskydd.

Knepet med 3 skruvar är nog vettigt men vindskydd borde minska bränsleåtgången och koktiden.

Gunnar Finn lär ha testat någon prototyp men vad jag vet finns inte ett sådant kök att köpa.

Thure
 
Re: Massa i brännaren + stora kastruller

thureb; sa:
Knepet med 3 skruvar är nog vettigt men vindskydd borde minska bränsleåtgången och koktiden.

Om man nu tycker att t.ex. Xxxx är bättre för storgryta borde man ju kunna använda samma vindskydd till sitt trangia med tre skruvar som man hade tänkt använda till Xxxx?

(Xxxx = valfritt kök som man tänkt använda till sin storgryta)
 
förvärmning

scew; sa:
Till er som kör med KAP brännaren, hur lång är förvärmningen när ni använder t-röd. Läste någonstans om någon som var nöjd med köket, men klagade på att det var struligt att förvärma. Är förvärmningen lika lång på alla kök där man använder fotogen som bränsle?

Jag har aldrig tagit tiden på förvärmningen, men 1/2 till 1 minut skulle jag tro att det tar innan brännaren är varm. Tiden är ungefär densamma för olika fotogenkök, lite snabbare på de som har en lättare brännare än KAP-Arctic.

Själv kör jag med en liten spruta av plast (10 ml) som jag suger upp sprit i, och sedan sprurtar ner i tändrännan. På det viset får man exakt mängd och kan undvika spill.

http://www.ess.slu.se/peterask/fri/Kok/Arctic/Default.htm

Peter
 
Re: Re: Massa i brännaren + stora kastruller

nermander; sa:
thureb; sa:
Knepet med 3 skruvar är nog vettigt men vindskydd borde minska bränsleåtgången och koktiden.

Om man nu tycker att t.ex. Xxxx är bättre för storgryta borde man ju kunna använda samma vindskydd till sitt trangia med tre skruvar som man hade tänkt använda till Xxxx?

(Xxxx = valfritt kök som man tänkt använda till sin storgryta)

OK Peter.

Jag är nöjd med mitt KAP och har inte tänkt att köpa något annan brännare / annat kök för att kunna köra med storbrännare.

Har du något bra förslag till vindskydd till kombinationen Trangiaunderdel KAPbrännare + 3 skruvar och storkastrull?

Liten packvolym är ett plus.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
The Trooper Vilken soppa till förvärmning? Kök och brännare 27
Aki Förvärmning av kök.. Kök och brännare 27
2004-06-16 Förvärmning av fotogenkök osv Kök och brännare 6
TheBiker Förvärmning utan sot Kök och brännare 4
Storfot Är förvärmning nödvändig när bensin är bränslet? Kök och brännare 6
JB1 Förvärmning Kök och brännare 13
turtle Någon som vet en kopp på 114mm bred insida? Kök och brännare 25
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 15
tallskogen Effektiv storlek på bränsleflaska Kök och brännare 11
Obbmundson Köra polaris på tändvätska? Kök och brännare 37
insco Byta slang på MSR Whisperlite Kök och brännare 2
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Alucardi Ny Optimus Polaris märke på flaskan Kök och brännare 9
Moga Vintergas på sommarfjäll? Kök och brännare 9
Jackiie Vit dammig beläggning på HA-kastrull efter diskmaskin? Kök och brännare 4
JMel felanalys på Omnifuel Kök och brännare 1
klerpa Skillnad på gamla och nya optimus nova? Kök och brännare 3
BillyAxelsson Passar Trangia Minipanna på Trangia 27 inre kärl? Kök och brännare 2
Livetiskuggan Hur är det med priserna på stormkök bränsle? Kök och brännare 16
StinaH Ny på Trangia Kök och brännare 13
Silvii Köpa gas på Sicilien Kök och brännare 2
Lasse Åbom Slut på gas eller annat fel? Kök och brännare 45
Brune Billigt gasolkök på XXL Kök och brännare 14
Schneeberger Optimus Vega tvärdog på lunchen Kök och brännare 14
washaa Bekämpa rost på duossal/aluminium? Kök och brännare 6
packåsna Hur undviker jag underburn på gasbrännare? Kök och brännare 3
G.Kraft Matlagning till 6pers på gaskök Kök och brännare 41
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
EBoss Fylla på Trangias Säkerhetsflaska Kök och brännare 8
waltruz Gasol på vintern? Hur grädda våfflor i skidspåret? Kök och brännare 12
Stordrulen Gänga på Trangia GB-74 Kök och brännare 14
Lovan Tips på friluftskök och kokkärl Kök och brännare 21
Markolainen Hur spara på gasen? Kök och brännare 49
Kårsavagge Omni lite TI - svårt få eld på gas, munstycken fel? Kök och brännare 6
riktigadavid Trangia X2 multifuel sotar när kastrullen är på Kök och brännare 13
Olof B Dimension på o-ring, Brännare till "Snuskburken" Kök och brännare 14
Nosse Stor skillnad på gas och gas förutom priset? Kök och brännare 4
Kotten Omnia fritidsugn på bensin/fotogenkök Kök och brännare 17
helenec Förvaring av T-röd på roadtrip? Kök och brännare 17
leukotejp Använda kokkärl direkt på elden Kök och brännare 15
Smogz Förvara gas i bil på sommaren? Kök och brännare 24
jalanjalan service på lite äldre primus brännare behövs det? Kök och brännare 8
avslutmedlemskap0904 Ibland blir man spänd på fortsättningen Kök och brännare 26
NaturBiten Efterlysning - känner du igen köket på bilden? Kök och brännare 6
såg Hur många här inne kör på fast bränsle? Kök och brännare 4
qy Esbit på flyget? Kök och brännare 5
emkå Passar Trangias säkerhetskork på vanliga PET-flaskor? Kök och brännare 36
Trucken Fotogenfunderingar: Jakten på efterföljare till Statoil Blå Kök och brännare 8
Polar300 Trangia återställer sortimentet! DuoSSAL är på väg tillbaks!!! Kök och brännare 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.