Förvärmning av kök..

De är visst fler än jag som använder köket i tältet trots avrådan från tllverkarna. Att använda flytande bränsle till förvärmning har aldrig tilltalat mig då de alltid finns en risk att man stöter till köket med hål i gålvet och en oönskad värmeutveckling i tältet som följd.

Har använt Esbit värmetabletter senaste vintrarna och tycker att de fungerar fint. Jag använder uteslutande fotogen till min Primus OmniFuel. Tog bort "filt-veken" som ligger i brännaren och då får man plats för två halvor av den mindre modellen av Esbit tabletter under flänsarna. Tycker att de fungear så bra att jag även har klippt upp lite vid reglaget som underlättar införseln av tablett halvorna. Två halvor räcker fint till fotogen på en PrimusOmniFuel i vinter miljö.

De fungerar för mig men då är vi ju alla olika och bör finna en metod som passar en själv.
Lycka till !:)
Vh Aki
 

Bilagor

  • Esbit.jpg
    Esbit.jpg
    2.3 KB · Visningar: 1,152
hmm - blir det inte en massa klägg kvar av esbittableten, eller går köket så pass hett där att det blir rensat där??
 
Tyst!!!

Det är roligt att läsa vad folk kommer fram till med teoretiskt tänkande utan verklighetsförankring,så låt dom hållas.


peter
 
Det var faktiskt en ärlig undran , har ingen 'vått' kök att prova med - men körde destå mera med modellångmaskin med esbit när jag var liten och vet hur kläggigt och korresionsbenäget det blev där efter ett tag (iofs efter ganska flitigt eldande) , därav undran.
 
Det är roligt att läsa vad folk kommer fram till med teoretiskt tänkande utan verklighetsförankring,så låt dom hållas.


peter

Fast man får faktiskt intryck av han använder esbit...skulle aldrig göra det själv, t-sprit är renare, går att använda till fler saker (ej dricka tyvärr ;) ) men framför allt går t-sprit att tända med eldstål :).

Åsså slipper man klägg...

//J
 
Det som

skulle kunna hända är att man häller på för mycket T-sprit så att det rinner ned på marken/snön/tältbotten. Optimus har sålt förvärmarpasta på tub. Jag har alldrig använt den men har en gammal tub någonstans. T-sprit eller metanol fungerar bra för mig.

Jag skulle aldrig starta och förvärma ett fotogenkök i ett innertält med tältbotten. Möjligen skulle jag kunna flytta in ett med blå låga brinnande kök för värmens skull vid vintertältning tillfälligt men det blir mycket fukt vid förbränning och den fukten måste vädras ut om den inte skall bli kondens eller rimfrost.

Vid matlagning har jag alltid behållt köket i yttertältet för att inte spilla varm och kladdig soppa etc.

Thure
 
(klipp)

Jag skulle aldrig starta och förvärma ett fotogenkök i ett innertält med tältbotten. Möjligen skulle jag kunna flytta in ett med blå låga brinnande kök för värmens skull vid vintertältning tillfälligt men det blir mycket fukt vid förbränning och den fukten måste vädras ut om den inte skall bli kondens eller rimfrost.
(klipp)

Thure

Själv tänder jag alltid köket utanför innertältet. Vid de fåtal tillfällen jag har tagit in köket, så har kök och flaska alltid varit placerat på en plywoodskiva så det inte blir några rörelser mellan anslutningarna för bränsleslangen och kök/flaska. Men oftast nöjer jag mig med att låta köket gå en stund i absiden, upplever att det ger tillräcklig värme för mina behov.

Med ett lådkök skulle jag kunna tänka mig att man kan tända "inomhus", bara lådan stod på någon form av isolering. Själv skulle jag avstå.

Visserligen avger köket fukt, men den fukten måste vara försumbar jämfört med den fukt som värmen driver ut eftersom jag aldrig upplevt att tältet blivit annat än betydligt torrare efter en stunds eldande...

//J
 
Fast man får faktiskt intryck av han använder esbit...skulle aldrig göra det själv, t-sprit är renare, går att använda till fler saker (ej dricka tyvärr ) ) men framför allt går t-sprit att tända med eldstål :).

Åsså slipper man klägg...

//J

Vad går tsprit att använda till som bensin inte funkar till? ;)

Och bensin går ju finfint att tända med tändstål, gör det hela tiden på mitt Nova+..
Attans att man inet kon koppla lös slangen från köket och använda flaskan med slang som eldkastare..

Jag vågar för övrigt inte tända mitt kök inne i tältet ;)

Edit: Men det kanske är nått jag missar? Är förvärmningen i Nova hel annorlunda från andra?
 
Fast man får faktiskt intryck av han använder esbit...skulle aldrig göra det själv, t-sprit är renare, går att använda till fler saker (ej dricka tyvärr ;) ) men framför allt går t-sprit att tända med eldstål :).

//J

Ett litet förbehåll: Mina empiriska erfarenheter säger att det går alldeles utmärkt att tända t-sprit med eldstål ner till ca 15 minus och bensin ner till åtminsone minus 25. Gardera med tändstickor eller tändare om du ska förvärma med t-sprit vintertid.

/Tommy
 
Vad går tsprit att använda till som bensin inte funkar till? ;)

Och bensin går ju finfint att tända med tändstål, gör det hela tiden på mitt Nova+..
Attans att man inet kon koppla lös slangen från köket och använda flaskan med slang som eldkastare..

Jag vågar för övrigt inte tända mitt kök inne i tältet ;)

Edit: Men det kanske är nått jag missar? Är förvärmningen i Nova hel annorlunda från andra?

Om man använder köket inne i tältet, så kan det vara en fördel att inte använda bensin.
 
Att elda inne i tältet med kök visar hur äventyrlig man är....eller hur billigt man köper tält alternativt hur äventyrligt det är att sova utan tält....
Med kokplats utanför tältet minskar man dessutom ångavgivningen i vindfånget. Min 50 öring.
//J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
The Trooper Vilken soppa till förvärmning? Kök och brännare 27
2004-06-16 Förvärmning av fotogenkök osv Kök och brännare 6
TheBiker Förvärmning utan sot Kök och brännare 4
scew Förvärmning på KAP?? Kök och brännare 9
Storfot Är förvärmning nödvändig när bensin är bränslet? Kök och brännare 6
JB1 Förvärmning Kök och brännare 13
tlundberg Kök till Fjällräven Clasic Kök och brännare 37
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
Elvah Viktoptimering av kök vs koktid/gasåtgång Kök och brännare 32
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
Moga Mäta gasförbrukning mellan olika kök? Kök och brännare 13
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
Dan B Toppmonterat gas kök som vält. Kök och brännare 29
statemachine Köp av kök. Kök och brännare 6
utsidannor Vindskydd toppmonterat kök 2021 Kök och brännare 4
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
Grafpro Sex kök i vind Kök och brännare 7
_tobbe_ Kit för toppmonterat kök! Kök och brännare 7
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Nytt kök från Feltema Kök och brännare 1
mkruse Tillaga varm mat utan kök eller öppen eld. Kök och brännare 46
Lico Vilket kök vid elavbrott? Kök och brännare 64
gunnargren Vilket kök ska jag ta med mig? Kök och brännare 6
Tundraman Vindskydd toppmonterat kök Kök och brännare 34
SWESalK Stabilt kök för matlagning Kök och brännare 51
GustavOh Rekommenderade kök per användningsområde Kök och brännare 16
Viktorious Vilket kök bör jag köpa? Kök och brännare 6
busnicke Vilket kök ska jag köpa? Kök och brännare 15
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Björsa Madeira, gastuber till kök. Kök och brännare 4
Askel Hur varmt under ett trangia-kök? Kök och brännare 13
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29
Annette Seldén Val av kök till fjällvandring Kök och brännare 40
Johan.H Service kit till MSR XGK Expedition MF kök Kök och brännare 15
fritänkare Avlång 175g gastub till kök? Kök och brännare 12
Garherr Kök för nybörjare Kök och brännare 51
Dr Who Bränsleflaska till Primus MF kök? Kök och brännare 5
AndersPS Vilket kök!? djungel!!! Kök och brännare 6
Ruhl Behöver tips på gas kök och brännare Kök och brännare 17
Chrabban Kök för 2 ? Kök och brännare 29
Hanna M Lätt, bra och billigt kök för 2 pers? Kök och brännare 16
1145 Var köpa Coleman-kök i Sverige Kök och brännare 6
silenhag TEST kök friluftsbrännare Kök och brännare 10
magnus ul Samlarmani, hur många kök kan man ha egentligen? Kök och brännare 90
iamanders Få plats med fristående kök i Terra weekend Kök och brännare 14
MaSt Kök för matlagning, råd och dåd önskas Kök och brännare 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.