KAP - användning på hög höjd?

Hjälp, vågar man ännu fråga om KAP?!
Har sökt i gamla länkar, men funderar ännu på ngra grejer.

Bensin verkar vara bättre än fotogen på hög höjd - är fotogen överhuvudtaget ett alternativ högre upp (5000 m +)?
Då bensin används, sker då även förvärmningen med bensin ss t ex MSR kök? Hur sjutton lyckas man i såfall undgå svedda handhår? Hur pass mycket flammar fotogenet upp då man tänder på efter förvärmningen? Tänder ni på fotogenet med eller utan övre vindskyddet, eller spelar det ingen roll?
Vi använder huvudsakligen köket i tältabsiden, så säkerhetsaspekten har en viss betydelse...

Är isoleringsplattan nödvändig? Vi brukar rigga upp trangian på isyxorna eller stegjärnen för att hindra den att sjunka in i snön, men hur är det med KAP-brännaren? Bildas det (mycket) mera värme under kokaren än då sprit bränns? Kan man koka exempelvis inne i stugor utan isoleringsplattan?

Hoppas ni ännu orkar introducera KAP för en nyfiken spekulant! :)
 
Kortfattat

Hej,

förvärmning sker med t-sprit. Man kan säkert förvärma med fotogen eller bensin men då krävs nog en veke i förvärmningskoppen. Under förvärmningen ställs kärlen i Trangiat. Inga lågor kommer upp mellan kärlen utan det funkar som med spritbrännare.

(vet inte hur fotogen fungerar på hög höjd så den hoppar jag över)

När den förvärmna brännaren antänds brinner fotogenen med en genomskinlig blåaktig låga som är helt kontrollerad. Den ser ut som lågan på ett gaskök. Jag använder i stort sett alltid mitt Kap i absiden och har aldrig varit med om några incidenter så länge brännaren är ordentligt förvärmnd.

Snöplattan *behövs* inte men är prkatisk. Sommartid kan det bli mycket hett under brännaren men knappast lika varmt som undet ett XGK eller Nova.

/J (som måste springa till jobbet :)
 
Arctic

Jag kan försöka svara så gott jag kan:

Jag har aldrig haft tillfälle att prova fotogen på högre höjd än 2300 m. Upp dit har det fungerat utmärkt, så en bit högre upp fungerar det nog. Jag har inte varit i Everest Base Camp, men används inte fotogenkök där? Kör man Arctic på bensin går det mycket bra även på 5000 m.

Jag använder alltid sprit när jag förvärmer, för det sotar i stort sett ingenting. Dessutom brinner det lite mer kontrollerat. Visst kan man förvärma med bensin som på vilket bensinkök som helst, men det sotar och blir alldeles svart på brännare och undre vindskydd.

Köket skall inte flamma upp när man skruvar på bränslet efter förvämningen! Då har man inte förvärmt ordentligt. Jag kör ofta mitt kök i tältabsiden, och det har aldrig hänt någon olycka. Men det är klart, är man lite fumlig och ovan vid köket kan det nog vara farligt. Tipset är då att lära sig att använda köket på rätt sätt. Om man har övre vindskyddet av eller på spelar väl ingen roll ur den aspekten. Möjligen kan det vara lättare att skärma av ev lågor med en stekpanna eller dylikt om man har det övre vindskyddet på plats.

Nej, isoleringsplattan är inte alls nödvändig. Den är mest till för att inte köket skall sjunka ner i snön. Jag har haft mitt kök uppställt på träbord och kört utan platta, och det det har aldrig börjat brinna i dem. Värmeutvecklingen neråt är nog lite större än med spritbrännare, men inte så att underlaget förkolnar. Att ställa köket på t ex två isyxor som ligger i snön går ytmärkt. Snötältpinnar är ett annat bra alternativ om man har sådana med sig.

Peter Ask
 
Fotogen funkar...

på hög höjd, i vart fall om man ska tro på det som står i böckerna om förstabestigningar av toppar i Himalaya. Ed Hillary körde fotogen på Everest -53 och det gjorde nog de flesta på den tiden. Men Hillary kanske var bättre på att klättra än på multifuelkök...

/H
 
KAP

Har själv inte provat fotogen på så hög höjd. Jag förvärmer oftast med Tenol sprit (finns att köpa på bensinmackar) det sotar ingenting. Som redan nämts flammar inte köket upp om man förvärmt korrekt. Till KAP köket brukar det gå åt ca 5-10 ml sprit till förvärmningen beroende på hur kallt det är och vilket brännsle man använder. Fotogen sotar mycket och är inte rekommendera till uppvärmningen. Blåser det brukar jag ha övre vindskyddet på när jag tänder förvärmningen annars spelar det ingen roll. Under förvärmningen brukar jag sätta på kastrullen och precis innan det slocknar drar jag igång köket så det tänds av lågorna från förvärmningen. Har ochså använt köket många gånger i absiden utan några insidenter.

mattias
 
Tackar, tackar för infon!

Låter finemang!
Ville bara checka dessa grejer innan vi slår till. Tydligen dags att ringa Gunnar Finn imorgon...

Om förvärmningen alltid kan göras med sprit, så passar det oss - åtminstone är problemen med tändning bekanta vad gäller kyla och hög höjd. Vad jag ser fram emot att smälta snö nästa gång, om bränslet äntligen är ngt annat än sprit!! Hittills har vi haft ett litet konstigt tidsskema: 1) trangian på, först därefter tältet upp. ;)

Och fotogen på högre höjd lovar jag prova i sommar, även om det inte blir annat än i Alperna.

Extra tack till dej, Peter, för informativ hemsida om KAP mm. Valde trots allt att fråga "in public", då det kanske gynnar ngn annan som funderat på liknande saker.
 
Hej

Jag har provat med att blanda i lite bensin i fotogenen och detta gör fotogenet mer lättantändligt. Ca 1/4 dels bensin och resten fotogen. Köp hem lite alkylatbensin (ren bensin) och testa. Kanske andra har provat mer med andra resultat.

mvh
Anders
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Polar300 KAP-Arctic - en ny bättre bränsleflaska... Kök och brännare 6
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
tretrop KAP Arctic reservdel Kök och brännare 6
Snödrivan Fotogenkök KAP byta slang Kök och brännare 9
Ifki Kap Arctic - borde repareras Kök och brännare 5
nallaq Kap-Arctic "reservdelar" Kök och brännare 48
maval Kap-arctic fotogenkök reservdelar Kök och brännare 8
JMel Slang till KAP Artic Kök och brännare 17
pack KAP-Light Kök och brännare 3
mj4x4 Vilka bränslen till Kap Kök och brännare 2
mj4x4 Slang till kap arctic Kök och brännare 5
Buljo KAP-Arctic packningsfråga Kök och brännare 3
tingdahl Dimension o-ring i KAP-pup Kök och brännare 9
nvavargen Reservdelar KAP Kök och brännare 0
nvavargen KAP i Trangia 27 Kök och brännare 4
Frienergi Köpa Kap-Artic kök Kök och brännare 3
Buljo KAP-Arctic...igen! Kök och brännare 5
nuuska KAP-Arctic is back! Kök och brännare 55
bikenut KAP brännare Reparation Reservdelar Kök och brännare 4
oskarfk Läckande bränsleslang kap Kök och brännare 1
graylingman KAP eller Trangia multifuel Kök och brännare 21
lumpi Någon som kan hjälpa med KAP köket? Kök och brännare 6
Staffan Andersson KAP-köket Kök och brännare 79
avslutad_221205 KAP utan Trangia? Kök och brännare 3
scew Förvärmning på KAP?? Kök och brännare 9
DraZ Hatten till mitt Kap har gått sönder. Kök och brännare 1
bekkis KAP Arctic - något är fel Kök och brännare 1
tingdahl Svårighet att tända förvärmningen på KAP Kök och brännare 4
suneiskogen KAP Kök och brännare 9
schweingaard Är det KAP jag ska ha? Kök och brännare 10
fjelltur Var köpa KAP arctic? Kök och brännare 6
UlfRikard Pumpförvaring till KAP Arctic? Kök och brännare 5
SWE3171 Tillverkning av veke till KAP! Kök och brännare 5
JensLarsen KAP-pump och MSR-bränsleflaska Kök och brännare 1
Henke Bränsleåtgång KAP Kök och brännare 2
TorH Kap-Arctic Kök och brännare 4
Loranga Passar KAP till trangia 27 serien? Kök och brännare 1
tommyk KAP Arctic med bensin Kök och brännare 13
snah Kap Brännare På Jägarkök Kök och brännare 6
ærlige ed KAP-erfaringer og problem. Kök och brännare 1
Pask KAP-Arctic, priser och inköpsställen Kök och brännare 4
Pask Nätsida om KAP-Arctic! Kök och brännare 5
Norström KAP-problem! Kök och brännare 1
CoooL Är brännsleflaska som man får med Kap dålig??? Kök och brännare 3
TJA KAP Kök och brännare 2
Berras Nova vs Kap o andra Kök och brännare 2
kfs Var köper man dessa magiska KAP-produkter? Kök och brännare 1
ala Mer KAP snack! Kök och brännare 12
mahe KAP, igen! Kök och brännare 3
maka Varifuel användning Kök och brännare 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.