Varifuel användning

Tjena!
jag fick mig ett primus varifuel i julklapp och nybörjare som jag e så gick jag in för att ta reda på så mycket som möjligt och givetvis prov elda köket.
Det jag undrar är om man vågar dra igång köket inne i tältet? Det kan ju flamma till ganska kraftigt (jag får rita mig ett par nya ögonbryn).
 

avslutad210712

Gäst
Nu är jag som alla andra gamlingar på utsidan och säger sök bland gamla inlägg för den här frågan är diskuterad massor av gånger.

Men i korthet kommer du att få ungefär lika många svar som säger att det inte är något problem som de som säger att du absolut inte skall göra det.

Så fundera igenom hur det känns när köket flammar upp och vilka eventuella konsekvenser det kan få om det går galet och dra din egen slusats sen. Vet att det är ett trist svar men det är nog det enda jag kan ge dig.
 
3 av årstiderna är det ganska enklet för då använder jag gas. Vintertid använder jag bensin och jag brukar ställa köket så att avståndet till duk är så långt som möjligt, men jag brukar även ha kastrullocket tillhands för att undvika att lågan "går i taket". Håller bara locket en bit över lågan, så slipper jag oroa mig för det problemet.

Ingen fara (enligt mig) ut och elda du bara...
 
men kruxet är ju att man inte kan använda gas (rätta mig om jag har fel) till detta kök så det blir bara från bränsleflaska hela tiden. Jag låter kanske väldigt negativ men det får jag skylla på ovana att använda denna typ av kök.
 
Det kan nog vara sant, läste inte riktigt vad du hade för kök, men bensin året runt är aldrig fel ;-)
Så länge man bara inte använder T-sprit så är allt bättre....

Håller med förre inlägget om att det är bara att vara ute och dra egna slutsatser. Använd bara inte bensin från pump. Vad du ska köpa är "gräsklippar"-bensin eller kemisk ren/teknisk bensin, så minskar du konstiga gaser i tältet. Kom ihåg att se till att ha bra ventilation under tiden då köket brinner.
 

avslutad210712

Gäst
Har ett omnifuel som jag kör på heptan. Har bara eldat en gång i tältet (ett staika) och det var en gång i sommar när det var ett j*vla sk*tväder som gjorde att det inte var läge att sitta utomhus. Hade monterat ner innertältet och satt mitt i vilket gjorde det hyfsat högt i taket.

Det som är risken som jag ser det är om du inte har förvärmt köket ordentligt för då kan det flamma upp när du öppnar bränslepåfyllningen. Är förvärmningen gjord ordentligt så blir lågan rätt låg och då är det inga problem. Se bara till att allt står stabilt.

Och välj bränsle som är så ren som möjligt både med tanke på att du skall andas in förbränningsresterna och att du skall rengöra (eller slippa rengöra) köket. Heptan kan verka dyrt, omkring 50:-/litern, men med tanke på att jag inte gjorde av med ungefär 2,5 liter under 28 dagars vandring i sommar så är det en överkomplig summa. Då var vi 2, 3 och ibland 4 som använde köket.

Som tillägg kan jag säga att jag använt mitt omnifuel flera gånger i absid-öppningen men med tanke på hur öppningen på ett staika ser ut så är det nästan som att ha köket utomhus så jag räknar det liksom inte till att elda i tältet. Skall gå på min första tält-tur vintertid till våren och då kanske jag också eldar inne i tältet om vädret är alltför dåligt utanför även om jag helst försöker hålla mig utanför tältet för att slippa köpa nytt *S*.
[Ändrat av avslutad210712 2004-12-27 kl 11:41]
 
maka; sa:
Det jag undrar är om man vågar dra igång köket inne i tältet? Det kan ju flamma till ganska kraftigt (jag får rita mig ett par nya ögonbryn).

Håll till utanför tältet tills det att du lärt dig hur man förvärmer på rätt sätt. Då har du marginal för de misstag man lätt gör i början.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.