Jetboil med Pot Stabilizer & Pot Support

Det har inte varit mycket skrivning på Utsidan eller diskussion om Jetboil trots köket har fått flera utmärkelser utomlands. Nu har Addnature kommit med Jetboil-paket som ingår fotstöd, stöd för större kärl plus fransk bistrobryggare.

Jag undrar om det är någon som har provat använda Pot Support dvs kastrullstöd för att steka eller koka med större kärl. Fungerar vindskyddet fortfarande effektivt eller? Jag tänker mycket på vindskydd som jag ser är en fördel hos Jetboil men att deras egen kärl är liten och lång. Lönar det sig viktmässigt sett också jämfört med andra gaskök som måste kompletteras med vindskydd?

J
 
Hur kan jetboil funka med andra kärl??

Grundfinessen på jetboil är ju att kärlet har en kylfläns undertill som absorberar mycket värme. Med kärl utan sån kylfläns kommer den ju att fungera precis som vilket gaskök som helst??
 
nermander; sa:
Hur kan jetboil funka med andra kärl??

Grundfinessen på jetboil är ju att kärlet har en kylfläns undertill som absorberar mycket värme. Med kärl utan sån kylfläns kommer den ju att fungera precis som vilket gaskök som helst??

Det var det jag misstänkte, då fungerar Jetboil ju vilket kök som helst. Det var svårt att se bilden på Jetboils hemsida.

Jag saknar ett bra vindskydd till mitt MSR Superfly-kök så därför var jag lite intresserad av Jetboil eftersom det har bra lösning på vindskyddet. Ska försöka fixa alu-folie till köket. Det som finns ute i friluftsbutiker är för låga då köket monteras direkt på gasbehållaren.

Tack för synpunkten.
 
macpac; sa:
Jag saknar ett bra vindskydd till mitt MSR Superfly-kök så därför var jag lite intresserad av Jetboil eftersom det har bra lösning på vindskyddet.

Jetboil har ju i princip inget vindskydd, eftersom lågan sitter "inuti" den där kylflänsen (den är ju som en ring). I ett vanligt kök försöker man ju ta tillvara all värme från lågan genom att använda vindskydd och ibland "värmeväxlare" (en sån där veckad ring man spänner runt grytan), men med Jetboil behövs inte sånt eftersom all värme absorberas av botten på kärlet.

Sen är det klart att om man främst kokar upp vatten så är ett Jetboil bra, och att då även kunna använda det till vanliga kärl ibland gör ju att man slipper släpa med sig två kök.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
insco Jetboil Stash Kök och brännare 54
Björn Andersson Slagtålighet Jetboil ? Kök och brännare 0
insco Jetboil MFS Kök och brännare 1
patrix Helios Jetboil eller bensinkök? Kök och brännare 8
mBengtson ETAPower EF eller Jetboil Helios Kök och brännare 14
Ix Tillsats till jetboil Kök och brännare 5
Skattletaren Jetboil Helios Kök och brännare 20
spongejohn jetBoil Kök och brännare 5
Hamberg Stora jetboil kastrullen passar... Kök och brännare 1
-Patric- jetboil.. bra eller dåraktigt Kök och brännare 9
majjen Stora jetboil Kök och brännare 1
Martin Fjäderlätt MSR Reactor - en Jetboil-utmanare? Kök och brännare 16
MatteBE Jetboil, biligast vart? Kök och brännare 1
carl_ Gasförbrukning Jetboil? Kök och brännare 4
1145 Jetboil, något att köpa? Kök och brännare 12
magkar80 Rea tips. Sea to Summit x-pot set. Kök och brännare 1
Farbrorvattenmelon Första gången med Esbit Titanium Pot. Är detta normalt? Kök och brännare 6
vandrafjäll Vilket vindskydd till ETA Pot 3.0 Kök och brännare 6
pawi Lätt kokkärl typ Evernew Ti UL Pasta pot Kök och brännare 3
slapptaskn GSI Glacier Stainless Bottle Cup/Pot Kök och brännare 2
Karpaterna.se Pot cosy Kök och brännare 10
pelka TI Ul Pot Set Kök och brännare 1
MAW Evernew Titan 640ml Deep pot Kök och brännare 9
Damberg Pot cozy/grytvärmare Kök och brännare 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.