Pot cosy

Jag tänker tillverka en s.k. "pot cosy" till min kastrull. Någon här som brukar använda det?

Vilket isoleringsmaterial använde ni och var fick ni tag på det?
Vilken mat är lämplig eller olämplig att tillaga med denna metod?
Ris? Pasta? Linser?

(jag får väl prova mig fram, men det är alltid intressant att höra andras erfarenheter!)
 
Senast ändrad:
Jag gjorde min av ett billigt liggunderlag. Funkar kanon till det mesta.
Du får experimentera lite med koktid jämfört med stå-och-dra-tid, men det löser sig.
 
Jag har gjort min av ett tunt Jysk-liggunderlag. Sedan har jag tejpat insidan med aluminiumtejp.
Funkar hur bra som helst. Vikt 23g.
//Peter
 

Bilagor

  • Picture 022.jpg
    Picture 022.jpg
    27.6 KB · Visningar: 1,026
Kolla in det här materialet. Sanslöst r-värde jfr med liggunderlag i plast. 4mm och r-värde på 16 (man undrar ju lite hur det går ihop...). Har ej testat själv men har läst att folk använder det till förstärkningsunderlag vintertid och pot cosys.

http://www.wiedland.se/thr/

/M
 
Jag såg också den, men priset (från 470 kr) avskräckte mig.

I USA kan man tydligen köpa aluminiumisolering billigt på Wallmart, men i Sverige har jag inte sett det. Någon som vet var man kan få tag på det billigt?
 
Kolla in det här materialet. Sanslöst r-värde jfr med liggunderlag i plast. 4mm och r-värde på 16 (man undrar ju lite hur det går ihop...). Har ej testat själv men har läst att folk använder det till förstärkningsunderlag vintertid och pot cosys.

http://www.wiedland.se/thr/

/M

Skulle man inte kunna köra bubbelplast och laminera ett par lager räddningsfilt på vardera sida? Verkar bli samma. Bubbelplast är ju helt diffusionstätt och aluminiumen i mylarfilten reflekterar strålning. Bubbelplast brukar dessutom vara tillverkat av PE som luftbubblorna i Thermoreflekt.

Kolla denna bild:
Image131.gif


Rädnningsfilt, typ en tjuga på apotek, bubbelplast billigt i kontorsbutik. Kaseinlim är nästan gratis om man har lite tid.
 
Jag har har haft samma tanke, angående bubbelplasten, men ännu inte testat det.
Jag hade nog använt mig av aluminiumtejp istället för aluminiumfolie just för att folien inte skall glida.
Men den främsta anledningen till att jag ännu inte testat det är att jag redan har en cozy, i tunn cellplast, och viktminskningen, att göra den i bubbelplast, ser jag som minimal.
//Peter
 
Ang Pot Cozy

Vi har haft denna diskutionen tidigare och även jag har funderat på detta med bubbelplast. Men lägger man ett reflekterande skikt aluminium direkt på plasten kommer det så småningom att åldras eller tom smälta. Detta då metall inte bara reflekterar utan även leder värme.... ;)
Liggunderlags-material är lite mer värmetåligt men kommer med tiden att krympa. Tillverkarna använder därför oftast någon form av brand och värmeresistent fiberduk lamminerad mellan två lager tunn aluminium. Som jag tipsade om i den tidigare tråden finns det att köpa på byggvaruhus eller i mindre bitar från Backpackinglight.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.