Helios Jetboil eller bensinkök?

Jag gick från triangia till optimus nova för 15 år sedan. Använder det flera gånger om dagen.
Underhåller består av att skaka brännaren efter och innan varje användning. Jag förvärmer med etanol (röd etanol) för att det sotar inte alls under förvärminingen. Har alltid kört det på kemiskt ren bensin (Heptan; Nitor Bensin finns att köpa på byggvaruhus i 1l flaskor. Hornbach har lägst pris 74 kr / l i skrivande stund). Underhållet består i att jag fettar in pumplädret 1 gång i veckan med silikonfett från biltema för att lädret inte skall torka ut. Det är varken komplicerat eller svårt. Några turer till fjällen har det inte blivit. Har levt ute i skåne i 17 år nu. Lägsta temperatur under dessa år är -27°C. Visst kräver novan underhåll men det är löjligt lite. Har ett triangia och kitet för att stoppa in novan i ett triangiakök. Har aldrig gjort det då jag tycker köket är helt perfekt som det är. Köpte ett större vindskydd från friluftsvaror när det begav sig och det gör jobbet så bra att jag aldrig haft en tanke på att stoppa in novan i det gamla triangiaköket.
Visst måste jag hålla på med silikonfett varje vecka för att pumplädret inte skall toka ut av heptan bensinen. Det tar 1 minut varje vecka så det är försumbart. Silikonfettet köpte jag på biltema för en 50 lapp kort efter jag hade köpt nova brännaren. Har använt 20% av den tuben på 15 år så det är inte mycket som behövs.
Till nova brännaren har jag en 6 dl bränsleflaska.
Många storkok av mat har det blivit genom åren men det har aldrig hänt att jag ens förbukat 25% av bensinen i bränsleflaskan.
Jag vet att man kan köra köket på vanlig bensin, akrylatbensin, diesel och fotogen.
Ingen av ovanstående har jag provat. Heptanbensinen fungerar klanderfitt så jag ser ingen anledning att byta till något annat.
Visst låter brännaren när jag lagar mat men det är inget som stör mig.
Eftersom det finns många som tycker det låter för mycket undrade jag hur mycket det låter. Använde arbetsmiljöverkets app "Buller" för att mäta ljudnivån och fick fram 57 db.
En siffra så god som någon. Det stör inte mig.
Gaskök har aldrig funnits på min radar.
Det verkar krångligt. Tuber för sommar, tuber för vinter och tuber som väger mer än bensinen.
Vet man vart man skall gå för att köpa gas till lägre pris än bensinen så kan det vara intressant.
Har ingen anining om pris eller ens vart jag skall hitta gas till ett kök utan att bli skinnad.
Litar mer på tillgången av bensin i alla dess former än gastuber.

Ang vikt bensin versus gas så bör du väl jämföra pumpens vikt, flaskan + bensin jämfört med gas + behållare om det ska blir rättvist.
Du kan ju inte köra bensinköket utan pump.

/Patrik

Naturligtvis bör vikten på utrustning beaktas. Faktum kvarstår -- på längre turer, speciellt på vintern, blir totala vikten i relation till effekten att bensin/fotogen blir mer konkurrenskraftigt.

Själv kör jag numera gas på sommaren. Det är enklare, och på kortare turer lättare. Bensin/fotogen-köken kommer ibland fram på vintern, men även då blir det ofta ett gaskök där gasbehållaren kan köras inverterat.

Jag har egentligen inget att komma med i sakfrågan, men det här med att svara på ett femton år gammalt inlägg med en oneliner? Vad vill man uppnå där? Det är ju inte första gåmgen heller. Om man nu vill återstarta en så gammal diskussion, borde man väl åtminstone ha någon nytt att bidra med?

Tror att det är ett försök att hålla "liv" i den här stendöda forumet..
På vilket sätt anser du att 'Kök och brännare' är stendött?
Det brukar ju komma något/några nya inlägg varje vecka här...
Räcker inte det för att anses vara vid liv? Måste det utbryta intensiva
flamewars varenda dag för att ett forum ska anses vara 'vid liv'?!?
Undrande,
/Odd

Jag har egentligen inget att komma med i sakfrågan, men det här med att svara på ett femton år gammalt inlägg med en oneliner? Vad vill man uppnå där? Det är ju inte första gåmgen heller. Om man nu vill återstarta en så gammal diskussion, borde man väl åtminstone ha någon nytt att bidra med?
Somliga är bra på trådarkeologi - att lyfta gamla trådar, med eller utan avsikt men detta fallet var väl faktiskt ett ganska konstruktivt förslag att köpa koppen som reservdel istället för att göra själv.

/Patrik

Tycker att det är helt ok att ställa en fråga i en gammal tråd om det håller sig till trådens ämne..
Tycker inte det är ok att "svara" i döda/gamla trådar.. Typ som att prata rätt ut i luften i ett tomt rum..

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mBengtson ETAPower EF eller Jetboil Helios Kök och brännare 14
Skattletaren Jetboil Helios Kök och brännare 20
tango Jetboil versus konkureneter? Kök och brännare 19
Polardego Ny brännare för Jetboil Kök och brännare 2
insco Jetboil Stash Kök och brännare 54
Björn Andersson Slagtålighet Jetboil ? Kök och brännare 0
insco Jetboil MFS Kök och brännare 1
Ix Tillsats till jetboil Kök och brännare 5
spongejohn jetBoil Kök och brännare 5
Hamberg Stora jetboil kastrullen passar... Kök och brännare 1
-Patric- jetboil.. bra eller dåraktigt Kök och brännare 9
majjen Stora jetboil Kök och brännare 1
Martin Fjäderlätt MSR Reactor - en Jetboil-utmanare? Kök och brännare 16
MatteBE Jetboil, biligast vart? Kök och brännare 1
carl_ Gasförbrukning Jetboil? Kök och brännare 4
greenjuice Jetboil med Pot Stabilizer & Pot Support Kök och brännare 3
1145 Jetboil, något att köpa? Kök och brännare 12
AndersPH Trangia 25 eller 27, välja storlek? Kök och brännare 23
turtle Finns det nån sida eller liknande där man kan lära sig om "nesting" av olika köksprylar? Kök och brännare 32
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Lasse Åbom Slut på gas eller annat fel? Kök och brännare 45
Dr.Jones Optimus Hiker tillverkas ej längre? Eller? Kök och brännare 16
johanb.org Trangia 25 - UL eller HA, teflonpanna eller ej? Kök och brännare 42
KemperBoyd Vega eller Express Spider II? Kök och brännare 3
AntonR Coleman fyrestorm eller andra vindsäkra toppmonterade brännare. Kök och brännare 15
Nordiska Motorcyklister Firemaple - Konstant sugiga eller otur..? Kök och brännare 6
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
mkruse Tillaga varm mat utan kök eller öppen eld. Kök och brännare 46
Mullemek Fotogen eller bensin Kök och brännare 24
joanc Gaskök bred eller smal låga Kök och brännare 6
Jooohan Firebox, rostfri eller svart lackerad? Kök och brännare 3
Jackiie Omnifuel 2 eller OmniLite TI? Kök och brännare 23
D300 HA eller NS Kök och brännare 5
q17 Brännare på gasflaska eller stående bredvid? Kök och brännare 12
create Trangia 27 eller Primus? Kök och brännare 12
graylingman Buckla i pumpflaska - anledning till oro eller utbyte? Kök och brännare 8
insco Quietstove eller BernieDwag Kök och brännare 52
henke.lofgren Grillgaller som är ihopbyggbart eller liknande. Kök och brännare 8
Tetris Värmeväxlare eller inte värmeväxlare, det är frågan. Kök och brännare 46
haiwa IsoPro eller PowerGas Kök och brännare 7
Coachmike Vilket multi eller bensinkök är bäst!? Kök och brännare 43
Elvah Ett eller två spritkök på tre personer? Kök och brännare 18
TVM:arn Primus Etapower MF eller Primus omnifuel Kök och brännare 8
alexs Primus 1.4l (eller någon annan) stålkastrull till trangia 25 kök? Kök och brännare 1
Chinesecrestedlover Vad är säkrast/bäst - sprit eller gasolkök? Kök och brännare 26
Aleks_T Ha kvar Biltema-gaskök eller byta? Kök och brännare 14
pelka Tändare eller inte på brännare? Kök och brännare 32
dsk Sprit, gas eller primus for nybegynnere? Kök och brännare 13
Daddy EtaExpress eller Crux/Crux Lite? Kök och brännare 20
Tenoren Primus EtaPower EF eller Trangia 27 (UL) med gasbrännare? Kök och brännare 14

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg