Jag gick från triangia till optimus nova för 15 år sedan. Använder det flera gånger om dagen.
Underhåller består av att skaka brännaren efter och innan varje användning. Jag förvärmer med etanol (röd etanol) för att det sotar inte alls under förvärminingen. Har alltid kört det på kemiskt ren bensin (Heptan; Nitor Bensin finns att köpa på byggvaruhus i 1l flaskor. Hornbach har lägst pris 74 kr / l i skrivande stund). Underhållet består i att jag fettar in pumplädret 1 gång i veckan med silikonfett från biltema för att lädret inte skall torka ut. Det är varken komplicerat eller svårt. Några turer till fjällen har det inte blivit. Har levt ute i skåne i 17 år nu. Lägsta temperatur under dessa år är -27°C. Visst kräver novan underhåll men det är löjligt lite. Har ett triangia och kitet för att stoppa in novan i ett triangiakök. Har aldrig gjort det då jag tycker köket är helt perfekt som det är. Köpte ett större vindskydd från friluftsvaror när det begav sig och det gör jobbet så bra att jag aldrig haft en tanke på att stoppa in novan i det gamla triangiaköket.
Visst måste jag hålla på med silikonfett varje vecka för att pumplädret inte skall toka ut av heptan bensinen. Det tar 1 minut varje vecka så det är försumbart. Silikonfettet köpte jag på biltema för en 50 lapp kort efter jag hade köpt nova brännaren. Har använt 20% av den tuben på 15 år så det är inte mycket som behövs.
Till nova brännaren har jag en 6 dl bränsleflaska.
Många storkok av mat har det blivit genom åren men det har aldrig hänt att jag ens förbukat 25% av bensinen i bränsleflaskan.
Jag vet att man kan köra köket på vanlig bensin, akrylatbensin, diesel och fotogen.
Ingen av ovanstående har jag provat. Heptanbensinen fungerar klanderfitt så jag ser ingen anledning att byta till något annat.
Visst låter brännaren när jag lagar mat men det är inget som stör mig.
Eftersom det finns många som tycker det låter för mycket undrade jag hur mycket det låter. Använde arbetsmiljöverkets app "Buller" för att mäta ljudnivån och fick fram 57 db.
En siffra så god som någon. Det stör inte mig.
Gaskök har aldrig funnits på min radar.
Det verkar krångligt. Tuber för sommar, tuber för vinter och tuber som väger mer än bensinen.
Vet man vart man skall gå för att köpa gas till lägre pris än bensinen så kan det vara intressant.
Har ingen anining om pris eller ens vart jag skall hitta gas till ett kök utan att bli skinnad.
Litar mer på tillgången av bensin i alla dess former än gastuber.
Ang vikt bensin versus gas så bör du väl jämföra pumpens vikt, flaskan + bensin jämfört med gas + behållare om det ska blir rättvist.
Du kan ju inte köra bensinköket utan pump.
/Patrik