Incident: Smält Primuskök

Kristi Himmelsfärdshelgen började med inköp av ett nytt gaskök som skulle testas under vandring på Skåneleden, och slutade med ett smält Primus Eta Lite!

Ett första problem med köket var att piezotändningen visade sig vara defekt. Som tur var hade vandringssällskapet tändare med sig (jag hade klantigt nog sorterat bort tändare ur min packning).

Problem nummer två: Det lät väldigt högt och pysande snarare än bara fräsande, nästan så att man kunde misstänka att det läckte gas. Men kompisen berättade att han har en Pocket Rocket som låter som en hel rymdfarkost. Alla kök låter ju olika, många väldigt mycket, och ingen av oss har haft ett Primus tidigare. Så kanske var det så det skulle låta. Det luktade i vilket fall inte av gasläcka.

Vid fjärde tillfället som köket användes tog det ovanligt lång tid att koka upp vatten. När jag skulle kontrollera att reglaget var helt öppet, efter flera minuter, tyckte jag att det kändes alldeles för varmt. Då upptäckte jag att en stor bit av plaststycket under brännaren hade smält.

Övriga saker som kan vara av intresse: Det bortsmälta är runtom piezotändningen. Jag använde inte vindskydd eller något annat som kunde skapa extra värme. Köket stod uppe på en bänk. Det blåste lätt (någon/några sekundmeter), men inte tillräckligt mycket för att vara för mycket och kräva vindskydd, enligt min bedömning. (Och för den delen, inte kan väl lätt eller ens lite kraftigare vind, få elden att brinna "nedåt"?)

En himla läskig upplevelse. Hade det kunnat explodera, kan man undra? (En inte vidare trevlig situation dessutom, eftersom vi hade slut på vatten och befann oss vid en brunn där vattnet måste kokas, och solen gassade...)

Jag är i det här läget väldigt osäker på om jag vill ha ett nytt likadant kök. Eller ett kök med plastdetaljer överhuvudtaget. Det känns i synnerhet ruskigt opålitligt med plast i närheten av brännaren. Jag vet inte riktigt vilket alternativ jag ska satsa på (bruk i huvudsak ensamvandringar på fjället)?

Någon som varit med om eller hört om något liknade med ett Primus Eta Lite eller med annat kök? Vad kan ha hänt?
 

Bilagor

  • Primus 3.jpg
    Primus 3.jpg
    38.3 KB · Visningar: 2,789
  • Primus 1.jpg
    Primus 1.jpg
    36.3 KB · Visningar: 2,596
Tack för tipset.

Jag har redan löst reklamationsbiten med Naturkompaniet som, som vanligt, är mycket hjälpsamma och måna om att man ska bli nöjd. De sköter kontakten med Primus.

Jag är som sagt lite osäker på om jag "vågar" få ett nytt Eta Lite, och väljer nog hellre en annan modell. Men det skulle vara intressant att höra vad andra har att säga om erfarenheter av plast och smälta kök eller andra säkerhetsproblem. Jag vill ha ett kök som är säkert i alla lägen.
 

avslutad210712

Gäst
Tack för tipset.

Jag har redan löst reklamationsbiten med Naturkompaniet som, som vanligt, är mycket hjälpsamma och måna om att man ska bli nöjd. De sköter kontakten med Primus.

Jag är som sagt lite osäker på om jag "vågar" få ett nytt Eta Lite, och väljer nog hellre en annan modell. Men det skulle vara intressant att höra vad andra har att säga om erfarenheter av plast och smälta kök eller andra säkerhetsproblem. Jag vill ha ett kök som är säkert i alla lägen.

Med tanke på att Naturkompaniet och Primus båda tillhör fenixgruppen så lär det inte bli några problem med reklamationen.

Har ett antal primusprodukter och du törs alldeles säkert gå på ett nytt primuskök.
 
Primus kvalitet

Ja det där såg ju inget bra ut!!!! Att piezotändaren inte funkar är inte helt ovanligt. Men detvsom hände ditt kök verkar värre och lite otäckt med tanke på hur varmt det blev intill gasbehållaren.

Själv har jag ett Primus ETA Spider sedan ett par månader, har väl använt det cirka 10 dagar och nu börjar delarna lossna på brännaren, plattan upptill med hål på där lågorna kommer har lossnat och är alltså lös så man får se till att inte tappa bort den i lingonriset!!! Den lösa piezotändaren slutade att fungera i helgen. Hadecdet varit Biltemas prylar hade jag nickat ochvsagt "va vad det jag sa" men nu är det ett dyrt märke. Jag har annat att göra än springa och reklamera prylar! Jag betalar gärna höga priser men då skall prylarna funka!!! Jävla Primus!!! Är Optimus bättre????
 
Jag har råkat ut för en liknande olycka med ett biltemakök när jag skulle koka potatis i en rostfri ordinär kökskastrull. Det biltemaköket hade också plast som smälte och kastrullstöden kom snett och kastrullen välte. Brännaren gick inte att stänga av och brännaren stod inne på en bänk i en liten stuga. Jag slängde ut den brinnande på backen.

Rätt obehagligt. Den brännaren har de slutat sälja.

En möjlig olycksmekanism är att värmen från brännaren inte nog snabbt leds över i kastrullen. Man bör normalt inte köra en sån här liten gasbrännare på full effekt.

Jag har en liten Etabrännare från Primus som funkat ok med piezotändare i flera år (en tidigare modell som nästan bara är i metall).

Thure
 
Kök är ju inte bara värme uppåt, utan varma kärl reflekterar. Vi är många som sett smälta plastdetaljer kring köksbrännare.
Reklamationen kommer du säkert inte få problem med.
Rätt kastrull till brännaren är nog så viktigt.
För mycket vindskydd och för högt effektläge förefaller det vara en kombination av.
Just monterade pizotändare förefaller leva farligt.
Klart du skall ha ett kök som du kan lita på.
Spindekök är en dylik grupp.
go tur
go tur
 
Har ett Eta express sen ett år tillbaka och den brännare började strula redan efter halva sommaren. Först la piezotändaren av och sen var det dåligt ös så uppkoken tog evigheter. Borde reklammerat skiten då, men blev aldrig av för att jag bor så långt ifrån butiken. För några dar sen skruvade jag isär allt för att se om jag kunde fixa tändaren, men det var kört. Däremot kunde jag blåsa ut sot och skit från "ventilskruven" så det blev bra ös igen.

Tycker det e dåligt att de ska sota igen så snabbt. Kommer inte köpa ett Primuskök igen - då finns det gaskök av samma låga kvalitet på biltema för en spottstyver som jag hellre köper. Nej tacka vet jag vedkök.

Hata Primus!
 
Primus Express Stove

Samma sak hände med vårat Primus Express Stove. Pietzotändaren smälte ganska omgående då vi börja använda den. De frågade vilket fabrikat det var på vindskyddet men vi hade Primus vindskydd som jag köpt när jag köpte brännaren. Fick nytt kök direkt i butiken. Jag var glad att jag inte var på fjället när det hände.
 
Detta kan inträffa med gaskök om man får stopp gasblandnings delen - den delen som mixar gas och luft.
Man kan får då löjligt låg effekt,jetmotorliknande ljud och märker att det brinner inne i nätet
och lågorna inte når upp alls - stäng direkt.

På dessa har man i mitten på brännaren tre större hål på röret som leder upp till "svampen"
Ofta är då stoppet i toppen ovanför dom här tre stora.

Man kan blåsa ur det eller t.o.m trycka vatten ovaninfrån.Sötvatten filtrerat eller kranvatten.

Det kan vara en spindel som byggt bo där...hände mig...haha.
 
När det

hände mig med ett toppmonterat Biltemakök var köket splitternytt. I och med att köket var sprillans är det svårt att uttala sig om brännarens ljud.

Vattnet i kastrullen blev i varje fall kokhett vid det tillfället.

Thure
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.