Incident: Smält Primuskök

Det låter konstigt att du inte fick pengarna tillbaka, Naturkompaniet brukar aldrig krångla med sådant. Jag skulle stå på mig om jag var som du!

Jag har blivit väldigt väl bemött av Primus också, som hörde av sig och ville veta mer om vad jag gjort för iakttagelser.
 
Tror att anledningen var att det är söndag. Reklamationsansvarige jobbade inte och primusfolket jobbade inte. Men kommer med största sannolikhet att lösa sig. Är ju ett uppenbart fel på produkten. Tråkigt eftersom jag var väldigt nöjd i övrigt.
 
Jag vill bara följa upp här och berätta att jag blivit suveränt bemött av Primus, som dessutom tog min oro på allvar, trots att jag säkert framstod som en rätt så krånglig kund med krav på det ena och det andra - vilket bottnar i att jag är SUPEROROLIG för att något sådant här ska hända under min ensamvandring som drar igång om en dryg vecka. Det FÅR bara inte hända mitt på fjället.

Som plåster på såren och som tack för hjälpen med utförlig beskrivning av händelsen, fick jag ett Eta Spider som de använt i ett kortare test. Primus har försäkrat mig om att detta har en annan konstruktion och utsätts inte för samma värme i avsaknad av piezo. Jag har använt det ute på Skåneleden och det har funkat fint hittills.

Frågan är ändå: vågar jag lita på Eta Spider? Vågar jag kräma på full låga? Vad kan gå snett med Eta Spider och hur reparerar man det? Behöver jag slänga ner Pocket Rocket som reserv?

Primus vet ännu inte vad som är felet med de här smälta Eta Lite-köken (det har ju varit ett par sådana utöver mitt, som framkommit här på Utsidan), men ska höra av sig så fort de vet något mer.
 
Ingen trevlig läsning! Har köpt ett identiskt kök och är mer eller mindre på väg till Sarek för en två-veckors ensamvandring. Havererar köket är man mer eller mindre rökt när det som här är frågan om ett högintegrerat minimalistiskt kök utan riktiga kärl som lämpar sig öppen eld.

2011 drabbades jag av att ett bensinkök i högsta prisklassen efter ett par veckors användning utan förvarning helt smälte ihop. Inga problem med reklamationen men inga svar fick jag.

Snart finns bara det gamla Trangiaköket kvar att lita på
 

Bilagor

  • NEX5.Perar.2011-08-03.kökhaveri.Vaimokk.jpg
    NEX5.Perar.2011-08-03.kökhaveri.Vaimokk.jpg
    84.3 KB · Visningar: 550
Senast ändrad:
Jag har precis avslutat 8-dagarstur med EtaSpider, och det gick hur bra som helst. Brännaren känns riktigt säker och stabil, och bra vindskydd.

En småsak hade kunnat gå illa: Vid ett användningstillfälle placerade jag, utan att riktigt tänka till (har aldrig behövt tänka på sådana här saker tidigare med Trangiakök), kokkärlet med plasthandtaget i vindriktningen, med resultatet att det blev oerhört varmt. Det gick bra den här gången och efteråt var jag noga med att vända handtaget mot vinden och inte tvärtom.

En sådan här liten småsak tror jag inte nämns i användarmanualen, och det är säkert inte lätt att skapa helt säkra kök. Människor kan nog klanta till det på de mest otänkbara sätt när de inte tänker till. Men just därför är jag fortsatt kritisk till plastkomponenter. Såklart har användarna ett ansvar, men risken att det går illa är hur vi än vrider och vänder på det större med dessa Primuskök än med ett kök som helt saknar plastkomponenter, såsom Trangia.
 
ett reservkök e bra att ha med när man har primuskök. ett litet 2-300g vedkök kanske. vågar inte campa utan det.
e8y3uqud.jpg
 
Snart finns bara det gamla Trangiaköket kvar att lita på
Exakt - och varför ska alla här klanka ner på det jämt? Personligen har jag hellre ett pålitligt kök (som bara fungerar och fungerar och fungerar och fungerar ... ALLTID! ) även om det väger lite mer - ungefär en gastub extra...
 
Heja Trangia

Exakt - och varför ska alla här klanka ner på det jämt? Personligen har jag hellre ett pålitligt kök (som bara fungerar och fungerar och fungerar och fungerar ... ALLTID! ) även om det väger lite mer - ungefär en gastub extra...

Har litat på Trangia i 35år, de senaste 5 med gasbrännare. Kör ett Primus Eta Spider sedan en tid. Det tog sisådär en 10 dars användning av Primus innan överdelen på brännaren delade på sig och blev obrukbar (pga en undermålig konstruktion) nu kör vi Trangia igen!! (Trangias brännare lär vara gjord av Primus så dom kan om dom vill)

Den extra vikten och volymen av Trangia har aldrig stört mig, däremot blir jag skitsur om jag köper dyra märkesprylar och blir sittande i lingonriset med ett gäng lösa metalldelar som vilken bysmed som helst skulle få att sitta ihop
 
Instämmer med resonemanget ovan.

Själv har jag provat alla typer av kök, men det enda som aldrig någonsin strulat är mitt trangia med gasbrännare. Ett komplett 27-1 med brännare väger ca 750g, och ett vanligt spindelkök med två kastruller och vindskydd brukar hamna på ca 500-600g. De 250 grammen kanske är värt att släpa på, och veta att du kan laga mat, så länge du har bränsle.
 
Jag vill bara följa upp här och berätta att jag blivit suveränt bemött av Primus, som dessutom tog min oro på allvar, trots att jag säkert framstod som en rätt så krånglig kund med krav på det ena och det andra - vilket bottnar i att jag är SUPEROROLIG för att något sådant här ska hända under min ensamvandring som drar igång om en dryg vecka. Det FÅR bara inte hända mitt på fjället.

Som plåster på såren och som tack för hjälpen med utförlig beskrivning av händelsen, fick jag ett Eta Spider som de använt i ett kortare test. Primus har försäkrat mig om att detta har en annan konstruktion och utsätts inte för samma värme i avsaknad av piezo. Jag har använt det ute på Skåneleden och det har funkat fint hittills.

Frågan är ändå: vågar jag lita på Eta Spider? Vågar jag kräma på full låga? Vad kan gå snett med Eta Spider och hur reparerar man det? Behöver jag slänga ner Pocket Rocket som reserv?

Primus vet ännu inte vad som är felet med de här smälta Eta Lite-köken (det har ju varit ett par sådana utöver mitt, som framkommit här på Utsidan), men ska höra av sig så fort de vet något mer.

Du har rätt, det får naturligtvis inte hända att köket/brännaren klappar ihop på en ensamvandring.
Såg förövrigt att den information som medföljer ETA Light är motsägelsefull. På den silverfärgade plastbricka fäst på brännaren står det på flera språk att köket endast skall anslutas till gasbehållare 2206, alltså den minsta 100gram behållaren (hur många behöver man för två veckor;) Vidare står att det måste vara 1250mm i höjd - sida till något brännbart.

I botten av kartongen finns även en omfattande informationstext på flertalet språk och där står att köket kan använda samtliga tre storlekar av Primus gasbehållare (2206-2207-2202) samt att avstånd till brännbart (höjd-sida) är 500mm.

Jag kan gissa att denna märkliga information beror av olika normer. Ser även att CSA godkännandet på plastbrickan inte gäller då det är övertejpat av Primus. Hur som helst, en virrig och usel säkerhetsinformation från Primus. Nedan bilder på plastbrickan som är permanent fäst innanför ratten och enligt text gör ANSI-CSA certifiering ogiltig om den tas bort. Det blir mycket plast där i värmen under brännaren som kan brinna;)
 

Bilagor

  • LX3.2014-08-05.P1160490.Crop.Anvisning.ETA-Lite.jpg
    LX3.2014-08-05.P1160490.Crop.Anvisning.ETA-Lite.jpg
    256.9 KB · Visningar: 398
  • LX3.2014-08-06.P1160508.Crop.ETALite.jpg
    LX3.2014-08-06.P1160508.Crop.ETALite.jpg
    159.4 KB · Visningar: 396
Exakt - och varför ska alla här klanka ner på det jämt?

Trangia är helt enkelt bäst, så det måste ju vara konkurrenternas agenter som kritiserar den ;)

Har själv Trangia 27 UL/HA Gas och en Jetboil SOL, och Jetboilen är så mycket snabbare och bekvämare då det bara gäller vattenkokning. Ingår det i färdplanen att tillreda mat på riktigt så är det Trangian som gäller. Trangian är nog bäst och pålitligast med spritbrännaren, men bekväm som jag är så kompromissar jag och använder gas. Vindtåligheten är sämre med gas, och vänder man basdelens vindhål i fel riktning då man brassar på full effekt så kan man få UL-vindskyddet deformerat, så i mitt tycke är det nog gamla goda (tunga) stora 25:an med spritbrännare som är evighetsmaskinen. Påverkad av slit-och-släng kulturen så tycker jag dock att det gott räcker att köket håller 5-10 år, det behåver inte gå i arv.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.