Primus nya vindskydd

Hej,
tänkte göra en liten beskrivning av primus nya vindskydd.

Fick en plötslig lust att byta ut mitt techno trail-kök till ett nytt så jag bestämnde mig för ett Crux lite.
Surfade in på Getout och upptäcker då att primus har gjort ett vindskydd ungefär som jag hade tänkt göra.
Friskt vågat hälften vunnet, jag beställde även ett sådant.

När jag nu har fått hem prylarna och packade upp dom slog det mig en sak, cruxen är låg jämfört med andra kök.
Monterar upp allt på en burk och upptäcker att cruxens stödben slutar nedanför vidskyddet, ingen glepa alltså.
Lite nervöst sätter jag dit kokkärlet och det ryms, tack vare att kanten är rätt så kraftigt rundad.

Tar ut grejorna för ett litet test.
Vinden var måttlig, lite kastbyar så det var perfekt.
Lite orolig för att gaserna inte har någon stans att ta vägen uppåt annat än genom den lilla glepa som finns
samt genom dom uttag för benstöd som är uppkapade och självklar öppningen.

Kokade upp ca en halvliter vatten, kollar undertiden om någon del av tuben blir varm.
Den del av tuben som inte avskärmas av vindskyddet blir lätt ljumen, övrig opåverkad.
Ventilen på köket blir ganska varm, däremot så blir nedre delen av vindskyddet så pass varm att man
bara kan hålla fingret ett par sekunder innan det "bränner".

Vindsyddet fungerade mycket bra, kom lite kraftigare kastvindar och det märktes knappt på köket.
Efter uppkoket så svalnade vindskyddet riktigt fort, så jag kunde göra om testet utan vindskyddet.
Ställde upp några vilstolar som vindskydd en bit ifrån köket (ca 40cm).
Jag gjorde det andra uppkoket bara för att kolla hur varm ventilen/burken blev, jag kunde ínte känna av någon temperaturhöjning.

Efter min amatörmässiga "test" så drar jag slutsatsen att vindskyddet tillsammans med cruxen avskärmar vinden bra och
risken att tuben blir för varm förhindras av att skyddet avskärmar värmen mot större delen av tuben.
Det återstår att se hur varm ventilen respektive tuben (oskyddade delen) blir vid ett långkok.

Det skulle vara kul att veta hur det funkar med någon av primus kök (som det är avsett för) eller andra kök.

Nackdelen med cruxen+vindskyddet är att det inte går att använda större kärl utan att modifiera skyddet (göra det lägre).
Jag ska vid tillfälle testa det med Techno trail-köket, problemet är att det har fyra stöd istället för normala tre (kanske det inte får plats)
det är ju lite högre så en glepa uppstår, återkommer nog med en rapport.

/Leif
 
Jag är lite sugen på vindskyddet mest för att det är stabilt men jag tycker att det väger för mycket.
Jag hade gärna sett en tunn variant i titan eller något så vikten hade hamnat runt 20g.

Fram tills dess så kör jag på mitt folie vindskydd. Det fungerar faktiskt väldigt bra och det väger 8g.

//Peter (som visst kommit över 800 inlägg. Jiippiiee!)
 
Blev också sugen på det när jag såg det tidigare idag. Måste fundera lite över helgen innan jag bestämmer mig. 60g är ändå en hel del i dagens lättpackartrender.
 
Det är enkelt och fungerar bra tillsammans med mitt Primus ti micron,väl värt de 60gram då det inte tar nå mycket extra yta,kring gastuben.Nöjd!
 
Har sneglat lite på detta vindskydd till mitt pocketrocket. Kanske inte det lättaste, men om det fyller funktionen på ett bra sätt så..

Saken är den att pocketrocket är ganska högt, så att stödbenen hamnar ett par mm ovanför vindskyddets övre kant. Någon som har använt vindskyddet tillsammans med ett pocketrocket och kan svara på om/hur detta påverkar? Någon som kan hjälpa mig resonera om detta?

Brigas: Hur högt hamnar ti micron?
 
Ti micron har plats i de små urgröpningar som är gjorda i kanten,men de går faktiskt hjälpligt ovan den riktiga kanten också.
 
Jag tror att shalin vill veta avståndet från vindskyddet upp till kokkärlet.
Med ett Crux så ligger vindskyddskanten högre än botten (går upp lite på sidorna).
Med ett Techno Trail kök så är avståndet ca 8 mm mellan kokkärlet och vindskyddet.

/Leif
 
Som jag ser det så ett vindskydd som skyddar brännarhuvudet är bättre än inget.
Optimalt är om skyddet även förhindrar att värmen blåser bort (går upp lite runt kärlet)
Har inte haft tid då vädret medgav lite tester (blåsigt) så jag kan inte säga hur effektivt det är på techno trail-köket.
 
Ja, så har jag också tänkt. Får väl helt enkelt ta och testa. Min plan är egentligen att försöka klara mig helt utan vindskydd (använda ryggsäck/tält/stenar), men det vore skönt med en plan B inför premiärvandringen.

Hör gärna av dig när du testat med techno trail-köket!
 
Hur fungerar vindskyddet med Crux (ej crux lite)

Ursäkta mig för att jag väcker liv i en gammal tråd.

Funderar på att slå till på detta vindskydd men undrar hur den fungerar med Optimus CRUX (ej lite modellen). Någon trevlig själ med combon som skulle kunna bidra med ett foto?

Tack på förhand
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jörgen Fjaderlatt.se Vindskydd till Primus Micron? Kök och brännare 10
rikard_wiberg_hotmail.com Primus Vindskydd Kök och brännare 5
Still Alive Primus Igniter Kök och brännare 15
DoktorGlas Primus gasbrännare Kök och brännare 19
Martes Primus nya gasbehållare - finns trefot som passar? Kök och brännare 18
Still Alive Filter i Primus Omnilite Ti Kök och brännare 0
Pohman Primus lite xl kaffepress? Kök och brännare 2
Soffpotatis Primus 2397 Kök och brännare 0
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
Heikkinen Primus Atle till Primus Lindal? Kök och brännare 10
Livetiskuggan Primus Frigg Stove Kök och brännare 1
PetriU Primus 2062 Kök och brännare 10
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
JAXE Trangia anpassa en Primus omnifuel 2 brännare. Kök och brännare 10
JAXE Köra Primus omnifuel 2 med fotogen, hur gör man? Kök och brännare 23
bico O-ringar till Primus LITE+ Kök och brännare 16
Bawk Gamla campingkök från Primus skillnader Kök och brännare 4
HPP Primus 2072 ? Kök och brännare 4
Utvandraren Primus Omnilite Ti Silencer Kök och brännare 18
[Andreas] Isolering till Piezotändare Primus express stove Kök och brännare 9
Still Alive Rengöra Primus med tryckluft? Kök och brännare 10
Brune Ljuddämpare till Primus Omnilite Ti? Kök och brännare 4
nicko_ Primus Bahco 2090, hjälp med tillfällig lagning under pågående tur Kök och brännare 3
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Primus nya gasolgrill? Kök och brännare 6
Fabrikörn Primus Micron Trail skramlar Kök och brännare 2
jalanjalan service på lite äldre primus brännare behövs det? Kök och brännare 8
mile0003 Primus PrimeTech stove 1.3 L Kök och brännare 20
Hermelin Primus Omnifuel - låg effekt Kök och brännare 0
Adelanteeee Bränsle till Primus Omnifuel Kök och brännare 14
Jojosurf Primus Spider Stove Set + Winter gas? Kök och brännare 9
greenfish Brände gröt i Primus ETA, använde mdiskmedel Kök och brännare 6
Jmhe Nytt Primus Omnilite Ti Sotar igen Kök och brännare 34
KristianMattiasson Primus Omnifuel priming pad? Kök och brännare 9
D300 Pomed Primus Eta Spider Brännare Kök och brännare 4
layback Erfarenhet av Primus non-stickbeläggning Kök och brännare 1
create Trangia 27 eller Primus? Kök och brännare 12
qvick nytt munstycke primus 2397 Kök och brännare 1
Joelleo primus 2251 Kök och brännare 5
fritänkare 1 Liters kärl sökes. Se önskelista. Primus titech? Kök och brännare 5
Smogz Nån som testat Primus Winter Gas Kök och brännare 33
desireman Hur fraktar man en använd primus gas behållare? Kök och brännare 8
D300 Skäms Primus Kök och brännare 33
Dr Who Bränsleflaska till Primus MF kök? Kök och brännare 5
Nuttte Primus Gourmet stekpanna vs ETA-lock Kök och brännare 0
jerik Läckage/övertryck Primus Omnifuel Kök och brännare 6
graylingman Är Trangias X2 en Primus Omnifuel-brännare? Kök och brännare 6
Skipper_ Tända Primus multifuel med tändstål! Går det ens? Kök och brännare 44
ekis Primus omnifuel, ring på lågspridarplattan? Kök och brännare 6
eenetjarn Primus gas i europa (Frankrike, Spanien m.fl) Kök och brännare 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.