Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Gissar att bilden är från en Finlands/Ålandsfärja på väg ned mot Furusundsleden en vintermorgon strax före soluppgång. Kanske är det Blidö och Yxlan man ser till höger?
Nej, det är skymning på bilden. Och ingen finlandsfärja heller. Det rör sig om ett helt annat fartyg. Hade det varit en finlandsfärja så hade det inte ens hjälpt att stå på bildäck i bogporten för att kunna ta en bild i den höjdvinkeln
Båten verkar ha gått från ytterskärgård och inåt. På bild #2808 så anas ett fyrljus långt borta. Kan det vara in mot farleden mot Öregrund med fotoplats norr om Singö?
Helt riktigt att det är fyrljus mitt i bild i den första bilden. Men inte bara ett, utan två. Så här såg det ut där vi började.
Det är dock inte norr om Singö. Kanske går det nu att lista ut vad fyrarna heter, om inte annat. Det är dock bara den ena som kan vara svar i denna tråden.
Nej, som sagt, hade det varit Remmargrund så hade inte endast en av två fyrar i bild kunnat vara i tråden. Fotoplatsen är å andra sidan ganska långt från fyren, men lite svårare att ange exakt. Leta vidare i farlederna.
Du skriver "Det är bara den ena som kan vara svar i tråden." Men ändå två fyrar som ses på bilden. Vad menar du? Jag vet att Remmargrund påseglats 2018 men den har tänts igen och det har väl inte med saken att göra då bilden är gammal.
Du kanske menar att en av fyrarna inte ligger i Stockholms län? Men det räcker ju att fotoplatsen gör det eller tolkar du trådens regler annorlunda?
En ytterligare möjlighet är (om jag tolkar dig rätt) att det är farled in norr om Singö (därifrån kan båtar förstås gå åt olika håll t ex Hallstavik eller Hargshamn mer troligt än till Öregrund vintertid även om bildriktningen i så fall är mot Öregrund) men att fotoplatsen inte är direkt norr om Singö utan t ex NO Singö. Fyrar skulle kunna vara Jössan och längre in t ex Tolvöregrundet.
En måndag i mitten av oktober förvandlas den kalla morgonen till en nästan sommarvarm dag. Jag och min kompis Anders åker med våra kikare till ...
4 kommentarer
Inför årets vandring låg som en grundidé att få med en större topptur och att turen som helhet inte skulle vara avhängig av alltför långa ...
3 kommentarer
Gränslandet är en av de största vildmarkerna i södra Skandinavien. Det ligger i hjärtat av vår stora halvö, så långt borta från havskusterna man kan ...
3 kommentarer
Mina fjällvandringar börjar alltid med en idé som mynnar ut i en tänkt rutt. Rutten hänger alltid ihop med en tänkt tidsplan, som innebär att dagarna ...
1 kommentar
I fredags hade vi varit gifta i 10 år. Det ville vi fira. Vi gifte oss i ett naturreservat utanför Uppsala, så ett firande i naturen skulle passa. Vi ...
Det här inlägget handlar om mina första åtta turer i Sarek. Hur allt började och hur vissa vägval kunde göras då men inte idag. Ni får läsa om och se ...
6 kommentarer
68 dagar, 125 000 höjdmeter och ett dagligt slit på 12–20 timmar – det är matematiken bakom en expedition som var lika delar uthållighetsprov som ett ...
1 kommentar
I somras gjorde jag en solovandring genom naturreservatet Kvikkjokk-Kabla fjällurskog. En fin tur i landets mest orörda urskog och vidare upp på det ...
6 kommentarer