Gissa position Stockholms län

Japp, nu blev det rätt. Mitt i enslinjen (294grader) Jössan och Tolvöregrund. I längsled är det svårt att säga, men det är i alla fall inte norr om Singö, utan snarare i höjd med Alskäret. Föremålet i andra bilden är racon-fyren Storlägret.

Bra Thure! Jag ville vara lite vag för att se om Lasse eller någon annan hängde på i tråden också.

Målet för resan är i Uppsala län, så det passar inte i tråden, men så här ser det i alla fall ut där. Om någon har lust så kan ni ju gissa medans Thure lägger upp en ny bild.
 

Bilagor

  • betong.jpg
    betong.jpg
    92.1 KB · Visningar: 202
Senast ändrad:
Först en ordningsfråga.

Vid Alskäret är också norr om Singö.

Jag gillar inte när jag inte kan tolka svaren från den som lagt ut bildfrågor.
Blir att jag lägger tid på att hitta andra lösningar som inte blir rätt.

Gissar att ni var på väg till Vässarö Djuphamn..

Återkommer med bild.

Thure
 
Kanske det finns fler än ett Alskär? För på min karta ligger Alskäret i höjd med norra änden av Singö, men ingen del är norr om Singö/Råstensudde.

Då menar jag Alskäret som ligger öster om Singö, norr om Gåssten.
 
Alskäret jag menar ligger noga räknat norr om östra delen av Singö men inte norr om nordligaste udden på Singö. Farleden och enslinjen till fyrarna är hur som helst norr om Singö vilket är viktigare i frågesammanhanget.

Thure
 

Bilagor

  • alskäret.jpg
    alskäret.jpg
    45.1 KB · Visningar: 177
Ett par bilder från en presentation av olika lättviktstält.

Känner ni igen platsen? Ett fint friluftsområde.

Thure
 

Bilagor

  • 20170909_134913.jpg
    20170909_134913.jpg
    52.1 KB · Visningar: 157
  • 20170909_135618.jpg
    20170909_135618.jpg
    45.6 KB · Visningar: 147
Först lite Off topic: Öst och väst och norr... Har funderat lite på hur man ska benämna läget i förhållande till annat... När jag ser på kartan så kan inte Alskäret ligga norr om Singö, eftersom ingen del av Alskäret trots allt befinner sig ovanför Singös norra del. Men med samma retorik kan Alskäret heller inte befinna sig öster om Singö eftersom ingen del befinner sig till höger om Singös östra del.

Så vad säger man då egentligen? Jag är ju landkrabba och har ytterst begränsade kunskaper i detta, finns det något vedertaget begrepp för att beskriva Alskärets plats jämfört med Singö? På en direkt fråga skulle jag nog spontant svarat att det ligger just öster om Singö, men frågan är om det är rätt?

Så tillbaka till bilderna. Den första bilden ser lite ut som Rudan med Ormteaterns röda hus i översta vänstra hörnet. Men det vita huset på nästa bild krånglar till det lite.... Med det sagt så har jag inte varit i Rudan på säkert 10 år så mitt minne kan ställa till det. Jag gissar på Rudan ändå så är vi i allafall igång.
 
Se där, mer tur än skicklighet minsann!

Fick gräva djupt i bildarkivet för att hitta något lämpligt. Fann då en, och endast en, bild på lunch-smörgåsen från en skön promenad en vacker försommardag för några år sedan. Som vanligt lyder frågan, var åt jag min lunch denna dag?
 

Bilagor

  • abc.jpg
    abc.jpg
    51.8 KB · Visningar: 140
Ser kanske mer ut som april eller tidiga maj med tanke på avsaknad av löv om det är i skärgården vilket jag anar.

Nånstans i närheten av Sandemar?

Thure
 
Jag förstår hur du tänker med Sandemar för delvis är terrängen liknande. Men det är för långt norrut. Bilden är tagen mitten av Maj.

Som ledtråd kan nämnas att området har haft sin beskärda del av berömda och mer okända gäster under åren, både från Sverige och utlandet. Alla har kanske dock inte varit inbjudna??
 
Objudna gäster får mig att associera till 80-talet och ubåtsjakten i Horsfjärden.

Horsfjärden är rätt stor och det man ser på bilden ser lite trängre ut. Kanske i närheten av Häringe slott, Axel Wennergrens lantegendom.

Thure
 
Det gick fortare än jag tänkt mig. Var ledtråden för lätt? Visst var det Horsfjärden och ubåtsjakten 1982 som avsågs med objudna gäster. Och Häringe slott besöktes av Zara Leander, Danny Kaye och Josephine Baker med fler.

Vi parkerade vid slottet och gick runt halvön medurs. Lunchen intogs på udden man når om man går över bron vid Bobäcken.
Ett fint litet område att ströva runt i.

Så är bollen tillbaka hos dig.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Daddy Lägerplats i Stockholms närhet sökes! Stockholm 12
Arne L Stockholms gröna kilar. Agera nu! Stockholm 29

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.