Gissa position Stockholms län

Kul att få vara med i spelet igen :)

Med lite fantasi så kanske man ser en (moln)fågel på väg att landa. Frågan är var?
 

Bilagor

  • 1.jpg
    1.jpg
    25.9 KB · Visningar: 156
Anar att det är kallt. Verkar vara senhöst eller tidig vår med fällda löv. Gissar att man ser lite snö till höger och möjligen nyisbildning i strandkanten.

Anar ett hus och en flaggstång på andra stranden. Oklart om det är skärgård eller insjö. Flackt skogklätt landskap.

Gissar på inner eller mellanskärgård i norra länsdelen.

Men svårt att säga något mera.

Thure
 
Ja, vi är i de norra länsdelarna helt klart. Bilden är tagen i påsktid.

Om jag vrider mig åt höger från fotopositionen, samt rör mig 100 meter framåt så får jag detta panorama framför mig.
 

Bilagor

  • 2.jpg
    2.jpg
    19.7 KB · Visningar: 158
Det ser ut att vara rejält lågt vatten. Den typen av stora regleringar finns mig veterligen inte i sjöar i Stockholms län, så jag tror att det handlar om skärgård, mest troligt tidigt på våren då vattenståndet brukar vara besvärande lågt.
 
Ni har ringat in området hyffsat nära men inte helt rätt.

Om siktlinjen var obruten skulle nog Gävlehästen, teoretiskt, kunna ses från bilden nedan som är tagen precis utanför vänsterkant av den första bilden. Fotoriktningen är dock helt om jämfört med bild 1.

På platsen jag söker används nog avtryckarfingret flitigt, men vi befinner oss trots det utanför skottlinjen så att säga.

(Och Thure, du är närmare än du tror med ditt sista svar, bokstavligt talat.....)
 

Bilagor

  • 3.jpg
    3.jpg
    58.8 KB · Visningar: 140
Sennebyhaken (eller innerhaken som udden heter eller bara Haken som lokalbefolkningen säger) är rätt. När Thure skrev att han HAKAR på din gissning trodde jag först att han hade löst det.

Innerhaken ligger precis utanför skjutområdet för Väddö skjutfält. Innerhaken och närliggande Rönnskärs udde är populära fågelskådningsplatser. Så med avtryckare avsågs kameror. Lite långsökt, men det gäller att vara lite klurig för annars tar ni det för snabbt. :)

Stafettpinnen går därmed vidare till dig Per.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Daddy Lägerplats i Stockholms närhet sökes! Stockholm 12
Arne L Stockholms gröna kilar. Agera nu! Stockholm 29

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.