Genom Sarek

Tja!

Sitter och lurar lite på årets fjällvandring och Sarek verkar stå på agendan i år. Har plöjt Grundstens bok och fastnat för följande färdväg från Kvikkjokk till Ritsem.

Nu vill jag gärna höra lite input från er angående vägvalet :) Någon som vandrat detta stråk? Vad jag har läst mig till av Grundsten är Sarvesjåhka problematisk, samt ett par jokkar längs Ålkatj.

Första gången i Sarek, men god fjällvana. Tänkte oss ca tio dagar i början på augusti.

Alla synpunkter mottages varmt!

Mvh, R
 

Bilagor

  • sarek.jpg
    sarek.jpg
    69 KB · Visningar: 1,783
Otaliga har gått stråket

hej
Själva har jag bara gått delar men om du läsar noggrant i Grundsten - och även Hans Fowelins bok om Sarek - hittar du alla tipps. Samt här på Utsidan
Speciellt frågar du til Sarvesjåhkå. I augusti borde det inte vara svårt att vada den ca där du tänkte. Det finns beskrivningar redan närmare Rapaätno (där ni ju kommer ifrån) av vadställen. Annars går man längre uppströms. Mycket längre än vid kanjonen behövs inte. Jag har vadat S-jåhkå i 1994 på höjd med Nåite.
Dem vid Ålkatj kännar jag inte personligen men vid all fjällvandring handlar det om att ha bra tid. Jag tror inte de jåkkar blir något hinder men räkna med att ting kan ta tid
 
Det är väl en vanlig färdväg om man bortser från Rapadalen västsida mellan Skarja och Sarvesvagge. Där går "ingen". Det går troligen lika fort att gå via Alkavagge och Neitarieppevagge istället för att forcera videdjungeln under Tielma. Jag har även gått via Nourtap och Årjep Akkajekna ett par gånger. De är fler höldmeter än Neitarieppevagge men kortare väg.

//Bengt
 
Förr ca 35 år sen (!) kom en kompis och jag ner Lullihavagge och vadade Sarvesjåkk nära sammanflödet med Rapaälven. Det var lågvatten och vi gick över i gummistövlar på grus utan problem. Men när vi nådde ett av utflödena från Ålkatj gick vi bet. Det var inte brett, men vattnet hade mycket hög strömhastighet och ett misstag hade skickat oss rakt ut i älven. Vi valde då att gå upp på glaciären som var snöfri och fortsätta norrut på denna tills vi kunde gå direkt ner till Kuoperjåkk, där vi genomförde mitt hittills otrevligaste vad. Nu är jag klokare.............

Jag ska själv gå en liknande tur i sommar och väljer då att gå upp i Sarvesvagge, Neitarieppevagge, Algavagge och vadar Kuoperjåkk 200 m uppströms sammanflödet med Galmejåkk, där den är bred och beskedlig. Så småningom går jag ut vid Suorva.

Ursäkta den gamla och inkonsekventa stavningen av namnen! Och lycka till!

Hälsn Pelle
 
Fin tur :)

Tja!

Sitter och lurar lite på årets fjällvandring och Sarek verkar stå på agendan i år. Har plöjt Grundstens bok och fastnat för följande färdväg från Kvikkjokk till Ritsem.

Nu vill jag gärna höra lite input från er angående vägvalet :) Någon som vandrat detta stråk? Vad jag har läst mig till av Grundsten är Sarvesjåhka problematisk, samt ett par jokkar längs Ålkatj.

Första gången i Sarek, men god fjällvana. Tänkte oss ca tio dagar i början på augusti.

Alla synpunkter mottages varmt!

Mvh, R

Har gått det mesta av din planerade rutt på olika turer. Om ni bara får vädret med er kommer det garanterat att bli kanontrevligt!!

Vad det gäller Sarvesjåhkå och jokkarna som kommer ner från Ålkatj har jag inte upplevt dom som några jättestora hinder. Men de är definitivt så stora att de kräver viss försiktighet. Sarvesjåhkå har jag vadat både nedanför Nåite och där den rinner ut i Rahpaädno. Av dessa två minns jag vadstället nere vid Rahpaädno som det lättaste, men det kan ju lika gärna bero på de yttre förhållanderna.

Jåkkarna ner från Ålkatj vadade vi förra året efter ett riktigt skyfall en 20-50 meter uppströms från där de rinner ut i Rahpaädno. Var förvisso ganska strida, men inte sådär väldigt djupa, gick upp till strax ovanför knäna på mig (som är 185 cm i strumplästen).

Förvisso är det sant som Bengt skriver att "ingen" går på västsidan av Rahpaädno som du har planerat. Men för egen del tycker jag att detta bara är positivt och till skillnad mot terrängen nedanför Låddebakte, som helt riktigt är riktigt snårig, upplevde inte jag den västra vägen som speciellt jobbig. Naturligtvis får man brottas med en del videsnår, men sådär jätehemska är det inte. Värsta passagen var ett par km innan Skarja och frammåt.

Om ni väljer att gå den planerade rutten kan jag även rekommendera att gå ut på "myr"-landskapet i Skarja som faktiskt var riktigt torrt och fint när vi gick där. Vi hittade dessutom en riktigt bra vadplats över Guohperjåhkå strax nedanför vattenfallet där jåhken rinner ut på Skarja.

/ Stefan
 
Jag tycker nog som Undvall att sträckan Mikka-Tielma på västra sidan Rapadalen fått ett oförtjänt dåligt rykte (trots att, eller kanske tack vare att så få ens gått där..). Visst finns det motiga partier, men de kan vara väl värda mödan för upplevelsen av en riktigt häftig vildmark. Glaciärjåkkarna kan ge hyggligt spännande vad om solen gassat.


Sen kanske man ska påminna om att Lullihavagge medför en del vandring på brant skrå som kan upplevas som psykiskt utmanande, samma sak om man väljer Kaskasvaggealternativet. Den 'snällaste' varianten, som samtidigt är fantastikt fin och omväxlande är att fortsätta Nåitevagge upp till Luohtolakko, och gå på andra sidan Pårtemassivet.

Per
 
Mycket riktigt varnas det för jokkarna från Olkatj. Jag passerade för ett antal år sedan och hade sån respekt så att jag planerade att gå över glaciärtungan. Dock är ravinen precis nedanför 'Jågåsjgaskajekna' brant och lös, så den väg jag kom (jag sneddade över Tielma) är definitivt inte att rekommendera. Det slutade med att jag vadade jokken ner mot Rapaätno, och trots att det såg besvärligt ut var det relativt 'straight forward'... den gången!

I övrigt en fin tur. Det blir ju en del vide på sina håll, men det tycker jag personligen inte är något att bry sig om.
 
Sarvesvagges södra sida

Om man vadar Sarvesjåkkå nere vid Rapaälven, hur ser fortsättningen i Sarvesvagge ut på södra sidan? Är det knepig vegetation eller stenigt där?

/Daniel
 
Om man vadar Sarvesjåkkå nere vid Rapaälven, hur ser fortsättningen i Sarvesvagge ut på södra sidan? Är det knepig vegetation eller stenigt där?

/Daniel

Man ska i princip hålla sig nära södra strandkanten av Sarvesjåhkå. Mellan utflödena i Sarvesjåhkå av Stuolojågåsj och Gasskasjågåsj finns en ganska tydlig stig, och det är möjligt att den går att hitta den även tidigare. Bara en liten bit längre in mot Lulep Stuollo är marken sumpig och besvärlig, så det bör man undvika. Nära stranden är bäst.

Vid området av Gasskasjågåsj kan man gena över den steniga och delvis småbuskiga marken och behöver inte slaviskt följa stranden. Stigen fortsätter sedan utmed stranden till Noajddevallda.

Området är förvisso ingen snabb "autostrada" och det bästa är om man inte behöver jäkta. Men några stora svårigheter är det inte om man följer stigen. Det finns en atmosfär av vildhet och avskildhet här. Man går i bitvis mycket vacker björkskog men känner kontakten med de höga bergen som omger en. Ett område att njuta av medan man går! Lycka till med planeringen!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
johannatillfots Råd för vandring genom Sarek Fjällvandring 6
Patrick Johnsson Sällskap genom Sarek Fjällvandring 1
Medon Vandringsförslag genom Sarek. Kommentarer? Fjällvandring 21
tbergman Med turistbuss genom Sarek Fjällvandring 46
Gubben på Udden Vandring genom Sarek Fjällvandring 17
Tobbe C Genom Sjaunja till fots Fjällvandring 36
Lajjan Tips angående tur genom storådörren & lill-lunndörren Fjällvandring 6
ricksteam Genom och runt lapporten Fjällvandring 31
hbgsnix Passage genom renstängsel i Rogen Fjällvandring 2
pajaro På tur genom Børgefjell nasjonalpark!? Fjällvandring 11
undvall Vilken vägen genom Bårdde-Bielloriehppe? Fjällvandring 9
danordgren Genom Alggavagge från Staloluokta Fjällvandring 12
viro sylarna-helags genom ekorrdörrn Fjällvandring 5
Daana Sevärdheter, rutt genom Abisko i Juli Fjällvandring 4
coc Vandra genom himalaya Fjällvandring 0
eeled Hur är rutten genom Rienatvaggi? Fjällvandring 3
RikardS Treriksröset led genom sverige? Fjällvandring 4
mler Vandring genom den svenska fjällkedjan Fjällvandring 28
Tranan Vägval till/genom Storådörren (Lunndörrsfjället)? Fjällvandring 10
saraholvid Alternativ till att gå genom Ladtjovagge till Nikkaluokta Fjällvandring 4
avslutat medlemskap1105 Genom Jämtlandsfjällen, lite frågor Fjällvandring 7
JET Leden mellan Enafors och Ulvåtjärn genom Snasahögarna? Fjällvandring 35
peterojala Startpunkt för vandring genom Rapadalen norrut Fjällvandring 4
wikbergspojken Gå genom Silverfallet? Fjällvandring 8
Luffarn Vandra genom Sverige Fjällvandring 1
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.