Genom och runt lapporten

Hej!
Jag och en kompis bokade precis tågbiljetter till Abisko och märkte samtidigt att det var fullbokat på typ alla tåg under andra hälften av juli. Vi trodde att vi var ute i god tid, men tydligen inte tillräkligt. Vår plan var att åka någon gång runt den 25e för att komma undan den värsta blötan, men det gick inte så nu åker vi den 8e juli istället.
Vi tänkte gå med tält och sova 4 nätter ute, och en 5e natt på turiststationen.

Skulle bara vilja höra vad folk med lite mer erfarenhet har att säga om denna rutten.
Kommer det att vara mycket/för blött?
Vad för sorts skor rekommenderas, räcker det med trekking skor, eller rekommenderas stövlar/vandringskängor?
Är stigarna tydliga?
Annat?

försöker bifoga en bild så det blir lite tydligare.
 

Bilagor

  • Skärmklipp.jpg
    Skärmklipp.jpg
    61.6 KB · Visningar: 7,818
Först ett tack för tipset att det är hög tid att boka fjällresan! Även jag blev förvånad när jag kollade tågen.

Sträckan söder om fjällmassivet - i stora drag mellan din punkt 2 och 3 - är en jobbig etapp med mycket vide, en del blockmarker och bitvis blött eftesom vatten rinner längs fjällsluttningen. Jag har själv blivit avrådd från att gå här av den anledningen och har därför inga egna erfarenheter, men både fjällkartan och flygbilder visar på besvärlig vegetation. Men det är möjligt att jag överdriver - det finns förstås de som har egna erfarenheter och som kan ge bättre information. I övrigt tror jag det kan bli en fin tur!

Ett alternativ att överväga är att från Abisko gå halvvägs till Abiskojaure, sen upp i Ballinvagge, sen västerut till Siellavagge (namnet saknas på kartan) och sen ner till Alisädno och åter längs Kungsleden. Längs den rutten finns inga svårigheter av betydelse.

Kängor eller stövlar är nödvändiga enligt min mening.

Som du ser på fjällkartan finns ingen rösad led mellan Abisko och Rautasjaure, bara en stig och en rekommenerad färdväg. Genom videt är det ju rösad led, men jag gissar att den bitvis kan vara svår att följa. Tror inte så många går här. Men visst hittar ni vägen, självklart har ni med karta och kompass.

Lycka till önskar Pelle
 
Det är fullt möjligt att tappa bort stigen mellan punkt 2 och 3, och då kan det bli jobbigt. Men det är lätt att hitta stigen igen vid kåtan vid punkt 3. Någon blockmark har jag dock inte stött på där. Men så jobbig skulle inte beskriva sträckan som, och följer man stigen är det lätt :)

Ang tågen, kan det vara så att sommarbiljetterna inte är släppta ännu? De brukar väll finnas 3 månader innan avgångs datum?

Jenny
 
Hej!
Jag har gått från Kaisepakte (tror det är den branta kanten som vetter österut som syns längst till hö på din bild)genom lapporten till Abisko, då kommer man upp öster ifrån och ansluter till "knicken" på din linje mellan 1 och 2. På väg upp mot lapporten väldigt mkt vide, men går att forcera, dock gick jag kring första helgen i september och det var VÄLDIGT upptorkat då. Trots detta var det oerhört blött i hela lapporten; den rösade leden går rakt genom myren. Möjligt att det går att klättra högre upp på kanten för att undvika, men det kommer vara väldigt blött. Upp från abisko är det några stora vad om ni går i början av Juli, i september var det helt uttorkat. En operhört fin väg, men jag tror ni kan få lite knöligt med vätan. har själv vandrat från Katterjokk ung de dagarna kring 4-8 juli en gång för 2-3 år sen, och då låg det stora snöfält och var svårvadat. Låter som ni fick ett bra tips i en annan kommentar här, skulle nog kanske välja en lite mer välbevandrad led, och absolut ha kängor eller stövlar med bra grepp.

Kanske andra har erfarenhet av tur den här tiden på året, men detta är vad jag uppfattat i alla fall, med förhoppning om att det blir bättre i år! För det varierar ju ganska kraftigt år från år också. Lycka till! bifogar två bilder: den ena visar en stor bäckfåra (c:a 1.5m djup och 10m bred, som sannolikt är fylld i juli, var helt tom i september. åtminstone två sådana på väg upp mot lapporten från abisko. Den andra bilden är på väg in i lapporten söderifrån, tyvärr syns inte vätan, men man kan ana myrmarken längre in i porten.

hälsningar Tone
 

Bilagor

  • IMG_4824.jpg
    IMG_4824.jpg
    46.1 KB · Visningar: 3,610
  • IMG_4853.jpg
    IMG_4853.jpg
    69.4 KB · Visningar: 3,601

avslutad210712

Gäst
.......den ena visar en stor bäckfåra (c:a 1.5m djup och 10m bred, som sannolikt är fylld i juli, var helt tom i september. åtminstone två sådana på väg upp mot lapporten från abisko..................

hälsningar Tone

Har gått upp till Lapporten från Abisko på midsommardagen 2004 och inget vad var direkt besvärligt på vägen upp. När vi låg däruppe så öste regnet ner i drygt ett dygn så när vi skulle tillbaka var jokken som kommer från Nissoncorru något helt annat än den var på uppvägen. Inte ovadbar men det var byxor av som gällde för mig. Dock gick det att ta sig över högre upp genom att lägga ut sten i jokken fick jag lära mig *L*.
 
Gick exakt den rutten första veckan i juli förra sommaren och gick den på ungefär 2 ½ dag, vilket var lite för snabbt kan jag tycka men om ni ska göra det på 5 dagar så kommer ni ha gottom tid!

Vi hade vår första övernattning strax innan du har markerat ut er andra och vi hade vår andra övernattning strax innan er fjärde.

Det jobbigaste var runt er andra övernattning där det var väldigt mycket vide att ta sig igenom.
 
Ett alternativ att överväga är att från Abisko gå halvvägs till Abiskojaure, sen upp i Ballinvagge, sen västerut till Siellavagge (namnet saknas på kartan) och sen ner till Alisädno och åter längs Kungsleden. Längs den rutten finns inga svårigheter av betydelse.

Sitter och kollar på kartan man blir inte riktigt klok på hur du menar. Menar du antingen den röda, blå eller gröna pilen?

Fattar inte heller vad/var Alisädno är.
 

Bilagor

  • Skärmklipp11.jpg
    Skärmklipp11.jpg
    58.1 KB · Visningar: 3,621
Förlåt om jag varit otydlig. Jag menar din röda linje. Aliseatnu är fjällkartans korrekta stavning på det stora vattendraget i dalen där du är som sydligast. Älven rinner från sjöarna på kartan österut ner till Rautasjaure.

Trevliga tältplatser finns på många ställen, men jag minns särskilt uppfarten i Ballinvágge, en bit ovanför Tältlägret. Där har man fin utsikt över Torne träsk och midnattsolen (för det är ju vackert väder). En annan fin lägerplats är när man lämnar Siellavágge, alltså mellan Siellacohkka och Hongá. Här har man en storslagen utsikt söderut ända bort mot Kebnekaisefjällen.

Hälsn Pelle
 
Tack så mycket för alla fina svar!

Det verkar ju vara en genomförbar rutt, med eventuella problem om det är för blött eller om viden är för jävlig. Men att ta sig runt den på 5 dagar verkar ju inte som någon omöjlighet.

Har ni någon annan tur att rekommendera om ni skulle ut 4 nätter med tält i abisko? Det verkar som att de flesta tips man hittar är på längre turer, typ 7 dagar, vilket jag är rädd ska kännas lite övermäktigt för mig som nybörjare. :D
 
Var noga med att hålla höjden!

Hej,
Jag har gått sträckan från Abisko till den förfallna kåtan som är belägen där stigen/leden delar sig. Jag vek alltså av ner mot bron vid kåtan.
Vandringen från Abisko till kåtan var då jag gick den 2010 både fin och lätt. Det är dock mycket viktigt att man håller höjden när man går längs Bahkkabahokcohkkas (1696) sydsida (mellan den punkt 2 och pilspetsen). Råkar man komma ner i den manshöga vegetationen blir det mycket jobbigt, jag talar här av egen erfarenhet... Min uppfattning är att leden är markerad för långt ner på kartan (Lantmäteriets 2009) alternativt att vegetationen är markerad för högt upp. I varje fall fanns det år 2010 en tydlig led belägen ovan den högre vegetationen.

I övrigt kan jag rekommendera en lägerplats belägen strax innan det andra av de två vattnen som rinner sydost från Goalkascohhkka (1391), se bild.

Hoppas er vandring här blir lika bra som min var
Paul
 

Bilagor

  • DSCN0387.jpg
    DSCN0387.jpg
    63.9 KB · Visningar: 3,469
Kan rekommendera sträckan Abisko - Kårsavagge - Luoktatjokka - Björkliden. Tåg tillbaks till Abisko. Alternativt att man från Luokta går till Abisko via Njulla. Mycket fin vandring med super-vyer.
Vi har gått den en tidig höst för några år sedan.
Minns den med glädje. Boka rum och trerätters på Luokta.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
Tobbe C Genom Sjaunja till fots Fjällvandring 36
johannatillfots Råd för vandring genom Sarek Fjällvandring 6
Lajjan Tips angående tur genom storådörren & lill-lunndörren Fjällvandring 6
hbgsnix Passage genom renstängsel i Rogen Fjällvandring 2
pajaro På tur genom Børgefjell nasjonalpark!? Fjällvandring 11
undvall Vilken vägen genom Bårdde-Bielloriehppe? Fjällvandring 9
danordgren Genom Alggavagge från Staloluokta Fjällvandring 12
Patrick Johnsson Sällskap genom Sarek Fjällvandring 1
viro sylarna-helags genom ekorrdörrn Fjällvandring 5
Daana Sevärdheter, rutt genom Abisko i Juli Fjällvandring 4
rubens Genom Sarek Fjällvandring 9
coc Vandra genom himalaya Fjällvandring 0
eeled Hur är rutten genom Rienatvaggi? Fjällvandring 3
RikardS Treriksröset led genom sverige? Fjällvandring 4
mler Vandring genom den svenska fjällkedjan Fjällvandring 28
Tranan Vägval till/genom Storådörren (Lunndörrsfjället)? Fjällvandring 10
Medon Vandringsförslag genom Sarek. Kommentarer? Fjällvandring 21
saraholvid Alternativ till att gå genom Ladtjovagge till Nikkaluokta Fjällvandring 4
avslutat medlemskap1105 Genom Jämtlandsfjällen, lite frågor Fjällvandring 7
tbergman Med turistbuss genom Sarek Fjällvandring 46
JET Leden mellan Enafors och Ulvåtjärn genom Snasahögarna? Fjällvandring 35
peterojala Startpunkt för vandring genom Rapadalen norrut Fjällvandring 4
wikbergspojken Gå genom Silverfallet? Fjällvandring 8
Gubben på Udden Vandring genom Sarek Fjällvandring 17
Luffarn Vandra genom Sverige Fjällvandring 1
HellenS Sulitjelma runt Fjällvandring 5
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
Skutter Sovsäck till Sylarna runt - Augusti / september Fjällvandring 8
suxxid Gå runt/vada över vattendrag längst Kungsleden Fjällvandring 35
såg Fjällvandring runt kvikkjokk. Utom dom kända leder. Fjällvandring 2
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
mrfeelgood Fotovandring runt Kebnekaise Fjällvandring 4
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
mThureson Oledat runt Rogen & Grövelsjön Fjällvandring 13
DanielErik Njupeskär året runt! Fjällvandring 0
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
stormfrog Tips på vandringsleder i/runt Laponia UTANFÖR nationalparkerna? Fjällvandring 9
Claes_H Tips på fyrdagarstur runt Fulufjället? Fjällvandring 2
Qwerty_123 Vattenläge runt Lunndörren i allmänhet, Tronnan specifikt Fjällvandring 3
Elvah Idéer runt Storådörren-Lillådörren-Lunndörren? Fjällvandring 11
Kicki J Blåhammarfjället runt Fjällvandring 0
superdupermarcus Femundsmarka runt Hängmatta Fjällvandring 6
Jocke434 Tips på turer runt rapadalen i Sarek Fjällvandring 3
matsh Finse och området runt ikring Fjällvandring 1
Yve Sylarna runt? Fjällvandring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.