Genom Alggavagge från Staloluokta

Kommer under sommarens vandring bl.a. att ta oss in i Sarek via Alggavagge från Staloluokta. Känns som att vi har planeringen rätt klar för oss men ett specifikt område skulle vi önska lite mer info kring, nämligen området kring Alggajavvre. Här finns ju både alternativet att vada Alep Sarvesjåhkå i mynnigen i sjön som jag fattar det, och ta den södra sidan av sjön samt att ta den norra stranden. Om uppgifterna är aktuella så finns ju tydligen båtar där också?
Har läst Grundstens och Fowelins beskrivningar av området men tar gärna emot mer synpunkter. Så vad säger ni som passerat, vilket vägval är att föredra? Undviker gärna större vad i om möjligt är.

Även annan info om just Staloluokta-Alggavagge är välkommen. Där är planen att gå norr om Alajavvre.
 
Just Alajaur är så jättevackert,längs med stranden som en strandpromenad. Enkelt gå över bron sen innan Alkajaur,så slipper ni det vadet/eventuella båtrodden.
 
Jag vill minnas att norra sidan av Álggajávrre är mindre brant och har mindre videsnår, vilket också stöds av fjällkartans uppgifter. Dessutom finns ju här Alkavare kapell, en plats man måste besöka!

Jag skulle välja båtarna i första hand. Jag har inte sett någon uppgift om att de inte finns på plats. Bron över Miellädno diskuteras här på Utsidan då och då. De senaste uppgifterna jag minns är att den numera är någorlunda hoplappad efter att ha varit helt obrukbar. Kanske någon har bättre besked?

Om ni går norr om Nuortap Rissávárre kan ni ju kolla bron först och sen gå till båtarna. Och i sista hand vada.

Lycka till önskar Pelle
 
Ja, båtarna låter inte så dumt. Kanske kan vara värt att ta norra sidan Nuortap Rissavarre och sikta in sig på dem (samt kolla bron även om den känns tveksam).
 
När du står där strax under Nuortap Rissavare, nära Alajaures östspets, så passa på att ta några djupa andetag och lyssna på ödsligheten. Du står nu på Sveriges ödsligaste plats - eller i varje fall mycket nära. Jag har tältat där.
Med ödslig menas här längst från någon körbar väg.

HåkanF
 
När du står där strax under Nuortap Rissavare, nära Alajaures östspets, så passa på att ta några djupa andetag och lyssna på ödsligheten. Du står nu på Sveriges ödsligaste plats - eller i varje fall mycket nära. Jag har tältat där.
Med ödslig menas här längst från någon körbar väg.

HåkanF

Det ska vi definitivt göra! Har du någon uppfattning om terrängen om man går norr eller söder om Nuortap Rissavare? Kanske går på ett ut?
 
Hoppas det går på dansk :)

Jeg gik der i 2011 med min 17-årige datter, syd om Alajaure hvilket giver en flot udsigt ind til Sarek på anmarchen. Man går langs nordsiden af Rissajaure og Lulep Rissajaure, derefter syd om Nuortap Rissavare - udsigten over Alkajaure fra østsiden af Nuortap Rissavare er fantastisk.

Der var nye aluminiums robåde, som vi benyttede.

Der er en fin sti nord om Alkajaure, og vadet over jokken fra Vattendelar-glacieren var uproblematisk selvom det lige havde regnet, det var varm og midt i juli. Det havde vi eller frygtet, da Grundsten skriver at det kan være problematisk, men det oplevede vi det ikke som. (Vadet dagen efter over Kouperjåkkå var noget stridere).

God tur.

mvh Lars
 
Iallafall det där gick bra på danska :)

Ja, vadet från vattendelarglaciären har man ju funderat lite över också. Men det kanske inte är något problem då, får hålla koll på övrig vattenföring och väder innan man vandrar fram mot den då. Annars går det väl att vada över till andra sidan någonstans ovanför det vadet.
 
Tack :) Ja, man kan krydse Alkajåkkå i deltaet før Alkajuare, hvor den er meget forgrenet.

Jeg har ikke selv gjort det, men da jeg passerede, da så dette delta meget smasket (bløt/sank) ud. Derefter må man så i stedet for vade jokken fra Niejdariehpvagge, hvilket skulle være et enklere vad ref. Grundsten, men dette har jeg ikke prøvet, da jokken fra Vattendelar-glacieren var meget enkel at vade, trods alle ydre forhold (regn, varme og tidligt på sæsonen den 8. Juli) skulle tale for et noget mere krævende vad.

mvh Lars
 
Alternativ väg

Jag föreslå en alternativ väg från Alajaure.
Jag föredrar norra stranden av Alajaure, lite enklare att gå än södra. Om du väljer den södra stranden kanske du kan vinna en timme om du ska vidare i Alggavagge. Gå södra sidan av Lulep Rissajaure. Sjön bjuder på fantastiska fina tältplatser. Mitt på södra stranden finnes 100 meter gräsmatta med en porlande jokk och fin strand av smågrus. Den östra sidan av sjön har en beach med sandstrand och -botten och fin helt slät gräsmatta att slå tältet på. Perfekt ställe för ett dopp!
Båda ställena bjuder också på en hänförande utsikt mot Sarek. med den gröna Alggajavrre i förgrunden

Vada Rissajokken ett par hundra meter från utloppet. Långgrunt och enkelt vad. Håll mot Alep Sarvesjokk:s utflöde i Alggajaure. Fina gräsängar att gå på ner mot sjön. Jokken vadas ganska enkelt ca 100 meter innan utloppet i sjön.

Södra stranden av Alggajavrre har lite vide som är glest och inte är något hinder. Jokken från Nietrapivagge har aldrig vållat mig några problem att passera. Välj norra sidan av Alggajavrre vid vattendelaren och följ stigen.
 
Der er mange skønne pletter i Padjelanta også. Syd/øst-siden af Lulep Rissajaure er en fin teltplads til 2. overnatning når man kommer fra Staloluokta (med helikopter).

mvh Lars
 
Alajaure ....

Sikta direkt på norra stranden av Alajaure, mycket vackert, Alternativt gå Rissajaure och södra standen där finns sverigens OTP (otillgänglighetspunkt) skall vara den plats i Sverige där det är längst till vägar åt alla håll...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
Tobbe C Genom Sjaunja till fots Fjällvandring 36
johannatillfots Råd för vandring genom Sarek Fjällvandring 6
Lajjan Tips angående tur genom storådörren & lill-lunndörren Fjällvandring 6
ricksteam Genom och runt lapporten Fjällvandring 31
hbgsnix Passage genom renstängsel i Rogen Fjällvandring 2
pajaro På tur genom Børgefjell nasjonalpark!? Fjällvandring 11
undvall Vilken vägen genom Bårdde-Bielloriehppe? Fjällvandring 9
Patrick Johnsson Sällskap genom Sarek Fjällvandring 1
viro sylarna-helags genom ekorrdörrn Fjällvandring 5
Daana Sevärdheter, rutt genom Abisko i Juli Fjällvandring 4
rubens Genom Sarek Fjällvandring 9
coc Vandra genom himalaya Fjällvandring 0
eeled Hur är rutten genom Rienatvaggi? Fjällvandring 3
RikardS Treriksröset led genom sverige? Fjällvandring 4
mler Vandring genom den svenska fjällkedjan Fjällvandring 28
Tranan Vägval till/genom Storådörren (Lunndörrsfjället)? Fjällvandring 10
Medon Vandringsförslag genom Sarek. Kommentarer? Fjällvandring 21
saraholvid Alternativ till att gå genom Ladtjovagge till Nikkaluokta Fjällvandring 4
avslutat medlemskap1105 Genom Jämtlandsfjällen, lite frågor Fjällvandring 7
tbergman Med turistbuss genom Sarek Fjällvandring 46
JET Leden mellan Enafors och Ulvåtjärn genom Snasahögarna? Fjällvandring 35
peterojala Startpunkt för vandring genom Rapadalen norrut Fjällvandring 4
wikbergspojken Gå genom Silverfallet? Fjällvandring 8
Gubben på Udden Vandring genom Sarek Fjällvandring 17
Luffarn Vandra genom Sverige Fjällvandring 1
nicko_ Staloluokta-Jiegnavagge-Luohttolahko-Niejdarihpvagge-Alggavagge-Basstavaggi Fjällvandring 4
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
skogsbaronen Låptåvagge-Luohttolahko-Jiegnavagge-Niejdariephvagge-Alggavagge-Bierikjavrre-Suova Fjällvandring 13
skogsbaronen Ahkka-Rouhtesvagge-Alggavagge-Luohttolahko-Bårdde-Kvikkjokk Fjällvandring 4
Anders_Utsidan Staloluokta-Kvikkjokk Fjällvandring 8
Kogoyo Staloluokta till Sarek, Rapadalen Fjällvandring 10
david_k Nordöstra Padjelanta: Akka - Alggajavrre - Staloluokta Fjällvandring 5
Barbamamma Dela HELIKOPTER 11 Sep från Ritsem till Staloluokta Fjällvandring 0
saraabeiramar Turberättelse om Nordkalottleden Staloluokta - Ny-Sulitjelma - Vaimok- Kvikkjokk Fjällvandring 9
Evajar Hur är vaden mellan Staloluokta och Saltoluokta? Fjällvandring 8
Charlotte J Staloluokta -Sulitelma, synpunkter Fjällvandring 18
Härjedalingen Finaste vägen mellan Staloluokta och Kvikkjokk? Fjällvandring 7
Danoise Fiske kring Staloluokta Fjällvandring 3
Evajar Sulitelma - Staloluokta Fjällvandring 7
veni Staloluokta till Sårjåsjaure Fjällvandring 3
Sezziyanen Funderingar kring Ritsem-Staloluokta-Dagsturer-Ritsem Fjällvandring 8
uldall Helikoptertransport till/från Staloluokta? Fjällvandring 10
kollebolle Sulitelma - Staloluokta Fjällvandring 5
JenDahl "Kvikkjokk - Staloluokta för nybörjare" åsikter? Fjällvandring 9
Pappan Tips längs Staloluokta - Njåtjos - Kvikkjokk Fjällvandring 12
Cocido Hitta gamla stigen från Staloluokta mot Alkavagge Fjällvandring 1
Nordpilen Staloluokta-Sulitjelma Fjällvandring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.