Vandringsförslag genom Sarek. Kommentarer?

Jag och en vän planerar att förhoppningsvis komma iväg till Sarek i sommar. Sannolikt blir det av under andra hälften av augusti eller mot början av september.

Jag har naturligtvis läst Grundsten turbeskrivningar, men skulle vara tacksam för alla kommentarer och tips. Vad finns att säga om turförslaget i allmänhet? De planerade dagsetapperna? Toppbestigningar? I synnerhet skulle jag vilja veta lite mer om vaden som ska passeras. Särskilt Njoatsosjåhkå vore intressant att veta var man helst bör gå över.


------------

Ånonjalme – Ruohtesvágge – Alggavágge – Njoatsosvágge – Tjuoldavágge - Vállévagge – Hemavan.

Sträckan bör, med gott tempo, gå att klara av på 6 dagar (se deletapperna nedan). Men vi bör lägga till åtminstone en dag för toppbestigning (se förslag nedan) och även minst en vilodag. Sedan gäller det ju att ta sig dit och hem också, passa båten mellan Ritsem och Ånonjalme och bussen hem. Totalt bör vi nog alltså räkna med tio, elva dagar.

Nedan har jag angett de olika etapperna, den tid den bör kunna klaras av på samt eventuellt besvärliga vad.

Etapper.

I. Ritsem – Ånonjalme – Niják – Ruohtesvágge – Smaila.

Planerad tid: 2 dagar.

Vad: Suattasjjåhkå.

II. Smaila – Alggavágge – Álggajávrre.

Planerad tid: 1 dag.

III. Álggajávrre – Njoatsosvágge – Tjuoldavágge – Vállévagge – Hemavan.

Planerad tid 3 dagar.

Vad: Luohttojåhkå (Luottojåkkå), Bálgatjåhkå (Palkatjåkkå) och Njoatsosjåhkå.


Möjliga toppbestigningar. Niják och/eller Svarta spetsen och/eller Lánjektjåhkkå.
Åtminstone en av dessa kan förhoppningsvis klaras av. Väderförhållanden avgör vilken.

------------

Tack på förhand!
 
10 dagar ungefär blir nog bra.

Varför Tjuoldavágge?
Jag skulle gå från Alka till Tarraluoppalstugorna, sedan "Linnes väg" (Vallevagge) till Kvikkjokk.
Eller ta vägen förbi Pårte, kanske kunna gå upp på toppen?

/Ulf
 
Spännande tur!

Hur ska du ta dig till Njoatsosvágge? En intressant väg är ju Niejdariehpvágge, Sarvesvágge och Jiegnavágge. En annan är att välja Luottoláhko istället för Jiegnavágge. Hur som helst skulle jag, liksom Ulf, föreslå ett avslut via Pårtes sydsida och Pårek istället för Tjuoldavágge; det blir mindre snårigt så.

Då det gäller toppbestigningar är det spännande toppar du funderar på. Jag skulle dock vilja slå ett slag för Skårvatjåhkkå; Axel Hambergs favoritutsiktsplats i Sarek (och det säger ju en del!).

Tio dagar är väl budgeterat.
 
Senast ändrad:
Tack för svaren!

Ulf: Angående varför jag vill ta vägen via Tjuoldavágge, så har jag formulerat turförslaget otydligt. Jag följer här Grundstens turbeskrivning och då går man i själva verket aldrig ned i Tjuoldavágge, även om namnet används i rubriken. Man passerar i stället ovanför och runt dalen. Det skulle nog annars, som ni säger bli, en snårig och påfrestande väg.

I stället följer Grundstens förslag, från Njoatsosvágge, följande linje: vadstället över Njoatsosjåhkå (som jag gärna skulle vilja ha mer information om) - Goabrekjågåsi - öster om Mángitjårro - Ruonas - Hábres - Vállevárre - Kvikkjokk.

Med denna linje borde man väl unvika de värsta snåren? Jag tycker att detta vägval verkar intressant dels för att man ska få en vacker utsikt ner i den grönskande dalen Tjuoldavágge (en chans att få se vilt) och sedan tycker jag att Vállevárre verkar vara ett fint sätt att närma sig Kvikkjokk.

Jag har funderat på det alternativ som ni ger, att forsätta från Njoatsosvágge, söder om Pårte, ned till Pårek. Men jag tycker att den avslutande biten därifrån, Pårek-Kvikkjokk, verkar mindre intressant. I synnerhet den del som följer Kungsleden. Pårek skulle jag vilja besöka, men det får kanske bli en annan gång tillsammans med Pårtemassivet

---

Thomas: Jag hade tänkt att vi från Álggajávrre skulle följa Alep Sarvesjåhkå söderut (längs nationalparksgränsen) och sedan vid Tjågnårisjåhkå vika av in i Njoatsosvágge.

De alternativ du anger verkar egentligen betydligt mer intressanta. Jag skulle väldigt gärna vilja se Alkavare kapell, men därifrån skulle man väl sedan kunna vandra tillbaka och ta den linje du föreslår utan att egentligen behöva mer tid: Niejdariehpvágge, Sarvesvágge och Jiegnavágge? Jag ska verkligen överväga detta.

Platån Luohttoláhko lockar verkligen, men den får nog, som så många andra platser i fjällen, vänta till en annan sommar.

Skårvatjåhkkå kan adderas till de möjliga toppbestigningarna. Jag ska läsa lite mer om det. Tack för tipset!
 
Senast ändrad:
III. Álggajávrre – Njoatsosvágge – Tjuoldavágge – Vállévagge – Hemavan.

Planerad tid 3 dagar.

Ytterligare alternativ till Tjuoldavágge är:

Njoatsosvágge med vad över Njoatsosjåhkå SV om den lilla höjden 805. Därefter närmaste vägen upp till sjön Goabrekjávrásj (1012m). Därefter Tjouldagårsså - renvaktarstugan - Rounas (öster om) - Habres (väster om) - Vallevágge - Kvikkjokk. Tid 3 - 4 dagar beroende på väder och ork.

Viss snårighet finns framför allt mellan renvaktarstugan och Ruonasgårsså. Man kan efterhand söka sig uppåt för att slippa det värsta.
 
Senast ändrad:
I stället följer Grundstens förslag, från Njoatsosvágge, följande linje: vadstället över Njoatsosjåhkå (som jag gärna skulle vilja ha mer information om) - Goabrekjågåsi - öster om Mángitjårro - Ruonas - Hábres - Vállevárre - Kvikkjokk.

Jag har gått över Njoatsosjåhkå som jag skrev i mitt förra inlägg nyss. Varför Grundsten anger det ställe han gör förstår jag inte. Inte ens vid regnigt väder bör vadet SV om 805 vara särskilt svårt. (Om det ändå skulle vara det, så ska man kunna vada uppe vid sjökanten av Lulep-sjön.)

Grundsten hänvisar till ett gammalt vadställe över Njoatsosjåhkå som ligger vid Goabrekbákte (dvs efter sammanflödet med bla den vattenrika Luohttojåhkå). Med all respekt för auktoriteterna, detta verkar sämre än sydväst om punkt 805.

Och efter vadet vid 805 så finns det alternativa vägar att komma till Tjuoldagårsså, det behöver inte gå till precis så som Grundsten skriver. Att ansluta till hans förslag blir i detta fall snarast en omväg. Och en snårig sådan.

Förresten är det en fantastisk miljö att vandra i från Tjågnåris utefter Njoatsos-sjöarna. Där har Grundsten verkligen rätt (som han ju nästan alltid har)!
 
Hans: Tack för tipset om alternativa vadställen över Njoatsosjåhkå! Det verkar ju lämpligt att kunna gå direkt upp till sjön Goabrekjávrásj och därifrån vidare.

Då du skriver om tidsåtgången, "3 - 4 dagar beroende på väder och ork", då menar du hela sträckan Álggajávrre - Kvikkjokk, eller?
 
Ovan Tjuoltadalen

Visst kan man gå uppe på kanten under Vallebergets nordsluttning,men det är lte tjorvigt med upp och ned,sten,ris,lite småklättring kan det bli.Går du högt blir det mer stenskravel,lägre snår,hål i backen etc.Ingen ideal promenad (jag har provat senst förra sommaren!)
Det är mer lättgånget att gå upp på Linnès väg och gå i Vallevagge.
 
Britt: Jag tror fortfarande att jag är oklar rörande vandringslinjen. Turförslaget ovan skråar alltså Ruonas från renvaktarstugan, går söderut mellan Ruonas och Hábres, och följer sedan Vállevágge mot Prinskullen och Kvikkjokk. Vi passerar alltså söder om Vallespiken. På så vis undviker jag väl de besvärliga partier du prövat att vandra förra sommaren?

Förresten, båtskjuts över Gamajåhkå (Kamajåkkå) till båtlänningen vid Kvikkjokk är väl inga problem att få när man väl kommit fram?
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gunnar81 Lättare vandringsförslag? Fjällvandring 3
Busigahon Vandringsförslag Fjällvandring 0
Halo Vandringsförslag i Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 5
Maalla Vandringsförslag Abisko?? Fjällvandring 8
pergit Vandringsförslag emottages! Fjällvandring 1
Vandringsförslag i Alperna Fjällvandring 4
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
Tobbe C Genom Sjaunja till fots Fjällvandring 36
johannatillfots Råd för vandring genom Sarek Fjällvandring 6
Lajjan Tips angående tur genom storådörren & lill-lunndörren Fjällvandring 6
ricksteam Genom och runt lapporten Fjällvandring 31
hbgsnix Passage genom renstängsel i Rogen Fjällvandring 2
pajaro På tur genom Børgefjell nasjonalpark!? Fjällvandring 11
undvall Vilken vägen genom Bårdde-Bielloriehppe? Fjällvandring 9
danordgren Genom Alggavagge från Staloluokta Fjällvandring 12
Patrick Johnsson Sällskap genom Sarek Fjällvandring 1
viro sylarna-helags genom ekorrdörrn Fjällvandring 5
Daana Sevärdheter, rutt genom Abisko i Juli Fjällvandring 4
rubens Genom Sarek Fjällvandring 9
coc Vandra genom himalaya Fjällvandring 0
eeled Hur är rutten genom Rienatvaggi? Fjällvandring 3
RikardS Treriksröset led genom sverige? Fjällvandring 4
mler Vandring genom den svenska fjällkedjan Fjällvandring 28
Tranan Vägval till/genom Storådörren (Lunndörrsfjället)? Fjällvandring 10
saraholvid Alternativ till att gå genom Ladtjovagge till Nikkaluokta Fjällvandring 4
avslutat medlemskap1105 Genom Jämtlandsfjällen, lite frågor Fjällvandring 7
tbergman Med turistbuss genom Sarek Fjällvandring 46
JET Leden mellan Enafors och Ulvåtjärn genom Snasahögarna? Fjällvandring 35
peterojala Startpunkt för vandring genom Rapadalen norrut Fjällvandring 4
wikbergspojken Gå genom Silverfallet? Fjällvandring 8
Gubben på Udden Vandring genom Sarek Fjällvandring 17
Luffarn Vandra genom Sverige Fjällvandring 1
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.