Lättare vandringsförslag?

Hej! Jag och en kompis har tänkt vandra i sommar, och vi hade ganska storstilade planer på en lite längre tur (två veckor i Sarek). Nu får den turen tyvärr vänta. Kompisen har dragit på sig hälsoproblem (en långvarig hjärnskakning), och vågar sig inte på att ge sig ut i obanad terräng med alltför tung packning och långa distanser. Försöker nu hitta ett alternativ, men det är inte det lättaste.

- Det jag är ute efter är en stugtur, på några dagar eller upp emot en vecka.

- Avståndet mellan stugorna ska inte vara mer än omkring 15 km.

- Den ska vara lättgången. Inte för mycket kämpiga backar.

- Det ska gärna finnas möjlighet till fiske.

Någon som har något tips? Jag har kollat lite men hittills inte hittat rätt. Mycket tacksam för förslag om någon har nåt?
 
Rund Treriksröset är det lättgången och många stugor att välja på. Vet inte avståndet om alla är under 15km men en variant kan vara Kilpis (båt över sjön), vandra till Treriksröset och Gåldahytta, vidare till Gappo, Rosta, Pältsa och Kilpis. Gappo till Rosta via Isdalen har jag inte gått, skulle tro att den är något mera backigt. Kanske någon annan vet.
Annars kan man från Gappo vandra direkt till Pältsan, något kortare etapp. Det skulle bli en 4-dagars vandring och tillbaks i Kilpis kan ni ta en dagstur till toppen av Saanaberget (rekommenderas). Det är inte svart att gå till toppen, en del trappsteg med vilobänkar och fantasktiskt utsikt över omgivningen. Finns även andra kortare dagsturer rund om Kilpisjärvi fjällstation. Om fiske vet jag inte så mycket.

Annars skulle Reisadalen i Norge vara perfekt för er, platt vandring med spektakulärt omgivning, många vattenfall och bra fiske, vandra från Saraelv på ena sidan av älven ner till Imofossen, vända och gå via bron som går till Nedrefosshytta och vidare tillbaks till Saraelv. Det finns många små hyttor som inte kostar någonting med tillgång till en kanot i lagom avstånd. Nackdelen är logistiken, man måste ta bussen från Kilpis upp till orten Nordreisa och sedan ta bussen ner så långt det går. Har ingen aning vilken buss det går.
Eller så finns det en buss från Narvik upp till Nordreisa. Jag vandrade från Kilpis via Lappska ödemarken in i Reisa (Nordkalotten) men det skulle bli för långt med tanke du vill ha en kortare tur och bara stugvandring.
Hälsningar Veni
 
Tack för förslag. Vart kan man få mer avstånd om stugor och avstånd i Reisadalen?

Dock vill vi inte behöva bära med oss proviant för flera dagar. Så behöver stugor med butik, vilket inte brukar vara så vanligt i Norge. Och inte heller på Nordkalottleden i dess norra sträckningar om jag förstått rätt..

Skulle också vara intressant med förslag på lättare turer i södra delarna av svenska fjällkedjan.
 
Turkart Nordreisa gäller för Reisadalen, stugorna finns inritat. Avståndet vet jag inte de emellan alla gånger men det finns en del att välja på.
Jag tänkte inte på provianten, man måste bära med sig proviant för minst ca. 4 dagar.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.