Vandring genom Sarek

Hej,
jag och min Mullevän planerar att vandra genom Sarek i sommar och skulle uppskatta tankar, idéer råd och erfarenheter ni vill dela med er. Vi är natur-, frilufts- och vandringsvana men inte direkt fjällrävar (ännu). Viss fjällvana har vi dock. Vi har störst respekt för vadning, speciellt som en av oss är ganska kort (hon är 1,57). Vi tänker oss att starta vid Akkastugorna (alla namn enligt BD9 resp. BD10) och gå Padjelantaleden till Kisuristugan, söder om Nijak och följa Ruohtesvagge resp. Rahpajåhkå, via Snavvavagge, därifrån genom Rapadalen till Aktse, sedan Saltoluokta där hygien och god mat förhoppningsvis väntar. Vi siktar på månadsskiftet juli/augusti.
 
Några tips

Hej kollikock! Eller hur var det man sa på Skogsmulle?

Längden på en person är nog inte det viktigaste. Rätt vadningsteknik, förmåga att välja rätt vadställe och mental styrka att våga avstå ett riskabelt vad är viktigare.

Jag har gått den turen du beskriver, man viker av från Padjelantaleden där Stora Sjöfallets, Padjelantas och Sareks nationalparker möts. Precis efter man gått över en större jåkk. Turen finns i Claes Grundstens På fjälltur - Sarek. Det är kanske där som ni valt ut rutten? Om inte, skaffa boken den finns hos STF t ex.

Längs den här rutten finns några problem att lösa:
1. Det första är en jåkk efter Smailaträffen (som jag inte kommer på namnet på nu, Tjågnirisjåkkå???). Det kan finnas snöbrygga, men ni kan oxå behöva vada och det kan vara svårt.
2. Upp i Snavvavagge är inte så svårt, men kanske mentalt påfrestande. Ganska brant uppför och ni övertvärar en del stenblocksfält.
3. Ner från Snavvavagge är oxå brant, men mindre svårt. Precis i nerkant finns en jåkk som kan vara svår vid höga vattenflöden.
4. Rapadalen är bitvis snårig och innehåller ett par vad som möjligtvis kan vara svåra.

Förslag
1. Lägg upp en reservrutt genom Pastavagge och sen båt. Om ni av någon anledning känner att ni inte klarar/vill fortsätta huvudrutten så är det här en kortare, enklare och snabbare väg ut.
2. Välj gärna 2a halvan av augusti, då myggen börjar minska i mängd.

/Håkan
 
Vägval och lägerplatser

Instämmer med Håkan ang vägvalet i början, samt reservalternativ från Pielaslätten. Annars är det en trevlig tur ni tänkt er. Några erfarneheter från turer sommaren 1992 och 2000:
När man kommer ner från Snavvavagge finns det några skapliga tältplatser just i trädgränsen, innan vadet. Det är en mycket bra plats om man vill ligga och kikarspana efter älg ner mot Rapadalen. Vidunderlig utsikt.
När man kommer ner till Rapadalen går det att vika av från leden och följa sandbankarna längst älven, i alla fall vid relativt lågt vatten. Kommer inte ihåg exakt var man vek av, men jag tror det var just efter en ava. Det var mycket lättgånget och vi hade inga som helst problem att ta oss fram. Lite "joxigt" att ta sig tillbaka på leden efteråt, men definitivt mindre besvär än att följa den hela tiden. Du kan kanske kolla med någon fler om detta alternativ.
Pastavagge, med efterföljande båttur och slut i Salto, är annars ett mycket trevligt alternativ. Pastavagge är fantastiskt vackert. Vi vadade över deltat och gick längst norra sidan upp, efter ett råd vi fick i Salto, och bytte över och följde södra sidan ner.
Mer råd och tips kan du hitta i Grundstens "Vandra Kungsleden".

God tur!
 
Tack!

Tack för era väredfulla erfarenheter och råd.

Även om jag är helt medveten om att tidsåtgång för vandring beror på många olika faktorer såsom vana, kondition, terräng, väder, packningsvikt, vattenflöden, timmar/dag, använda bufferdagar etc.. så skulle jag uppskatta info om hur lång tid och under vilka omständigheter just ni njöt av denna vandring.
 
11 dagar...

om jag minns rätt. Det var då inkl några (2?) vilodagar. Dvs 9 vandringsdagar, där jag inte tog ut mig alltför mycket nån dag (utom möjligtvis upp i Snavvavagge).

/Håkan
 
Vägval och erfarenheter

Hej
Jag har gått nästan hela den rutt som du beskriver men inte i ett svep utan delar av den på olika turer.
Mina vägval och erfarenheter kan du läsa i mina dagböcker som jag publicerat på min hemsida http://get.to/fjallen/ .
Delen Akka förbi Smaila till pielavalta gick jag i höstas på en ensamvandring (och vidare till salto).
Delen pielavalta till aktse gick jag fast i andra riktningen sommaren 89 (denna vandring gick även genom pastavagge till samevistet för vidare transport med båt). Den vandringen har en lite annan sträckning än den ni har planerat men kan kanske vara ett alternativ.

Mina erfareheter av Tjågnirisjåkkå som det varnats för i tidigare inlägg är att jag dels passerat den på snöbryggan och dels i höstas, då den var borta, och jag vadade den. Jag vadade den precis vid stigen och där fanns ett parti där den förvisso var ganska djup men eftersom det var relativt plant där så var inte strömmen särskilt strid så det var inga större problem.
Det blir en hel del vad så överväg att skaffa coverboots (Lundhags) det gör vadningen mycket lättare och säkrare! :)

Läs som sagt mina berättelser på http://get.to/fjallen/

Fjällhälsningar Claes
 
Coverboots...

är bra. Jag hade den höga varianten (vadare) i fjällen i somras. Torr genom alla vad, med kängor på!

/Håkan
 
Coverboots

Angående coverboots har jag av Lundhags fått reda på att deras Coverboot Vadare (den höga) väger mellan 885-1000g (M-XXL). Är de värda vikten? Har någon erfarenhet av dem eller andra motsvarande?
 
Det är värt den extra vikten.

Jag tycker det är värt den extra vikten. De är lätta att ta på och av. Man vadar mycket komfortabelt i sina ordinarie kängor. Man är torr om fötterna.

/Håkan
 
Tjågnårisjåkkå hade mycket högt flöde när vi vadade där i somras (pga ihållande regn i flera dagar). Vi vadade precis där Claes beskiver, dvs högt upp på bredaste stället. Detta vad var på gränsen till dumdristigt. På mig forsade vattnet högt upp på låren och jag är 1,88! Normalt avråder man ifrån vad vid högre vatten än till knäna. Som tur var hade vi tillgång till livlina. Så denna jock kan definitivt ställa till det. Är det så här högt vatten kan man testa precis vid utloppet till sjön istället.

Lycka till!

/Henric
 
Mera Coverboots...

Jag använder dom låga bootsen, knyts åt under knäna, och dom väger bara 400g. Detta kompletterar jag med att dra ner regnbyxorna över dom och dra åt byxans tätning vid vristen och sedan en rem runt smalbenet för att täta till, detta om vadet ser ut att bli djupare än knähöjd. Det funkade fint ,jag blev inte heller våt!

///Claes
 
Re: 11 dagar...

Jag var lite otydlig i mitt inlägg om hur mycket tid jag använde. Det var alltså 11 dagar sträckan Ritsem-Routesvagge-Rapadalen-Aktse-Kungsleden-Saltoloukta.

Och då har jag åkt motorbåt från Ritsem (naturligtvis), från Rapadeltat till Aktse och över Sitojaure.

/Håkan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
johannatillfots Råd för vandring genom Sarek Fjällvandring 6
mler Vandring genom den svenska fjällkedjan Fjällvandring 28
peterojala Startpunkt för vandring genom Rapadalen norrut Fjällvandring 4
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Totteman Vandring 2024 Fjällvandring 33
camoscio Vandring för seniorer Fjällvandring 4
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
hsp Sen vandring början av October Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Cuba Cola Vettigaste miniradion för vandring mm? Fjällvandring 3
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Lasse Be Vandring i Sösjäfjällen Fjällvandring 6
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
flindvl Vandring i andra halvan av september - hur snabbt blir det mörkt :) ? Fjällvandring 28
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
Vanni8 Vandring i Norge nära Göteborg Fjällvandring 2
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
Mellon Vandring Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 3
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
RasmusBL Unik vandring. Fjällvandring 21
croby Grönfjäll vandring Fjällvandring 0
sanoj89 Egen vandring i grövelsjön? Fjällvandring 14
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
flygare69 Kortare vandring i Dalafjällen Fjällvandring 6
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mr.H Karesuado-Treriksröset i Sverige -vandring (cykling) Fjällvandring 9
Mattipii Vandring med hund Fjällvandring 0
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Planera vandring och kartor Fjällvandring 34
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
gabriellundblad Vandring i stora sjöfallet och Kallaktjåkkå Fjällvandring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.