G-1000 anorak för 4500?

Det kanske är någon mer som sett att Fjällräven nu fyllt på sin numbersserie med merinounderställ. Deras No 3 Base Sweater hittar jag inget svenskt pris på. Men i USA kostar den ca 2000kr och på en dansk sida 1600 DKK. Berätta nu vad som gör den 3 ggr så bra (dyr) som Aclimas motsvarande farfarströja?
 
Det kanske är någon mer som sett att Fjällräven nu fyllt på sin numbersserie med merinounderställ. Deras No 3 Base Sweater hittar jag inget svenskt pris på. Men i USA kostar den ca 2000kr och på en dansk sida 1600 DKK. Berätta nu vad som gör den 3 ggr så bra (dyr) som Aclimas motsvarande farfarströja?

Siffrorna stämmer ganska bra med vad som står på fjällrävens hemsida. 1600 för byxan och 1900 för tröjan. Vad som gör den dyr? Vet inte men jag skulle gissa på den lilla räven:(

Är det någon som vet hur det har gått för numbers-serien?
 
Att no-serien tillverkas helt i europa gör såklart mycket för priset. Med den vetskapen är jag i alla fall benägen att betala ett högre pris, men om tycker jag no-serien är lite väl högt prissatt :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
 
Att no-serien tillverkas helt i europa gör såklart mycket för priset. Med den vetskapen är jag i alla fall benägen att betala ett högre pris, men om tycker jag no-serien är lite väl högt prissatt :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Jag är också beredd att betala extra för att de tillverkas i Europa men jag är väldigt tveksam till att det skulle göra MYCKET för priset. Någon insatt får gärna rätta mig om jag har fel.
 
Anorak Moen

Anorak T&P moen!

9/10 ger jag den för det pris man betalar. Jag har suttit länge och funderat på just Fjällräven anoraken no 8 i burnt orange. Men det som stannat mig är priset. Jag har ett gäng andra utelivs jackor med softshell, proshell, packlite från Haglöfs, arcteryx och tierra som jag är hemskt nöjd med.

Men jag växte upp av att ärva grejer, låna mina föräldrars gamla jackor och till och med min Morfars klädkollektion. Så jag har en kärlek till det gamla, tidlösa, stilrena bomulls plaggen. Därför har alltid fjällräven legat nära hjärtat just på grund av designen.

Och då kommer vi till deras anorak no 8, den är ingen
Annat än fruktansvärt snygg. Både i sin enkelhet men även under finesser fjällräven lagt ner på jackan. Men då kommer vi till priset, jag vet eftersom jag vart i "branschen" och provat ett gäng olika jackor med åren att nio av tio fall vill man ha kvalité får man också betala för det. Självklart i många fall beroende på vad man tittar efter för prylar/kläder/etc finns det undantag. Och det kommer vi till idag och det är Anorak T&P moen. För 595:- får man en väl sydd, gedigen, snygg, enkel, stilren och faktist bra kvalité på jackan. Den är fullsmockat med fickor en helt okej huva och bra passform. Det är ingen figursydd jacka utan man har tagit till lite bredd vilket jag uppskattar eftersom när man har kläder under i olika lager vill man inte känna sig "instängd". Huvan är bra den går framför ansiktet med en liten skärm som skyddar om det regnar. Man kan justera den med dragremmar bak till för att få en tajtare passform om man vill så att den är mer följsam. Tyget i allmänhet är helt godkänt, inte det slitstarkaste tygen på marknaden men verkligen tillräckligt.

Jag personligen är 175cm lång och väger ca 71kg. Jag köpte Medium M(50) och jag tycker den är perfekt. Jag är relativt smal byggd och skulle säkert

kunnat klara mig med small men jag uppskattar som sagt utrymmet, det lite längre armarna och att den går över rumpan baktill. Så för 595;- får ni en anorak som passar bra, tillräcklig kvalité och snyggt utförande för en väldigt godkänd peng. Och jag kan inte mer än rekommendera den till vem som helst som vill ha en bra jacka, till bra peng som ni säkert kommer kunna ha livet ut!

Summan, har ni pengar och väldigt gärna vill ha fjällrävens anorak no 8 så säger jag köp den, ni kommer garanterat inte bli missnöjd. Men för er som funderat på Anorak T&P moen kan jag säga med 100% säkerhet av min egen erfarenhet att ni kommer inte att bli missnöjd.

Tack för mig hoppas jag vart till någon hjälp!
Mange
 
Angående det här med att produkterna tillverkas i Europa. Alla Houdinis kläder tillverkas i Europa, och deras underställströja i silke/merinoull-mix kostar 1000kr, ganska många hundra mindre än Fjällrävens motsvarande i bara merinoull. Men merinoull kanske är dyrare än silke?
 
SMOCK No 1

Passande namn. En smocka till alla friluftsälskande. Inte andas det gamla fjällräven med dess friluftsälskande grundare utan snarare räknenissar från Stureplan som tagit över.

Det känns som delar av friluftsbranschen blivit kidnappad av dessa räknenissar som inte nödvändigtvis levererar nya superutvecklade produkter.

Med den tuffa och höga prissättningen vinner man respekt hos de konsumenter som med tindrande ögon önskar sig dessa märkesplagg för att tillfredsställa sitt begär. Med den höga vinstmarginalen möjliggör man även en reklam som befäster märket i branschen.

Det är nog som så att branschfolk centralt kommit överens om att det är bättre med högre priser. Vi kommer nog att se friluftsbranschens priser höjas än mer. Marknaden finns, suget efter natur och friluftsliv som kontrast till det urbana livet ökar. Då ska vi ha alla "vildmarksprylarna" kläderna mm.

Det här var en Smocka... att begrunda.

Vad tycker vi, är en jacka för 12.000:- ett tvåmanna tält för 19:999:- kängor för 7.500:- osv något som vi kommer att acceptera som kundgrupp?

Jag gillar inte räknenissarnas vinstmaximering bland toppluvor och yllekalsonger.
 
Det som är tråkigast med dessa stundtals bisarra prissättningar är att "tröskeln" för människor att ta sig ut i skogen ständigt ökar.

Om du som total nybörjare tar dig in på exempelvis naturkompaniet och berättar att du skall vandra några dagar på en låglandsled så kommer "experten" berätta att du måste ha riktigt dyra prylar som exempelvis en fjällrävenjacka.

-------

När det gäller bomullskläder så använder jag helst militära M/90 kläder. Visst ser man ut som en militär, men begagnade m/90 ställ kan man få komplett för en 500:-. Och de är enormt slitstarka. Men naturligtvis förstår jag att alla inte kan tänka sig att ha en militär uniform på sig.
 
Det som är tråkigast med dessa stundtals bisarra prissättningar är att "tröskeln" för människor att ta sig ut i skogen ständigt ökar.

Om du som total nybörjare tar dig in på exempelvis naturkompaniet och berättar att du skall vandra några dagar på en låglandsled så kommer "experten" berätta att du måste ha riktigt dyra prylar som exempelvis en fjällrävenjacka.

-------

När det gäller bomullskläder så använder jag helst militära M/90 kläder. Visst ser man ut som en militär, men begagnade m/90 ställ kan man få komplett för en 500:-. Och de är enormt slitstarka. Men naturligtvis förstår jag att alla inte kan tänka sig att ha en militär uniform på sig.

Enormt slitstarka, nej.
 
Det som är tråkigast med dessa stundtals bisarra prissättningar är att "tröskeln" för människor att ta sig ut i skogen ständigt ökar..
De flesta av Fjällrävens jackor är inte dyrare än något annat etablerat friluftsmärke. Den sk "numbers-serien" är en kollektion av några enstaka plagg som avviker prismässigt från det övriga sortimentet. Det är ju upp till var och en att köpa dessa eller ej. Hursomhelst så kostar ju inte fjällrävens "vanliga" sortiment mer än andra liknande företag, typ Bergans Norröna eller Lundhags.

Hur kan det vara en tröskel för människor om ett företag erbjuder enstaka plagg som kostar svinmycket? Hindrar det någon att ta sig ut i skogen för att Klättermusens jackor kostar tusentals kronor eller numbers-serien existerar? Jag tror knappast det är nåt som existerar att numbersserien beskrivs som måste-plagg för nybörjare.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Miroslav Jacka: Alternativ till Lappland jacka i G-1000? Kläder 12
naturälskaren Felköp? Vandringsbyxor G-1000 Kläder 19
alextangclan Gore-tex VS G-1000 Kläder 17
rJohansson Impregnera G-1000? Kläder 18
Noffaren Färga en G-1000 jacka? Kläder 11
haiwa jacka i g-1000 eller goretex + knickers Kläder 2
haiwa jacka i g-1000 eller goretex + knickers Kläder 15
pelka Fjällräven PAK5 G-1000 Trousers! Kläder 1
Snubblaren G-1000 jacka? Kläder 17
mipert Var kan jag köpa G-1000 väv? Kläder 5
LarssonMik skinn eller g-1000 Kläder 3
Johan_olsson Regnjacka á 1000:- Kläder 13
Johan.H Anorak tips Kläder 9
thureb Anorak för regnväder på liggcykel Kläder 22
ilves Anorak utan dragkedjor.? Kläder 7
vandrafjäll Gammal Haglöfs Anorak i Climatic Kläder 8
Riddleo Fällräven Anorak no. 8 Kläder 25
superc0ntra Itab Hunting Anorak, nån som använt Kläder 10
Crosstjeck Anorak: Fjällrävens Gutulia, Norrona Svalbard eller Bergans Nordmarka? Kläder 53
J Daniels Lars fälts anorak. Kläder 11
mindful Impregnera en gammal anorak Kläder 4
langby TNF Triumph Anorak Kläder 0
åkersorken GTX Anorak Kläder 4
Smogz Anorak för vårvinterfjäll Kläder 37
lassemalvan NJAL ANORAK Kläder 3
plp Val av Anorak i främst bomull - ingen GT! Kläder 8
100826 Everest Anorak Kläder 4
J.Bergh Klättermusens anorak Njal Epic? Kläder 1
Hedman Liten anorak? Kläder 4
Labben Tierra Ventura anorak Kläder 0
huskey klättermusens anorak Kläder 2
henrik.sandgren Haglöfs Lim Gram Anorak?? Kläder 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.