funderar på att köpa VKV

hej alla erfarna !
jag är en nybörjare och funderar på att köpa min första kajak. Jag är mycket sjövan och vet att man ska pröva så många som möjligt innan man köper men jag undrar om jag som helt grön märker någon stor skilnad.
jag funderar starkt på att köpa en VKV offshore då jag tycker den verkar mycket bra med kvalite och säkerhet och med ett högt andrahands värde samt att jag tycker den är mycket fin.
vill gärna höra om det är ett bra val.
Mvh Spiken

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Prova!

Som du skriver så har den ett bra andrahansvärde. Upptäcker du efter en säsong att det inteär riktigt vad du ville ha är du väl rustad med erfarenhet för att byta till något som du tror passar bättre för dina syften. Själv paddlar jag Lisa då jag tycker den är mer lättmanövrerad och en bättre kajak att kombinera motion och långfärd med. Men med sydostlig vind mellan öland och Oskarshamn sitter jag hellre i en Off-Shore. Hyr den ett par dagar och känn efter... Kolla VKVs hemsida var du kan hyra deras kajaker. Se till att du får på prova en kajak med den nya helfotspedalen, det är ett suveränt styrsystem!

Vad som är en bra kajak handlar till syverne och sist alltid om vad man skall använda den till. Detta är något jag känner tappas bort i diskussionerna allt för ofta. Det pratas mycket pris / kvalitet men funktion tappas bort ganska ofta. Allt för många köper "fel" kajak för att de tittat efter fel saker man söker för brett. Är det en expeditionskajak för många och långa turer med mycket packning du skall ha är nog Offshore en bra kajak eller kanske en Vivianne eller något liknande. Som nybörjare är det jättesvårt att hita rätt men här är ett tips. Tänk efter noga vad du kommer göra mest med kajaken och var ärlig mot dig själv. Skala bort alla andra hänsyn och köp en kajak som är bra på just det du kommer göra mest och rikta in dig på en kajak som är bra på just det. Då är chansen att det är fel kajak ganska liten.

Hur mycket kajak

erfarenhet har du?

Sittställningen är ganska olika i olika kajaker och därför bör man absolut provpaddla olika lådor innan köp.

Det är lika viktigt att hitta rätt kajak och rätt sittställning där, som rätt ram när man köper en cykel som man skall sitta länge på.

Jag skulle säga att man gärna skall vara ganska storvuxen för att uppskatta VKV Måsen Offshore. Det är i första hand en veckoturskajak.

Thure

Jag håller med Siven. Är man osäker på vad man ska ha, kanske för att man inte paddlat så länge att man kondenserat fram vad som verkligen är målet med ens paddling så känns det kankse bättre att köpa en kajak som passar till "allt".

I själva verket kommer man sannolikt att paddla någorlunda inriktat, dvs övernattningsturer ELLER lek i vågor ELLER motionspaddling ELLER sprint ELLER...

En kajak som klarar allt det är med största sannolikhet inte särskilt optimal för någonting. Kanske är det t o m hela tiden en lite tafflig kompromiss till allt, eller åtminstone tyvärr lite olämplig tlll det som man verkligen paddlar mest.

Självklart kan många säga att de minsann paddlar allt från sprint, till fors till HBB. Det stämmer säkert att det finns flera som gör det, men de har med all säkerhet mer än en kajak också.

Det som ofta styr hur man paddlar mest är nog vad man har tillgång till för vatten, eller om man nu har ett ganska bestämt intresse i just någon av riktningarna.

Då kan man också konstatera att flera kajaker som verkligen är bra på nåt särskilt också fungerar som hyfsad nödlösning till annan paddling. Visst krävs lite omak som t ex packning på däck om man ska paddla länge i sin motionsinriktade havskajak eller nån annan speciallösning. Å andra sidan får man paddla i sin gamla trygga kajak som man känner till egenskaperna på så det kan ju vara en tröst, utöver att den kanske gör den paddling som man verkligen ägnar sig åt så mycket trevligare. Just det senare gör ofta att man inte tappar intresset, eller känner att man måste byta material.

PS. Du undrar om du märker nån skillnad; det gör du!
Defintivt under kajakens långa livstid och troligen redan efter första milen.

Senast ändrad:
tack för svar !

jag har tillgång till både insjö och skärgård, kust, hav och det är runt kusten jag kommer tillbringa den mesta tiden. Jag är 1,85 och 87 kilo men jag vet inte riktigt vad som räknas som storvuxen.

Du är väl stor nog kanske man kan säga, men samtidigt är det nog inte så många kajaker du inte får plats i. Jag är ett litet snäpp större, men har inte stött på så mycket problem ännu. På räcerkanoter brukar förstås vikten vara mer kritisk, men de är ju lite speciella i det avseendet.

Du är stor nog för en Offshore, men det finns förstås de som tycker att det är en klumpig kajak oavsett kroppsstorlek.

Om du är sugen på en Off shore men är lite rädd för att den är lite för stor å pråmig så varför inte en Elite då istället! Lite roligare smidigare å lite snabbare :)

/Janne

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips