SeaBird Scott LV

Nu har jag bestämt mig för att köpa en kajak! MIn första.
Har plöjt runt på nätet och herrejösses vilken djungel!

Jag bor i Nynäshamn, så läget är ju perfekt :) Gick en nybörjarkurs där vi hade Tiderace Xtra och det var ju en helt underbar kajak. Dock liiite för dyr i dagsläget och för mig som nybörjare känns det ju sådär att hosta upp 25 000 (på rea) för endast kajaken. Det ska ju till en massa andra grejer oxå :)

Så till mina önskemål: Den ska vara bra för nybörjaren, stabil och så. Men jag vill även kunna ha den och tycka att den är rolig sen när jag utvecklat mina färdigheter. Inte hålla på och byta efter ett tag och greja.
Jag vill kunna surfa och leka runt. Så glasfiber är ett givet val. Jag vill inte ha roder-det kändes bara knöligt och ännu en grej att hålla reda på (testat roder två ggr). Det kommer aldrig att bli långturer och campingar-jag är en utpräglad hotellmänniska :) hehe. Så megaplats för tält och grejer är inte viktigt. Däremot vill jag ha fikalucka. Detta är viktigt. Så man når kamera, mobilen etc.

Så jag hittade en SeaBird Scott LV. Pratade med SthlmKajak och han tyckte det var ett bra alternativ för mig. Den ligger lagom i pris, är snygg som attans (är ju en sucker för design) och verkar ha alla dom egenskaperna jag vill ha.

Så...är det nån här som har en Scott och kan ge lite feedback? Vad tycker ni? Kvalitè? Roligt? Surfmöjligheter? Stabil för nybörjare? Lätt att komma upp i vid kapsejsning? (Tiderace`n var superlätt) Andra grejer man bör tänka på?

Tilläggas bör att den är väl mest lämpad för min storlek? Jag är 174cm lång och väger 61kg. Är väldigt stark i bålen, men har en überkass balans..på land iaf. Verkar bättre i vatten.
 
Ser trevlig

ut http://www.stockholmkajak.se/seabird-kajaker/komposit-kajaker/scott-lv-mv-hv
och med dina preferenser kan den nog passa dig. Jag provpaddlade för ett par år sedan en SeaBird H2O och tyckte att sittbrunnen och sitsen såg ut att vara till en rotationsgjuten kajak och inte hade samma finnish som resten av kajaken. Kanske gäller den invändningen även denna modell? Men det är ju du som skall trivas med sittbrunnen inte jag.

En snarlik kajak som vi skaffat till familjen och gillar i vågor är P&H Scorpio. Den skulle nog också funka fint för dig. http://paddling.nu/2009/09/15/ph-scorpio-lv/
http://www.utemagasinet.se/artiklar/tester/20100601/ph-scorpio

Thure
 
Det där med sittbrunnar har jag noll koll på :p Men Tiderace`n jag hade på kursen hade lite mindre sittbrunn har jag för mig. Sen hade sittbrunnarna på H20 och Scott samma dimensioner. Men det kanske finns olika utföranden ändå? Haha jag kan som sagt inget :p

Scorpion såg oxå trevlig ut, men verkade som den bara fanns i plast och trots detta ändå var ganska dyr jämfört med Scotten. Aaaah vilken djungel!
 
Jag provade en Scott LV hos Petrus kajak i somras. Det blev ju ingen längre sträcka i hamnen. Men den var snyggt gjord även på insidan. Trygg att kanta och svänga runt med samt inga problem att rolla layback-rollar med för mej.
I broschyren är vikten kanske lite hög. Jag tycker min Tahe Reval Midi PE är lite tung med 28kg på badrumsvågen. Vad Scott väger i verkligheten vet jag inte.
Nordr M testade jag 34km runt Torpön. Den svänger också lätt, känns trygg att kanta men är lite mer lättdriven än min egen Reval och antagligen Scotten.
Med Scott tycker jag också är fin.
 
Du verkar ju gilla lite lek så varför inte gå hela vägen och köp en riktigt rolig sak för en hyfsad peng. Titta på P&H Hammer så får du en rolig kajak som du kan leka med. Här är en snutt med Simon Osborne från hans hemmavatten.

https://www.youtube.com/watch?v=jBNIKJEOBew

En dyrare fiberbåt kan du alltid skaffa senare då du skrapat ihop pengarna och vet vad du vill ha.

Lycka till!
 
Precis som trådskaparen så har jag varit attraherad av Scottens låga pris. Det visar att fler tillverkare borde kunna prestera bra och fina kajaker till ett lägre pris. LV modellen var den som intresserade mig. Dvs en mindre och väldigt lättmanövrerad kajak.

Mina intryck efter en provpaddling, är både positiva men det finns också några saker som jag gärna sett att de gjort annorlunda.

Att sätta sig ned i kajaken går fint den känns inte tajt men nära över höfterna. Sitsen är justerbar med tre förborrade hål i sargkanten. Sargkanten sträcker sig ända ifrån lårstöden runt hela baksidan till nästa lårstöd. I framkant vid lårstöden så kommer mitt lår i kontakt med nederdelen på sargkanten. Hade röda märken på låren efter paddlingen. Bakom sitsen så gör det att man inte kan tömma sittbrunnen på vatten på ett enkelt sätt. Skott väggen bakom sitsen går inte ända fram till sargkanten heller.

Är 183 cm och väger 75 kg. Efter att ha satt mig ned rumpan och benen skall in så noterar jag att det inte är speciellt gott om utrymme mellan de justerbara lårstöden. Min hand är ca 12 cm bred här på bilden. Har man tjocka ben så går det inte! Hade gärna sett icke justerbara i glasfiber som är något mindre.

Fotstöden går fint att justerbara när man sitter i kajaken. De ger också bra stöd. Dragningen av linorna på framdäcket gör att inga försänkningar för linfästena kommer i vägen för tårna om man har stora fötter.

När det gäller kapell så måste man se till att prova det man vill använda så att verkligen passar. Sargkanten är dragen lågt och tätt intill däcket. Mitt nuvarande neoprenkapell av märket Snap Dragon Ocean Trek går inte att få ned i framkant, det är för trångt!

Finishen är väldigt hög och utöver det jag nämnt ovan så ser jag inget att klaga på. Den är samma höga nivå som betydligt dyrare kajaker har.

Paddlingen var som jag trodde att den skulle vara. Den känns trygg att sitta i (initialstabil) och den är lätt/kvick att kanta. Den svänger lätt, både förligt styrtag (utan att kanta) och sväng med lågt stöd gjorde jag 180 graderssvängar. Rakt fram så tänkte jag inte på det utan bara paddlade.
Roll testade jag inte men ser ingen anledning till att inte det skulle fungera bra. Ryggstödet är lågt precis som akterdäcket.
Tyvärr så var vattnet var platt och det blåste inget...
 

Bilagor

  • Inre sargkant.jpg
    Inre sargkant.jpg
    47.5 KB · Visningar: 3,558
  • Knästöd.jpg
    Knästöd.jpg
    63.9 KB · Visningar: 3,517
  • Sargkant.jpg
    Sargkant.jpg
    36.1 KB · Visningar: 3,437
Senast ändrad:
Jättebra och detaljerad recension, Mr.Paddlington!

Vad roligt att se folk som är så nogranna och hjälpsamma härinne när dom provpaddlar en kajak :) Sån info är väldigt värdefull för oss gröngölingar :)

Satt och Googlade och finkammade nätet både onsdag, torsdag och halva fredagen. På fredagen åkte jag till NynäsKajak&Upplevelse och snackade med Pelle där. Han var till STOR hjälp i min snåriga djungel av kajaker.
Jag var väldigt säker på detaljer jag absolut ville ha och detaljer jag absolut inte ville ha, så vi körde mer eller minde uteslutningsmetoden.
Han hade tagit ut 4 kajaker av lite olika slag med ungefär dom grejer jag ville ha.

Det var en TaheMarineReval..nånting
En Arrow Nuka
En Tiderace Xtra
och en Tiderace Vortex.

Jag provsatt, klämde och kände och vi diskuterade egenskaper samt för-och nackdelar med varje modell. Kom fram till att SeaBird Scott (som vi pratade om först) inte var nåt för mig, bl.a på grund av att locket till fikaluckan var ett skruvlock. Ja, såna smågrejer är viktiga för mig! Hehe.
Sen hade jag dessutom läst i nån tråd här att SeaBird hade haft mycket problem med läckage osv. Det sista man vill är ju att ens nya leksak ska va trasig, åka in på lagning och skit precis när man köpt den och i princip vill spendera hela dygnet i den.

TaheMarine var alldeles för bred i sittbrunnen-jag satt som en groda för att kunna få kontakt med lårstöden.
Tiderace Xtra hade jag haft på kursen och det var en fantastisk kajak-men alldeles för dyr för min plånbok+att de var slut i lager och skulle inte komma förrän nästa år.

Så det var Arrow Nuka och Vortex kvar. Tyckte redan på land att jag satt bäst i Vortex och att den hade bäst lekpotential-det garanterade Pelle.

Jag provade dock båda-men redan vid de första paddeltagen var jag såld på Vortex :) Arrow var en smidig, lättdriven kajak, snygg och så-men lite låg och mera ömtålig. Jag är en extremt klumpig, fumlig människa som ofta tappar saker, slår i och har mig.

Valet föll uteslutet på Vortexen :) Jag satt otroligt bra i den och fick bra kontakt med kajaken och mina knän slipper bli blåa på grund av för låg sittbrunnssarg. Dessutom väldigt sköna neopreninlägg på lårstöden som standard så man slapp köpa det i efterhand.

Så jag gick därifrån med en alldeles nyinköpt blå Tiderace Vortex och ett STORT leende på läpparna! Fick ett jättebra paketpris på allting oxå, så jag är supernöjd. Den fanns på lager i rosa oxå, som var sjukt läcker-men jag kände att jag nog skulle tröttna på Barbie-känslan och tog den läckert blåa istället.

Dagen efter gick jungfruresan och jag sitter än med ett leende på läpparna och ska alldeles strax ge mig ut på sjön igen med min nya kompis.
På väg tillbaks från jungfruresan fick jag känna på Vortexens egenskaper och stabilitet-för det gick ganska höga vägor och brytande sjö (heter det väl?) samt blåste kraftig sidvind. Höll på att blåsa iväg helt . Jag är ju helt grön så för mig var det jobbigt, men "learning by doing" är ju ett sant uttryck :)
 
Vortex är finfin i orange också. Bra genomtänkt kajak men tyckte den var lite för stor för mig på 75 kg. Nukan är däremot en av min favoriter - vill ha en i plast!

När jag tittar på bilderna på sittbrunnen i Scott syns direkt att det är en massa skarpa kanter. I samband med räddningsövningar (eller skarpa räddningar) är detta inte bra.

T ex i helgen övade jag tillsammans med två personer som hade Point 65-kajaker. Höll på att klämma mig eller skära mig alla skarpa kanter runt sitsen och det obefintliga utrymmet mellan sargen och däcket där ett finger höll på att fastna. För att inte tala om däckslinorna som satt tajt så man knappt fick tag i dem. Där har kvalitetsmärkena (eller åtminstone de märken som har en historia att tillverka kajaker för stökigt vatten) ett långt försprång.

Hur är laminatet på Scotten? Sviktar det mycket?

Kul att du är nöjd!
 
När jag tittar på bilderna på sittbrunnen i Scott syns direkt att det är en massa skarpa kanter. I samband med räddningsövningar (eller skarpa räddningar) är detta inte bra.

T ex i helgen övade jag tillsammans med två personer som hade Point 65-kajaker. Höll på att klämma mig eller skära mig alla skarpa kanter runt sitsen och det obefintliga utrymmet mellan sargen och däcket där ett finger höll på att fastna. För att inte tala om däckslinorna som satt tajt så man knappt fick tag i dem. Där har kvalitetsmärkena (eller åtminstone de märken som har en historia att tillverka kajaker för stökigt vatten) ett långt försprång.

Hur är laminatet på Scotten? Sviktar det mycket?

Kan inte säga att jag kände så många skarpa kanter och hittar man några sådana så är det ju bara att ta lite våtslippapper och putsa till dem!
Hade jag köpt en så hade jag valt att slipa ned/skära bort en del av den inre sargen för att "rätta till" de bristerna som jag gett uttryck för.

Linorna går ju att knyta om! Detta måste vara en personlig detalj att göra för att få kajaken som man själv vill ha den, min åsikt.

Nu gick jag inte igenom Scotten på ett sådant sätt att jag klämde och kände över den. Men jag lyfte och bar den i tillägg till paddlingen. Upplevde inte att det sviktade.

Förutom de designmässiga sakerna som jag inte gillade så står jag vid att kajaken håller en hög standard och finish. Helt i klass med de som kostar mycket mer.
Det pris som jag skulle ha betalat är ca 9600 sek. Det är mycket kajak för pengarna!
Kan inte egentligen inte komma med något bra skäl till varför jag inte vill köpa annat än att ibland så är man inte riktigt förnuftig...
 
Vad roligt att se folk som är så nogranna och hjälpsamma härinne när dom provpaddlar en kajak :) Sån info är väldigt värdefull för oss gröngölingar :)

Satt och Googlade och finkammade nätet både onsdag, torsdag och halva fredagen. På fredagen åkte jag till NynäsKajak&Upplevelse och snackade med Pelle där. Han var till STOR hjälp i min snåriga djungel av kajaker.
Jag var väldigt säker på detaljer jag absolut ville ha och detaljer jag absolut inte ville ha, så vi körde mer eller minde uteslutningsmetoden.
Han hade tagit ut 4 kajaker av lite olika slag med ungefär dom grejer jag ville ha.

Det var en TaheMarineReval..nånting
En Arrow Nuka
En Tiderace Xtra
och en Tiderace Vortex.

Jag provsatt, klämde och kände och vi diskuterade egenskaper samt för-och nackdelar med varje modell. Kom fram till att SeaBird Scott (som vi pratade om först) inte var nåt för mig, bl.a på grund av att locket till fikaluckan var ett skruvlock. Ja, såna smågrejer är viktiga för mig! Hehe.
Sen hade jag dessutom läst i nån tråd här att SeaBird hade haft mycket problem med läckage osv. Det sista man vill är ju att ens nya leksak ska va trasig, åka in på lagning och skit precis när man köpt den och i princip vill spendera hela dygnet i den.

TaheMarine var alldeles för bred i sittbrunnen-jag satt som en groda för att kunna få kontakt med lårstöden.
Tiderace Xtra hade jag haft på kursen och det var en fantastisk kajak-men alldeles för dyr för min plånbok+att de var slut i lager och skulle inte komma förrän nästa år.

Så det var Arrow Nuka och Vortex kvar. Tyckte redan på land att jag satt bäst i Vortex och att den hade bäst lekpotential-det garanterade Pelle.

Jag provade dock båda-men redan vid de första paddeltagen var jag såld på Vortex :) Arrow var en smidig, lättdriven kajak, snygg och så-men lite låg och mera ömtålig. Jag är en extremt klumpig, fumlig människa som ofta tappar saker, slår i och har mig.

Valet föll uteslutet på Vortexen :) Jag satt otroligt bra i den och fick bra kontakt med kajaken och mina knän slipper bli blåa på grund av för låg sittbrunnssarg. Dessutom väldigt sköna neopreninlägg på lårstöden som standard så man slapp köpa det i efterhand.

Så jag gick därifrån med en alldeles nyinköpt blå Tiderace Vortex och ett STORT leende på läpparna! Fick ett jättebra paketpris på allting oxå, så jag är supernöjd. Den fanns på lager i rosa oxå, som var sjukt läcker-men jag kände att jag nog skulle tröttna på Barbie-känslan och tog den läckert blåa istället.

Dagen efter gick jungfruresan och jag sitter än med ett leende på läpparna och ska alldeles strax ge mig ut på sjön igen med min nya kompis.
På väg tillbaks från jungfruresan fick jag känna på Vortexens egenskaper och stabilitet-för det gick ganska höga vägor och brytande sjö (heter det väl?) samt blåste kraftig sidvind. Höll på att blåsa iväg helt . Jag är ju helt grön så för mig var det jobbigt, men "learning by doing" är ju ett sant uttryck :)

Tahe kajaken heter Reval Midi Pe. Kajaken är designad för vanlig tur paddling (Touring) Sittbrunnen är designad med fokus på säkerhet och komfort. Paddlar man en hel dag kommer man garanterat att byta sittställning flera gånger. Sittbrunnens bredd gör det möjligt att sitta utan problem med knäna ihop. Detta gör det möjligt för paddlaren att bättre utnyttja benen vilket är bra för paddlandet. Att sitta med benen i kläm under lårstöden en hel dag blir efter ett tag väldigt tröttsamt

Att enkelt komma i och ur kajaken är väldigt viktigt för paddlarens säkerhet. Vill man snabbt komma ur Tahe Reval Midi trycker man ihop knäna och man kan i princip ramla ur kajaken. Det gäller bara att ta loss kapellet. Att komma i kajaken är lika enkelt man sitter bara på akterdäcket och sträcker ner bägge benen i sittbrunnen och sedan är det bara att glida ner i kajaken. Med lårstöd som täcker halva sittbrunnen är detta betydligt svårare och man måste ta ett ben i taget.

Reval Midi Pe sittbrunn är av samma typ som används på forskajaker där säkerheten är väldigt viktigt

Hans Friedel Konstruktör av Reval Midi Pe.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.