Frågor från novis

Har en del frågor kring vandring... Är imponerad av hur seriöst och villigt folk här delar med sig av erfarenheter och kunskap. Alltså - tack på förhand!

Tält - Har förstått att Hilleberg är bäst. Men sedan, i prisklassen 2000-3500, är allt värdelöst? (Kan man lika gärna köpa ett rent campingtält för 699?) Fjällräven vs Haglöfs t ex. (2-3 p)

Kläder - Skall upp och vandra v 34 el 35. Allmäna "basala" tips är välkomna. T ex käng- och byxval, regnställ/Gore tex...

Ryggsäck - Vet att provning med last är viktigt. Men ändå, tips med avseende på storlek och fabrikat/modell önskas. Är 176 och ganska smal. Tänker inte investera i nån värstingsäck, men är ändå beredd att betala för en säck med bra livslängd. (Mest säck för pengarna, typ Råd&Rön...)

Ok, jag lär återkomma fler gånger.
 
Tält kan jag för lite om för att vilja uttala mig.

Kläder - ta inte med så mycket kläder,men tänk igenom väl vad du ska ta med dig. Jag tycker att en underställströja är kanonbra att vandra i. Man blir ju varm av att röra på sig. Sen har jag ett par tåliga byxor som inte drar åt sig för mycket vatten. Givetvis behövs nåt varmt att sätta på sig när man stannar. Goretex eller inte spelar inte mmig någon roll bara man är torr när det regnat i en hel dag. Eftersom jag vandrat en del i alperna tycker jag att ett par riktiga vandringskängor är kanon när man bär tungt. Men vad jag har förstått så är detta med kängor resp. gummistövlar en lite känslig fråga.

Lycka till
 
leppe; sa:
Har en del frågor kring vandring... Är imponerad av hur seriöst och villigt folk här delar med sig av erfarenheter och kunskap. Alltså - tack på förhand!

Tält - Har förstått att Hilleberg är bäst. Men sedan, i prisklassen 2000-3500, är allt värdelöst? (Kan man lika gärna köpa ett rent campingtält för 699?) Fjällräven vs Haglöfs t ex. (2-3 p)

Kläder - Skall upp och vandra v 34 el 35. Allmäna "basala" tips är välkomna. T ex käng- och byxval, regnställ/Gore tex...

Ryggsäck - Vet att provning med last är viktigt. Men ändå, tips med avseende på storlek och fabrikat/modell önskas. Är 176 och ganska smal. Tänker inte investera i nån värstingsäck, men är ändå beredd att betala för en säck med bra livslängd. (Mest säck för pengarna, typ Råd&Rön...)

Ok, jag lär återkomma fler gånger.

Det e svårt utan att veta om det är för året om bruk eller vår-höst.. Det första du bör göra är en behovsplan så du vet vad grejerna skall användas till i framtiden. Här kommer lite åsiktsbajseri.

Hilleberg's tält e grymma, inget snack om saken.. Man skall dock inte inbilla sig att det inte finns andra tält tillverkare ute i världen. Jag kan rabbla upp en jättelista till dig men det skiter jag i. Sedan att ett tält måste kosta 3500:- och mer är inte helt sant, skall du ha ett 3-säsongstält så finns det billigare som funkar skitbra gäller det 4-säsongstält så blirre iofs dyrare.. Jag tycker inte att man skall släpa omkring på ett högalpint vintertält på sommarn. Kolla in Marmot Nutshell, ett lätt 3-säsongstält för 3400:-.
L_MARTIETRE0NUTSH00A.jpg


[ http://www.addnature.com ]

Är sedan ekonomin begränsad så tycker jag att du skall skita i regnställ i Gore-Tex, satsa på ett lättare regnställ typ: Craft eller Helly Hansen.

När du väljer kläder över lag så är det viktigt att dom torkar snabbt, detta plockar snabbt bort rena bomulls och ylle-kläder.. Skulle du bli blöt vilket du troligen någon gång kommer att bli så är det bra med kläder som torkar snabbt.

Val av skor skall du göra nästan helt baserat på vad dina fötter tycker.. Snöa inte in på de klassiska Lundhag vs. Meindel, kolla andra tillverkare som Boreal med flera, jämför många olika känger innan du väljer.

När det gäller ryggsäckar så se till att den är ren och enkel i sitt utförande, välj inte en flashing rygg med 300 inställningar som troligtvis bara kommer att gå sönder även om säljaren har lovat att ryggan kommer att blanda grogg till dig på fjället.. Det finns roligare saker än en trasig rygga på fjället... Själv så har jag en Berghaus Vulcan som lätt uppfyller hållbarhetskraven. Samma sak gäller här, titta runt och jämför, bli inte blind av alla fräcka spännen och inställningar....
 
Skönt.....FJS90

Vill bara säga att det är skönt att höra en saklig
"redogörelse" som inte bara handlar om det mest maxade. Även om de mest maxad prylarna oftast kan
vara otroligt bra, så är det nog skönt för nybörjare att inte behöva vara rädda att ge sig ut bara för att utrustningen inte kostat 50.000:-.

Tack för en "lagom" åsikt!

// Danne (som iofs precis införskaffat ett Nammatj 3GT efter att blivit övertygad om att jag absolut behövde ett sådant. Och jag sover mycket bra i det!) ;-)
 
Tidigare trådar

det finns några tidigare trådar, bla en som heter nåt i stil med "Först aktieklipp och sedan vandring", som tar upp liknande frågor.

Personligen tycker jag man ska prioritera vilka prylar man tycker är viktigast och köpa rejäla saker, inte köpa mellan-bra grejjer som inte riktigt håller måttet, man kommer vilja byta dem mot dyrare och då har man åkt på att köpa både en mellan-dyr och en dyr... (jag har själv gjort misstaget några gånger).
Skaffa heldre billiga grejjer som kanske inte håller längre än den planerade aktiviteten och spara ihop till riktiga prylar.

Viktigaste prylarna i utrustningen är kängor/stövlar, ryggsäck, tält, sovsäck och liggunderlag. Stövlar klarar man sig med om man inte bär så tungt och inte ger sig in i långa partier med stenskravel (tex toppturer) då de kan vara lite veka. Jag gillar kängor med cellgummi, de är långlivade, funktionella och prisvärda. Jag tycker ett tält för 3500 är dyrt! Hyr eller låna istället, eller kanske leta ett begat, tills du har råd att köpa det som passar dig allra bäst. Sovsäcken skall klara några minusgrader och liggunderlaget vara tjockt, gärna ett termarest. Sovsäck är svårt att hyra och låna men liggunderlag borde gå att få tag på (cellplastarna är iofs inte så dyra).

Vad det gäller kläder finns det egentligen bara en viktig regel och det är att låta bli bommull i alla former. Du kommer bli våt av svett och regn och våt bommull kyler kraftigt. Den blir dessutom tung och är svår torkad. Satsa heldre på tunna och lätta kläder istället för tjocka, kraftiga och byllsiga. Då kan du reglera genom att ta av och på olika lager.

Generellt tycker jag att det tar lite tid att prova sig fram till vad som passar en bäst. Vissa gillar ditt och andra datt. Börjar man med att skaffa sig en komplett och dyr utrustning visar det sig ofta att man satsat fel på några punkter så det är ofta bra att låta det ta lite tid och köpa 1-2 dyra och bra prylar till varje säsong/aktivitet även om man har råd med fler. Du kommer också märka att du behöver färre och färre prylar från vandring till vandring.

Det underlättar matlagingen om man har ett gaskök, spritköken är slabbiga och svåra att använda i tältet.

Det viktiga är inte prylarna utan att man tar sig iväg på det roliga!

/Björn
 
Tält

Är inte vikten av visst intresse när man vandrar, jag har ett 2mannatält från Litepac som väger 850 gram och är typ 25 cm långt ihopppackat. Det står emot de flesta typer av väder.
 
FJS90/91; sa:
När du väljer kläder över lag så är det viktigt att dom torkar snabbt, detta plockar snabbt bort rena bomulls och ylle-kläder.. Skulle du bli blöt vilket du troligen någon gång kommer att bli så är det bra med kläder som torkar snabbt.


Nåväl - så illa är det väl inte med ull. Som underställ är det ett bättre val än syntet. Värmer även om det är blött, och luktar inte illa efter en eller två dagar på kroppen. Vilket är fallet med syntet!

Däremot kan man skippa tunga ulltröjor. Där är det bättre med fleece, ev. med windstopper.

I övrigt håller jag med Björn, ovan. Det behöver inte vara så märkvärdigt till en början. T.o.m ett par bra gummistövlar kan räcka första gången. Det beror på terrängval.

Tält - Köp det bara inte på Åhléns, eller Rusta eller nåt sånt, utan vänd dig till en bra friluftsbutik, så råder de dig säkert rätt.



Mvh Bert
[Ändrat av nidob49 2002-07-16 kl 15:48]
 
nidob49; sa:
Nåväl - så illa är det väl inte med ull. Som underställ är det ett bättre val än syntet. Värmer även om det är blött, och luktar inte illa efter en eller två dagar på kroppen. Vilket är fallet med syntet!

Mvh Bert
[Ändrat av nidob49 2002-07-16 kl 15:48]

Jag har själv alltid haft en nästan patetisk förkärlek till ull.. Dock är det så att det torkar lååååååångsamt och är småfuktigt mest hela tiden oavsett väder. Dagens fiberunderställ håller värmen tillräckligt bra vid väta och torkar mykke fortare. Sedan är det ju det där med lukten, ärligt talat så bryr jag mig inte så mycket om det, det e ju inte så att man skall ut å dansa i understället.. ;)

(min yllemyssa lämnar jag dock aldrig hemma)
 
nidob49; sa:
I övrigt håller jag med Björn, ovan. Det behöver inte vara så märkvärdigt till en början. T.o.m ett par bra gummistövlar kan räcka första gången. Det beror på terrängval.

Mvh Bert
[Ändrat av nidob49 2002-07-16 kl 15:48]

(sorry, kan inte låta bli)

Sedan så är det klart att man behöver ett fint liggunderlag för 1000:- när man har fått blödande skoskav av de lågprioriterade billiga gummistövlarna från Åhlens..

(erkänn att det var lite kul!!)
 
Re: Lätt / Ultralätt

laurentiusweg; sa:
Kanske det är bra att läsa

http://www.backpackinglight.com/index/18/
(A 9-Part Series Outlining the Basic Concepts of Lightweight Backpacking)

och

http://www.backpackinglight.com/index/4/
(Clothing and Sleep Systems for Mountain Hiking)

samt följande sidor inför köpandet. Inte för att göra precis som det är skriven där, men för eftertanke... Jag gör det inte iallafall, men det är inspiration, delvis.

Lukas

Bra att du tar upp detta ämnet.. Det enklaste sättet att få ner vikten är att plocka fram vågen. Ens inbyggda instinkt att förbättra gör att man börjar rationalisera bort onödvändiga saker med en gång. Jag slaktade min packning på första vägningen från 24.7Kg till 14,11Kg, detta inkluderar mat för 5dagar samt kläderna på min kropp, kag kommer inte att göra min packning lättare. Har man väl börjat mäta så kommer detta att spegla sig i ditt val av utrustning.

Så börja inte din vandringskarriär med att gå å stirra på dina fötter i 7dagar. De e inget kul!!


Den här snubben kör 5-6 dagar med 9Kg
[ http://www.math.liu.se/~pehac/latt.html ]
 
Skräm nu inte ....

Lättviktsdiskussioner har vi sett till leeeeeeda här på forumet.

Skräm nu inte Jesper, som enligt profilen är mer eller mindre nybörjare.

Det är viktigare att han kommer iväg, ev. göra sina misstag och drar lärdom, än att han läser sig blå för att bli ännu mer förvirrad och stannar hemma. :)

Mvh
Bert
[Ändrat av nidob49 2002-07-16 kl 16:38]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pohman Jotunheimen frågor Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
KohiNoor Frågor om utrustning, sovsäck Fjällvandring 5
Linus97 Frågor om val av väg Fjällvandring 21
Bglund Abisko - Abisko -> Frågor om Latnjavaggi mm. Fjällvandring 12
Slitvargen Silvervägen 3-4 dagar. Frågor om tur i Arjeplogsfjällen Fjällvandring 4
Fabrikörn Diverse frågor om Kebne Fjällvandring 3
Huml3 Frågor Sarek: Kvikkjokk-Ruonas-Laptå-Njoatsos-Jiegna-Luohtto-Sähkok-Kvikk Fjällvandring 16
MarkusPetersson Jämtlandsfjället som nybörjare+hund, frågor. Fjällvandring 12
Christoffer_123 Frågor Rapadalen/Sitoälvsbron Fjällvandring 6
Lillräven Sarekvandring nästa vecka - mycket tacksam för svar på några frågor Fjällvandring 26
cloud76 Terräng-frågor Grövelsjöfjällen Fjällvandring 0
cece abisko - Nikkaloukta (massa frågor) Fjällvandring 29
NaturBoel Frågor om Jämtlands-/Härjedalsvandring i september Fjällvandring 18
Evelinaeng Frågor om turen: Abisko-Lapporten-Mårma-Vistas-Kaskavagge-Tarfala-Nikkaluokta Fjällvandring 6
skral Några frågor inför kungsleden Fjällvandring 3
Loni Div. frågor Fjällvandring 1
Johan.H Första fjällturen - Jämtlandstriangeln, många frågor Fjällvandring 44
vandrafjäll Lite frågor om tågresan till Abisko och från Nikka Fjällvandring 10
rakepang Sarek, frågor om: Aktse - Rapadalen - Basstavagge Fjällvandring 17
danisko Frågor inför vår Abiskotur Fjällvandring 10
MarkusN Frågor om tre specifika vad i Sarek Fjällvandring 1
aholgersson Funderingar och frågor kring vandring vid Helags Fjällvandring 19
Frigrön Köpa karta över jämtlandstriangeln? (Och lite andra frågor!) Fjällvandring 12
kutmsta Trepassleden (Goubirvaggi-Kaskasavagge) frågor Fjällvandring 9
greenfish kebnekaise - nybörjare, några frågor Fjällvandring 23
christopherO Fjällvatten och kebnekaise frågor Fjällvandring 3
mnen Vandring Jämtland-Härjedalen, frågor. Fjällvandring 19
Kosse Fjällräven classic. Lite frågor. Fjällvandring 21
Vajja Två Kebne-frågor Fjällvandring 7
Medon Frågor angående två specifika vad i Vindelfjällen Fjällvandring 3
Vajja Blandade frågor inför vandring Fjällvandring 23
Bestigaren Frågor om Kebnekaise Fjällvandring 1
sts Kvikkjokk frågor Fjällvandring 8
liquidmonkey enafors - sylarna - ljungdalen vandring frågor Fjällvandring 20
Farbror Fisk Frågor kring turplanering Fjällvandring 9
mickesommar Tre frågor om tur till kebnekaise. Fjällvandring 24
Boludo Frågor om Kvikkjokk Fjällvandring 6
eyck Några frågor om Sitojaure/Sitoätno Fjällvandring 16
Picea Några frågor om Sarek Fjällvandring 34
Wilde Sau Förstagångstur i Sarek – några frågor… Fjällvandring 7
aston_sol Frågor ang Sarek Fjällvandring 8
Igelkotte Vandra från Kebnemassivet till Norge - frågor: Fjällvandring 32
Sletten Frågor om Unna Räita-området, jojoleden Fjällvandring 4
avslutat medlemskap1105 Genom Jämtlandsfjällen, lite frågor Fjällvandring 7
larvik line Flera frågor om TEUSADALEN Fjällvandring 1
fredi Frågor angående vandring i Alperna Fjällvandring 0
mangu144 Frågor ang. tur i Jotunheimen Fjällvandring 13
Gladalf Lite frågor ang. Keb Fjällvandring 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.