Odd har redan förklarat men du kommer helt enkelt inte att få fyr på fotogenet vid normal(t) temp/tryck. Du är rejält under flampunkten för fotogen och därför brinner det inte om du för en låga direkt mot vätskan. En säkerhet i sig själv. Lite mer om flampunkt här:
Fotogen - Råd & fakta om fotogen av vilka brännbara vätskor som kan ersätta fotogen
www.fotogenlampa.se
Därför behöver du något bränsle med lägre flampunkt som kan antändas av öppen låga vid aktuell temp, t ex t-röd/tenol eller bensin.
Jag använder själv akrylatbensin i mitt optimus Nova för vinterbruk, för att slippa två vätskor men har inte tält, ansikte, trädgrenar eller annat brännbart ovanför då jag avslutar förvärmning och påbörjar "matlagnings-värmningen". Det är risk för att man får en eldpuff och jag övade lite hemma på tomten med köket innan jag lärde mig fingerfärdigheten att dra igång köket kontrollerat. I en annan tråd diskuterade vi om man släppa på bensinen precis före förvämningen brunnit ut (enligt Optimus anvisning) eller tända på nytt precis efter förvärmningen brunnit ut (troligen lite säkrare).
Vid varmt väder ute kör jag trangias gasbrännare - rent och smidigt.
/Patrik