Fota under vattnet ?

Hej alla fotointresserade !

Jag ska sticka till Malaysia och dyka om 6 dagar. Har precis beställt (har inte fått det ännu) ett undervattenshus till min Olympus C5050Z kamera. Det som jag bara undrar nu är hur man ska ta foto så de blir bra ?? Vad ska man speciellt tänka på. Vet någon om man kan bara kan typ ha en grundinställning på kameran. Kan tänka mig att det är svårt annars att ställa in kameran under vattnet. Hur blir det med blixt under vattnet ??

/ Sandra
 
Hej

Det svåra med att fota under vatten brukar vara att få nog med ljus. Även i Sipadan's klara vatten så är det mörkare än man tror. Försök att komma så nära som möjligt eftersom din kameras blixt har mycket kort räckvidd. Du får naturligtvis bättre kvalitet med 50 som filmhastighet men räckvidden för blixten blir betydligt kortare. Du bör nog använda 100 eller 200 vilket innebär att du får extra brus i bilderna men detta kan förbättras i efterhand med tex. NeatImage. Vid hastighet 400 eller 800 blir det nog för mycket brus för att vara användbart.

Du bör natuligtvis göra dom flesta inställningarna innan du går ned och se till att du har laddat batteriet. Att ta alla bilder med blixt kräver mycket mer av batteriet

H
 
Jag har fått lära mig att eftersom vattnet filtrerar bort vissa färger ur ljuset (gissa varför allt ser blått ut under vattnet:) så är blixt nästan ett måste för att få fina färger. Annars blir det mer eller mindre "blåtonade svart/vita bilder".

Sen ska man väl undvika att använda vidvinket om inte huset har ett sfäriskt glasfönster. Eftersom det är luft inuti huset och vatten utanför så kommer ljuset att brytas konstigt om det inte faller i rät vinkel mot glaset.
 
Nu är du väl redan tillbaka och jag är säker på att det här diskuterats på andra forum, men ändå, min erfarenhet säger såhär:

Ljus från ytan fungerar bra ner till ett fåtal meter, sedan börjar färgerna bli konstiga.

Blixten måste vara en bit från kameralinsen (är den på de flesta bättre kamerahus), helst typ 30cm eller mer. Små partiklar i vattnet ger annars väldigt kraftiga reflexer rakt in i kameralinsen och fotona blir alldeles prickiga.

En instruktör sade till mig att man alltid skall ta bilder uppåt eller horisontellt för att få bäst ljus, aldrig nedåt mot bottnen. Vet inte om jag håller med dock. Analogt med hur det funkar på land borde man ju lätt få för mycket motljus då.

Gå nära nära, så nära det bara går, om du ska plåta fiskar och sånt. Håll kameran på utsträckta armar för att komma närmare istället för att använda sökaren.

Sist men inte minst, kan nog vara bra att kosta på framkallning (om man inte har digital kamera såklart) hos någon som vet vad han/hon gör. Har lämnat in filmer från engångskameror till billiga framkallare som bara kör dem rakt in i sina maskiner. Då färgskalan är väldigt annorlunda på undervattensbilder kan dessa maskiner få för sig att börja kompensera för detta och ändra färgsättningen med blandat resultat.

Dessa är den enkla människans betraktelser. Informera mig gärna om jag har fel i något av det ovanstående.

Hur var din resa förresten?
[Ändrat av blomma 2004-03-23 kl 16:18]
 
Sköt UV-huset noga

En sak som jag gärna delar med mig av då det kostade mig en del att inte ha den...

Var väldigt noga med hur du sköter UV-huset. Om du planerar att göra flera dyk samma dag med kameran, se alltid till att stoppa den i en hink vatten direkt efter dyket. Detta gäller enbart dykning i salt vatten. Gör man inte detta kommer vattnet som legat mot packningarna i kameran att dunsta och kvar blir salt kristallerna. Dessa kan öppna upp små öppningar. Råkade ut just för det för flera år sedan i Röda Havet. Tror det är mindre risk här hemma då vattnet inte är lika salt. Alternativet är att efter varje dyk skälja kameran väldigt noga i sötvatten och sedan låta den torka.

Jag har tagit som vana att istället sänka ned kameran i en plastspann med vatten(saltvatten går lika bra som söt) och sedan efter dagens dyk, lägga den en timme eller två i söt vatten för att garanterat lösa upp allt salt. Än så länge har detta funkat väldigt bra.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...