Förbjuda eller reglera helikopterskidåkning i svenska fjällen?

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Det finns en historik från samebyarna med beviljade ansökningar om jakt, skoter och helikopterförbud på områden där det inte funnits några renar. För mig är det inte förvånade att det kommer tillbaka och biter dem i svansen.

"Heliski hör inte hemma i den svenska fjällvärlden." är ett ganska tydligt citat från Gabna sameby. Det är för mig långt ifrån säkert att ansökan endast är baserad på renarnas bästa, utan att det även finns en politisk aspekt över rätten till fjällen.

Jag har mer än en gång varit i områden där jakt stoppats för att skydda renarna. Då utan att det funnits en enda ren inom synhåll. Det har gjort mig lite skeptisk till dessa avlysningar.

Naturligtvis ska renkalvningen skyddas. Men det betyder inte att det inte går att flyga helikoptrar i hela Abisko och Kebnekaise-området. Om målet är att stoppa "rika skidåkare" från Heli-sking så tycker jag att det här är fel väg.
 
Tror inte detta är en fråga om bara "Heliski", utan frågan måste lyftas om alla helikopterflygningar,
i våra Nationalparker.
I dess reglemante står det ju att det inte får finnas flyg under 2000 fot.
Men de måste ju landa elr? Eller släpps passagerare ned utan fallskärm?

Var medlem i tidigare "Ekoturismförenineng" Numera i Naturturism.
Blev förvånad när man hade arrangemang med helikopter...
Eko och naturtursim e för mig, att det ska göras på naturens villkor,
Ska man förbjuda helikopter typ Heliski, ja förbjud då all helikopterflygning,
i våra nationalparker.. förutom vid nöd då..

Om vi benämner Sarek med omkringliggande områden som Europas sista vildmark..
Behövs det då helikopter för att ta sig dit?

Vildmark för mig är att genomkorsa och uppleva den på naturens villkor..
 
"Det finns en historik från samebyarna med beviljade ansökningar om jakt, skoter och helikopterförbud på områden där det inte funnits några renar. För mig är det inte förvånade att det kommer tillbaka och biter dem i svansen."
----
"Naturligtvis ska renkalvningen skyddas. Men det betyder inte att det inte går att flyga helikoptrar i hela Abisko och Kebnekaise-området. Om målet är att stoppa "rika skidåkare" från Heli-sking så tycker jag att det här är fel väg.
Renkalvning sker där vajorna går och det är olika år från år. Beroende på snöläge om vattendrag kan passeras osv. Jag skulle påstå att hela Kebnekaise- och Abiskoområdet är aktuellt.

Thure
 
Ja, då blir det många kvadratmil som ska spärras av.

Det verkar som om varken jag eller Länsstyrelsen delar den uppfattningen.
 
Vilka är det som kör de där helikoptrarna då? Inte fiskeflyg och såna då? Dvs samisk inkomstkälla?
 
Vajorna söker ensamhet vid kalvningen? Större renflockar är eventuellt mindre vanliga under kalvningssäsongen där har jag inte koll. Hur skulle man gå till väga för att ta reda på att vissa områden är utan vajor menar du?

Thure
 
Vilka är det som kör de där helikoptrarna då? Inte fiskeflyg och såna då? Dvs samisk inkomstkälla?
Oavsett vilka som kör dessa helikoptrar, så är det skillnad på samer och samer. Långt från alla samer är renägare och renskötare.

Men jag anser fortfarande att renskötsel bör ha företräde framför turismen och då särskilt lyxturismen.
/Niklas
 
Oavsett vilka som kör dessa helikoptrar, så är det skillnad på samer och samer. Långt från alla samer är renägare och renskötare.

Men jag anser fortfarande att renskötsel bör ha företräde framför turismen och då särskilt lyxturismen.
/Niklas
Jo men tänkte om det var samers inkomstkälla så kan det va därför inte staten stoppar den, eftersom det kan anses politiskt inkorrekt. Det är ju så känsligt det där nuförtiden och det ska tassas på tå kring alla frågor som rör dem.
 
Tror inte detta är en fråga om bara "Heliski", utan frågan måste lyftas om alla helikopterflygningar,
i våra Nationalparker.
I dess reglemante står det ju att det inte får finnas flyg under 2000 fot.
Men de måste ju landa elr? Eller släpps passagerare ned utan fallskärm?

Var medlem i tidigare "Ekoturismförenineng" Numera i Naturturism.
Blev förvånad när man hade arrangemang med helikopter...
Eko och naturtursim e för mig, att det ska göras på naturens villkor,
Ska man förbjuda helikopter typ Heliski, ja förbjud då all helikopterflygning,
i våra nationalparker.. förutom vid nöd då..

Om vi benämner Sarek med omkringliggande områden som Europas sista vildmark..
Behövs det då helikopter för att ta sig dit?

Vildmark för mig är att genomkorsa och uppleva den på naturens villkor..
Det är väl inte tillåtet med helikopterflygning i Sarek? Ja, det finns vissa undantag. Däremot kan man också helikopter fram till gränsen och fortsätta till fots.
 
Tror inte detta är en fråga om bara "Heliski", utan frågan måste lyftas om alla helikopterflygningar,
i våra Nationalparker.
I dess reglemante står det ju att det inte får finnas flyg under 2000 fot.
Men de måste ju landa elr? Eller släpps passagerare ned utan fallskärm?

Var medlem i tidigare "Ekoturismförenineng" Numera i Naturturism.
Blev förvånad när man hade arrangemang med helikopter...
Eko och naturtursim e för mig, att det ska göras på naturens villkor,
Ska man förbjuda helikopter typ Heliski, ja förbjud då all helikopterflygning,
i våra nationalparker.. förutom vid nöd då..

Om vi benämner Sarek med omkringliggande områden som Europas sista vildmark..
Behövs det då helikopter för att ta sig dit?

Vildmark för mig är att genomkorsa och uppleva den på naturens villkor..
Regeln med 2000 for är väl för att "vanliga passagerarflygplan" ska få flyga över området (utan att landa), på säg 8000-10000 m där de normalt flyger och det tror jag inte stör renkalvningen nämnvärt, det hörs ju knappt.
Möjligen kan någon fjällvandrare störas av en kondensstrimma synlig på himmlen och påminnas om civilisationen.

/Patrik
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips