Förbjuda eller reglera helikopterskidåkning i svenska fjällen?

Är mest i fjäll utan renar och får är inte heller alltid vanliga. Tror det är överdrivet hur mycket betesdjur ändrar naturen till det "bättre".
Beror väl lite på förutsättningarna och vilken typ av natur.

Betesdjur är viktiga generellt.

 

Aktuellt

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Beror väl lite på förutsättningarna och vilken typ av natur.

Betesdjur är viktiga generellt.

Nu pratar vi om renar och i första hand fjällen och alltså inte om ängar och betesmarker.
 
Nu pratar vi om renar och i första hand fjällen och alltså inte om ängar och betesmarker.
Mekanismerna lär väl ändå vara likartade även om det är lite olika förutsättningar ?

Därför skrev jag att betesdjur är viktiga för naturen generellt och har ju hjälpt till att forma den till vad den är. ;)
 
Mekanismerna lär väl ändå vara likartade även om det är lite olika förutsättningar ?

Därför skrev jag att betesdjur är viktiga för naturen generellt och har ju hjälpt till att forma den till vad den är. ;)
Är rätt stora skillnader på vad som behövs av mänsklig insatts och betesdjur för att hålla en äng öppen i skogen och det att hålla kalfjället öppet.

Min erfarenhet är också att betesdjur inte gör speciellt stor skillnad utan mänsklig hjälp.
 
Helikopter skidåkning behövs inte nu när topptursutrustningen är mycket lättare än tidigare. Heliskiing gynnar guider, piloterna och ägarna av företaget ingen annan förutom rika gäster som inte orkar gå. För 100 personer som står på marken är det oljud. Förr i tiden om man läser gamla böcker var fjället samernas som var grymma skidåkare kunde åka miltals per dag. Dem spårade rovdjur i snön tills rovdjuren tröttnade och man kom ikapp efter någon dag. Man hjälptes åt om man kom in till byar vissa årstider på året var det ingen skillnad på folk och folk har man hört de var vänner förr i tiden. Och vi är vänner idag kanske för att det inte är skillnad på folk och folk. Sen exploaterade man med tågrälsar och bilvägar som upprörde men tillslut nyttjade även samerna dessa hjälpmedel som var över bästa renbetesmarkerna. Så kallad urbanisering. Skotrar börjades användas för renskötsel och man försökte rädda hjordarna från rovdjur med genom att jaga från helikopter. Det går också att driva renhjordar med helikopter. Samt med skoter och fyrhjuling som renskötseln använder. Men nöjeskörning är onödigt men vem har rätt att köra och vad är för nöje? Mycket har förändrats för alla.
 
Nu pratar vi om renar och i första hand fjällen och alltså inte om ängar och betesmarker.

Är rätt stora skillnader på vad som behövs av mänsklig insatts och betesdjur för att hålla en äng öppen i skogen och det att hålla kalfjället öppet.

Min erfarenhet är också att betesdjur inte gör speciellt stor skillnad utan mänsklig hjälp.

Om ditt resonemang skulle hålla skulle det vara intressant med en förklaring på varför det är ovanligt mycket lavar uppepå Fulufjället som inte har inte betats av Renar på över 100år jämfört med de flesta andra fjäll, du får väl rätta tex Länsstyrelsen i detta ämne.

Det finns naturligtvis flera orsaker, men att det inte betas är en stark bidragande orsak.

Betande djur har format och formar naturen till vad den är oavsett om man ser kopplingen eller inte.


 
Självklart ska alla motoriserade nöjen Ii fjäll och vildmark totalförbjudas!
Tror man ska få äga skoter om man vill och har råd. Vad är skillnaden om du åker bil, buss eller motorcykel i Skåne till en bio jämfört med kör skoter till din stuga i fjällen. Vissa flyger på utlandssemester för nöje. Norra Sverige dör utan skoter det har blivit tradition att tex. pimpla på vintern sen om det är hälsosam går att diskutera. Vi har inte samma nöjen och tillgängligheter som man kanske har närmare en större stad. Så en fördel för en levande landsbygd. Däremot kanske stoppa nöjeskörningen av våra grannländers skoterkörning. De har reglerat till att bara köra på leder så kommer dom hit vid gränserna, mot Norge är 80% norska och finska släp och skotrar på parkeringarna. De får ju köra men känns onödigt att de vill spara på sina egna marker och köra på våra istället.
 
Tror man ska få äga skoter om man vill och har råd. Vad är skillnaden om du åker bil, buss eller motorcykel i Skåne till en bio jämfört med kör skoter till din stuga i fjällen. Vissa flyger på utlandssemester för nöje. Norra Sverige dör utan skoter det har blivit tradition att tex. pimpla på vintern sen om det är hälsosam går att diskutera. Vi har inte samma nöjen och tillgängligheter som man kanske har närmare en större stad. Så en fördel för en levande landsbygd. Däremot kanske stoppa nöjeskörningen av våra grannländers skoterkörning. De har reglerat till att bara köra på leder så kommer dom hit vid gränserna, mot Norge är 80% norska och finska släp och skotrar på parkeringarna. De får ju köra men känns onödigt att de vill spara på sina egna marker och köra på våra istället.
Så vitt jag vet, så brukar en snöskoter låta mer som en högljud motorcykel än som en modern bil. Å moderna bilar brukar vara betydligt tystare än moderna motorcyklar, enligt min erfarenhet...

Dessutom brukar bilar hålla sig på bättre vägar, medan snöskotrar emellanåt kör hej vilt i terrängen.
/Niklas
 

xoxoxo

Temp. avstängd
Tror man ska få äga skoter om man vill och har råd. Vad är skillnaden om du åker bil, buss eller motorcykel i Skåne till en bio jämfört med kör skoter till din stuga i fjällen. Vissa flyger på utlandssemester för nöje. Norra Sverige dör utan skoter det har blivit tradition att tex. pimpla på vintern sen om det är hälsosam går att diskutera. Vi har inte samma nöjen och tillgängligheter som man kanske har närmare en större stad. Så en fördel för en levande landsbygd. Däremot kanske stoppa nöjeskörningen av våra grannländers skoterkörning. De har reglerat till att bara köra på leder så kommer dom hit vid gränserna, mot Norge är 80% norska och finska släp och skotrar på parkeringarna. De får ju köra men känns onödigt att de vill spara på sina egna marker och köra på våra istället.

Att skotern kommer regleras/förbjudas är inte en fråga OM utan NÄR. Lika så med Heliskiing. Det är för få fördelar och för många nackdelar i avseenden som rimmar med natur. Då fjället är en skådeplats för primärt Stockholmare som vill ha lugn och ro så fungerar det inte att brapp brappa omkring och leva om. Likaså med helikoptern där rika 1% lyxturister ånjuter något extremt på alla andras bekostnad, det sticker för mycket i ögonen på alla.

Att jämföra Skåne och fjället går alltså inte. Så vad händer med oss bofasta? Ja du.....
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips