Varför har svenskar tung packning på vandring?

avslutad210712

Gäst
Dessutom har jag beslutat mig för att strunta i att ta med mig några extra skor för vada/resa/tältplats och istället sy mig ett par vadarpåsar enligt beskrivningen på sidan nedan. De kan dessutom användas på våren när man skall gräva tältplats för att slippa blöta ner pjäxorna. Och där sparar jag några hundratal gram också. Sedär nu är jag också på god väg. Eller så kanske jag tar med mig något nytt absolut nödvändigt *flinar*

http://www.andersj.se/
 
Mindset

tigertamjaren; sa:
Tror du har rätt Jörgen, men "the mind-side" är väl bara en sida av ´et? Den andra är marknaden / utbudet av adekvat utrustning och vetskapen om att det går?

Naturligtvis måste man ha kunskap. Men om kunskap räckte för att styra oss människor så skulle det knappast finnas några nikotinister :)

Hälsningar
Jörgen
 
Re: Mindset

NUI; sa:
tigertamjaren; sa:
Tror du har rätt Jörgen, men "the mind-side" är väl bara en sida av ´et? Den andra är marknaden / utbudet av adekvat utrustning och vetskapen om att det går?

Naturligtvis måste man ha kunskap. Men om kunskap räckte för att styra oss människor så skulle det knappast finnas några nikotinister :)

Hälsningar
Jörgen

Räcker inte med kunskap om vad som "går", man måste vilja också. Jag vill inte använda tarp på grund av mina erfarenheter, så enkelt är det ;).

Ditt tält/tarp är en annan sak, det erbjuder just vad en vanlig tarp inte erbjuder, alltså fullgott skydd.

//J
 
I helgen mötte jag en kille på sörmlandsleden som skulle vandra hela leden fram till midsommar.

Han var jättenöjd över att ha bantat ner packningen från 38 till 32 kilo :)

Han hade inte med sig all mat, utan skulle proviantera på vägen. Man funderar ju på vad han hade i ryggan. Förhoppningsvis kommer han att rapportera (jag tipsade om Utsidan).
 
Re: Re: Mindset

joru; sa:
NUI; sa:
tigertamjaren; sa:
Tror du har rätt Jörgen, men "the mind-side" är väl bara en sida av ´et? Den andra är marknaden / utbudet av adekvat utrustning och vetskapen om att det går?

Naturligtvis måste man ha kunskap. Men om kunskap räckte för att styra oss människor så skulle det knappast finnas några nikotinister :)

Hälsningar
Jörgen

Räcker inte med kunskap om vad som "går", man måste vilja också. Jag vill inte använda tarp på grund av mina erfarenheter, så enkelt är det ;).

Ditt tält/tarp är en annan sak, det erbjuder just vad en vanlig tarp inte erbjuder, alltså fullgott skydd.

//J

Om man har prövat något och inte tycker att det funkar så har jag inga invändningar mot det. Det tycker jag bara är sunt. Allt passar inte alla. Det är snarare alla intressanta skäl till att inte pröva det man inte prövat som ibland kan kännas lite tröttsamma. Men var och en bär ju sina egna beslut till fjälls.

Jag har börjat överföra det här med UL-packning till mina barn nu (ja, jag vet att jag är jobbig). Bara i hemmaskogarna ännu, men det är ju en klar möjlighet att göra längre turer utan att ungarna och föräldrarna bokstavligen går på knäna.

Hälsningar
Jörgen
 
Nordesjö; sa:
Jag tror också att just tur-kulturen spelar en stor roll - för en tur i stugor behöver man ju inte mycket packning.

Sen är det kanske en klimatfråga också. Centrala Europa och USA ligger på sydligare breddgrader - de behöver inte lika varma kläder och sovsäck.

Men sen är det klart att "lynnet" spelar roll. Vi vill ju vara trygga och säkra, och då tar vi kanske med oss grunkor "för säkerhets skull".

det kanske kan ha något med den svenska allemansrätten att göra? Får man inte tälta så bor man i en stuga !?
 
Re: Handlar kanske också om det gamla

Nordesjö; sa:
Nu när vi har belagt att vi svenskar kanske har en vana av att ha lite för stor packning kan vi ju även gå in på det omvända:

"Kontinentala" vandrare som går omkring med alldeles för liten ryggsäck (volym alltså) och tvingas spänna , sovsäck, tält, skor, kök och hans brorsa och kusiner på utsidan som en gammal gårdfarihandlare. Sånt ser jag varje gång jag är på centralstationen.
(Det är inte sällan man ser svenskar med sådan packning heller - gärna med scoutuniform av nån anledning ;))

Uncomfortable%20backpacker_0433a1dd.jpg


Sen säger aotdåårbranschen att de inte förstår varför vi köper så stora ryggsäckar här i sverige när det ju räcker med 50 liter.
Kanske för att vi tycker att sovsäcken ska ligga inuti istället för att hänga och dingla en halvmeter från min tyngdpunkt?

Om jag lyfter ur mitt tält och min sovsäck ur ryggan och hänger på utsidan räcker det ju med trettio liter för en vecka. Men inte fasen är det en bra packning för det!

[Ändrat av Nordesjö 2005-05-11 kl 17:59]


Jag blir aningen förvånad när jag ser kontinentala
vandrare med ex.vis tältet hängande under ryggsäcken
i ständig rörelse. Att man har madrassen utanpå
är väl naturligt eftersom den skrymmer rejält
(om den inte är en Thermarest) och själv
har jag tältet vertikalt utanpå vilket är
OERHÖRT praktiskt. Det sista jag packar
och det första jag packar upp.
 
Re: Re: Re: Re: Över 30 kg?

joru; sa:
Ett intressant fenomen idag är att många automatiskt tänker på fjällvandring som något man gör i en vecka. Frågar man i närmsta sportbutik hur stor ryggsäcken ska vara får man höra 70-90 liter för fjällvandring etc. Alla verkar utgå från att det är ngn slags naturlag att vandra i en vecka...

Klart man blir förvånad om någon utanför det militära bär 30 kg på en vecka och jag tror knappast att det är särskilt vanligt.

//J

Jag har läst detta många gånger utan att förstå.
70-90 liter resp. veckovandring - vad
har det ena med det andra att göra?
 
Re: Över 30 kg?

macpac; sa:
Jag har varit på jobbet hela dan, ända till kvällen och nu när jag kommit hem så har det skrivits över 50 inlägg...Många synpunkter är bra...Hur avrunda? :)

Som jag ser, är flesta överens om att den tyngre svenska packningen än den kontintentala beror på att vi ofta beger oss ut på tälturer än stugturer. Av att döma resehandböcker om europeiska vandringsleder som jag har bläddrat i verkar gränsen för den kontinentala dogmen vara ca max 15 kg på packningen.

Men det är en sak som jag reagerar på - är det pass så ett stort antal vandrare som bär över 30 kg??? Så mycket har jag aldrig burit, kanske vid andra gången i fjäll men då var jag ju oerfaren. Idag klarar jag runt 18 kg för 8 dagar på solotur i fjällen. Jag förstår inte hur de vandrare som har över 30 kg i packningen orkar bära flera dagar ute i fjällen....

Jonas

Är det så säkert att de som påstår 30 kg verkligen har
vägt sig själva med och utan packning - det är
faktiskt bökigt att göra inomhus. Kanske de uppskattar
vikten hos varje grej och adderar.

Jag tror det framgår av rätt många inlägg att
den jämförelse som publicerades i Utemagasinet
jämför äpplen och meloner. När ajg kunnat
jämföra min egen packning med vandrare som gör
ungefär samma saker som jag så kan jag lugnt
konstatera att det mest är projektets art
som bestämmer packningen.

I juni-juli gick jag 31 dagar i Pyreneerna, från
kedjans östligaste topp till det jag betraktar som
den västaliga änden av de egentliga bergen.
Eftersom jag gick öst-väst mötte jag många av dem som
går HRP eller GR11 från kust till kust ty guideböckerna
är skrivna i riktning väst-öst.

Alla frågade hur mycket jag bar. Jag svarade att jag börjat med 16 kg varav 8 dagsransoner mat (som
i fjällen, men lite större), och att jag omsider
gått ned till ett max på fem ransoner, dock större
(en bit hade blivit intressantare om jag burit
6 eller varit absolut säker på provianteringsmöjligheterna).

Så jag kunde bara gissa att vikten nu låg kring
15 kg. SAMTLIGA, huvudsakligen britter, berättade
att de bar 20-22 kg, och kanske ungefär lika många
dagsportioner mat - och att de inte verkade
trivas helt med det.


Ja, jag är
kanske inte typisk svensk, men ändå - det var inga små bördor
de kånkade på. Jag hade f ö gjort en del justeringar
jämfört med tidigare, kortare, vandringar, t ex
hade jag med mig en del kläder som jag endast
bar på hemresan, en fleece samt särskilda shorts och
kalsingar (2 hg benkäder!) för lägret.

Det handlar här alltså om stora höjdskillnader,
kanske 1000 m upp och ned om dagen, brant och lös
terräng, ostadiga block, snöfält, etc.
så vikten betyder då förstås extra mycket för säkerheten.

2002 gick jag tio dar i Jotunheimen - det var innan
jag bytt ner till lättare ryggsäck och rationaliserat bort det mesta av "lägerkläder". Jag bar 19 kg,
idag bleve det 16. ALla tältvandrare, utom en,
av dem jag mötte var utlänningar som jag.
Alla bar mer. 30 kg var för två tyskar
på veckovandring. 19 kg - inkluderar det maten,
undrade de? Visst, sa jag, det är ju den
som väger.
 
Nordmenns pakning

Hei !!
Her er det mange innsiktsfulle betrakninger om hvorfor svensker ofte bærer tyngre sekk enn andre, f.eks. oss nordmenn. En vesentlig grunn til det er nok, etter min mening, at de nordmenn, som svenskene møter går på stiene, "fra hytte til hytte" ofte på strekninger som de har gått tidligere. En liten nistepakke er som regel nok proviant og kokeutstyr og telt etc. er det ikke behov for.
Den norske turistforening (DNT)har utarbeidet en utstyrsliste for slike turer og foreningen anbefaler at pakningen under ingen omstendighet bør overstige 10 til 12 kg. En nordmann som går mer "på svensk vis" dvs. utenom stiene (ledene) har (selvfølgelig) også større og tyngre sekk. Selv bærer jeg på slike turer minst 17 til 18 kilo, men det rekker som regel, avhengig av antall dager ute.
 
<10 kg

Hej!

Ganska enkelt egentligen.

Man skall naturligtvis alltid bära så lite somm möjligt. Går man i Jotunheimen bor man på station, äter tre-rätters middag mm. Packningen är då så lätt att men kan jogga upp på en topp med hela packningen utan problem.

Om man däremot går i Sarek så får man lassa på "lite mer", men jag har svårt att förstå varför man behöver närma sig 30 kg, om man inte släpar klätterskrot och fotoutrustning från 70-talet.

Nej satsa pengarna på lättare utrustning, och ta bort det som är onödigt. Fjällvandringen blir en helt annan njutning efter det.

En som har ändrat sig

Björn
 
Re: <10 kg

brudberg; sa:
Hej!

Ganska enkelt egentligen.

Man skall naturligtvis alltid bära så lite somm möjligt. Går man i Jotunheimen bor man på station, äter tre-rätters middag mm. Packningen är då så lätt att men kan jogga upp på en topp med hela packningen utan problem.

OBjörn


Ja, åtminstone norrmännen själva tycks ta det för givet.
Jag har gått Jotunheimen runt på en vecka, mellan
stugor, och på tio dar med tält och skillnaden
i kvalitet är ENORM. TÄltet för en till platser
de flesta inte hitar till och det är väl därför
så ,många inte vet vilket kontrastrikt område detta
är, och hur ensamt man kan gå.

Då bar jag 19 kg, idag skulle det
bli 16. Jag kmmer just hem från en vandring i
Trollheimen, tält, sju dagar, 14.5 kg (jag hade
mat för 8 dar). Även här tog mig tältet
på sträckor som stugvandrarna inte känner till,
och lät mig dessutom slippa passager
som det verkar obegripligt att nån skulle vilja gå.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
dibblah Har någon av er vadat Handölan vid det gamla vadet Fjällvandring 28
Chrille74 Har ni med er både tändare och tändstickor eller... Fjällvandring 24
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
PatrikMeijer någon som har bestigit Måskásjgájsse? Fjällvandring 4
stormfrog Har någon blivit stämd för att ha medfört _kopplad_ hund i fjällnaturreservat? Fjällvandring 102
mkruse Någon som har ett bättre förslag än Rogen? Fjällvandring 1
dibblah STF har (delvis) förstört Sylarna Fjällvandring 428
Moga Svenska fjällklubbens fjällväderskurs, nån som har gått? Fjällvandring 1
NikitaBa Har Hillebrant tält, behöver jag köpa skyddsgolv? Fjällvandring 10
NaturBoel Nån som har koll på vattennivåer och snöläge i Saltoluokta, Abisko och Kebnekaiseomr? Fjällvandring 3
stenblock Har ni någon preferens för typ av fjällnatur Fjällvandring 11
linusand Hur många nordiska berg har du bestigit? Fjällvandring 3
tore47 Sjön 878 har nu blivit 871 ! Fjällvandring 6
tsebring Har denna topp något namn? Fjällvandring 3
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
andy69 Vad har jag fångat på bilden? Fjällvandring 8
Norris Har kartan fel höjd på Pyramiden? Fjällvandring 6
oskar_thulin Abiskofjällen - någon som har erfarenhet av Nissonvaggi och Mårmapasset? Fjällvandring 24
uddenberg Do's and Don'ts - vad har du för knep? Fjällvandring 24
Elin75 Har fem dygn i början av juli - var ska vi gå? Tips?! Fjällvandring 8
Airfoil Var har ni kameran när ni vandrar? Fjällvandring 7
Kristina&Neo Kvikkjokk-Jäkkvik: har någon gått sträckan i nyligen?? Fjällvandring 1
såg Någon som har gått mellan katterjåkk till Nikkaluokta Fjällvandring 19
NGN Har någon vandat runt Sölen? Fjällvandring 0
Hoztic Varför har jag börjat få blåsor/skavsår? Fjällvandring 9
såg Är de någon som har gått från Låktatjåkka via Kårsevagge ner till abisko Fjällvandring 5
Picea Om man inte har tält och sovsäckar med... Fjällvandring 6
pocahontas73 Sovsäck & tält vad har ni? Fjällvandring 44
The_Lost_Cyclist vad har ni för kängor vid vandring i riktigt kallt väder? Fjällvandring 4
Picea Ni som har varit på "baksidan" av Norra Sytertoppen Fjällvandring 15
MarkusN Vad har ni i klädpåsen? Fjällvandring 18
landonia Någon som har tips på tur i svensk-norska fjällen under juli månad 2010? Fjällvandring 6
carro74 Nöden har ingen lag?! Fjällvandring 57
tagge Norska siten etojm.com har gått i graven Fjällvandring 0
hellstrand Vibram FiveFingers någon som har vandrat i dessa??? Fjällvandring 15
Kalleryd Ni som har koll Fjällvandring 6
flunkan någon som har inlägg att göra ang sträckan Vakkotavare-Nikkaloukta? Fjällvandring 3
never Har Fjällkartan BD 2 försvunnit? Fjällvandring 1
hvk Kieronstugan har brunnit Fjällvandring 16
Kristina&Neo Syberia Q - har du testat denna haglöfs tröja? Fjällvandring 0
Någon som har info om snöläget i fjällen Fjällvandring 22
majjen Ni som har vandrat trepassleden... Fjällvandring 20
avslutat medlemskap1105 Har SJ lagt av helt med sittplatser på nattåg? Fjällvandring 5
mmattias ett problem jag har med känger Fjällvandring 3
Kamvandrare me´skavssår Packlista - 7 dygns sommartur - jag har vägt klart! Fjällvandring 129
thomast2 Har vi köpt rätt vandringskängor? Fjällvandring 10
småen Hvor har det tagi vägen av den lungna kebne Fjällvandring 61
matala-0 Har du erfarenheter av följande sträcka? Fjällvandring 2
avslutat medlemskap1105 Hur har det varit med mygg i år? Fjällvandring 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.