Varför har svenskar tung packning på vandring?

Strykarräven; sa:
Ja, jag har svårt att tro på att en artikel i Utemagasinet kan lära utsidans UL-elit (notera att jag använder begreppet helt utan ironi!) särskilt mycket. Snarare måste väl målgruppen vara fjäll-Svensson, som kan bli lite avskräckt av presenningar, gympaskor och plastkassar istället för kupoltält, tex-kängor och 4kg-säckar.

Jaa, fast frågan varför inte ALLA blir avskräckta av 4-kilos säckar kvarstår... :)

//Staffan, som tagit till mig ganska mkt från ul-trådarna ;)
[Ändrat av öringen 2005-10-27 kl 14:09]

öringen; sa:
Jaa, fast frågan varför inte ALLA blir avskräckta av 4-kilos säckar kvarstår... :)

//Staffan, som tagit till mig ganska mkt från ul-trådarna ;)
För att de kan vara ruskigt bekväma att bära 30+ kilo i när man måste, som i mitt fall. Eller för att många lättare säckar är oförbätterligt sladdriga. Eller för att man har en neurotisk läggning.

//Anders, som också lärt sig en hel del av ul-trådarna :p

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Strykarräven; sa:
Ja, jag har svårt att tro på att en artikel i Utemagasinet kan lära utsidans UL-elit (notera att jag använder begreppet helt utan ironi!) särskilt mycket. Snarare måste väl målgruppen vara fjäll-Svensson, som kan bli lite avskräckt av presenningar, gympaskor och plastkassar istället för kupoltält, tex-kängor och 4kg-säckar.

Artikeln om "lättpackning" var i Turist.
Som någon påpekat så är ju Turist VÄLDIGT inriktade på
STF:s verksamhet.

Men jag tycket mig också se en tendens bort från det äventyrliga i svenska friluftsjournalistik.
Nyligen hade Utmagasinet en artikel om ledvanring
från Kvikkjokk till Sulitjelma (tror jag
det var), en mycket tillrättalagd vandring, som
bl a går två eller tre dagar i Tarradalens
"frodiga" vegation; intressant hade varit att läsa
om varianter som undviker denna djungel
(de finns, för övrigt). För bara något
år sedan kunde man i samma tidning läsa om vandring
i västra Padjelanta, vilket inte precis
är tillrättalagt. Kanske tidningarna
behöver vidga sin publik, vad vet jag.

Aritkeln i Turist var f ö skriven av en journalist
som en gång tillstått att han inte förstår
sig på fjällvandring. Han kände sig
bland annat förnedrad av
att "tvingas" följa vintermarkeringarna ...
Därmed nog sagt, antar jag.

Va?!!!

Lever denna tråd ännu?

Otroligt!

Men den går väl runt, runt, runt, runt....

För jag kan inte tänka mig att sista kommentatören före mig har läst igenom alla hundrafemtielva inläggen innan.

:)

Bert

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips