Våra första erfarenheter av fjäderlätt packning

Om ni inte redan gjort det rekommenderar jag att ni väger era saker innan ni gör upp packningslistan. Det är inte alls ovanligt att den verkliga vikten inte stämmer med den vikt tillverkarna uppgivit.
Själv har jag en "masterlista" i exel på min och familjens utrustning (inkl mat och kläder). När vi planerar en vandring plockar jag utrustning inkl vikter från den listan till den aktuella packningslistan.
 
Om ni inte redan gjort det rekommenderar jag att ni väger era saker innan ni gör upp packningslistan. Det är inte alls ovanligt att den verkliga vikten inte stämmer med den vikt tillverkarna uppgivit.
Själv har jag en "masterlista" i exel på min och familjens utrustning (inkl mat och kläder). När vi planerar en vandring plockar jag utrustning inkl vikter från den listan till den aktuella packningslistan.

Håller med till 100%. Det gör det mkt lättare att veta vad som väger och vilket viktresultat en viss kombination ger. Man kan nörda in sig ordentligt på detta och jämföra "vill ha prylen" med den man faktiskt har i vikt.

Man kan också sätta kr/sparat gram. Ex om du vill ha ett nytt kök och en ny ryggsäck och du spar 100 gram på den ena och 200 gram på den andra så kostar det x kronor per gram för ryggsäcken och y kronor för köket. Om du gör det med alla uppdateringsprylar så kan du välja dem som blir mest kostnadseffektiva. Om kostnad inte är en issue så blir ovanstående inte intressant. Ja, jag vet det är nördigt men det bjuder jag på :)

När vi nu har nördat in oss på vikter så vill jag också framhäva den sköna känslan av att bara ha med precis det man behöver, varken mer eller mindre.
 
Hmmm... jag gick just och hämtade ett för att kontroll mäta.

419 gr inklusive packpåse
70 * 180 cm ouppblåst
6 cm * 52*180 cm uppblåst, vilket tar 15 stora andetag.
Thermarest-liknande ventil i metall med plastskruv
Ihoprullat blir det minimalt , bara29*5 cm

Om du är intresserad kan du få ta över våra båda för 300 kr totalt (använda 5 nätter) och i nyskick.
 
Hmmm... jag gick just och hämtade ett för att kontroll mäta.

419 gr inklusive packpåse
70 * 180 cm ouppblåst
6 cm * 52*180 cm uppblåst, vilket tar 15 stora andetag.
Thermarest-liknande ventil i metall med plastskruv
Ihoprullat blir det minimalt , bara29*5 cm

Om du är intresserad kan du få ta över våra båda för 300 kr totalt (använda 5 nätter) och i nyskick.

aha...antar att det är några "luftmadrassliknande", typ Exped i egen design? Blev bara lite nyfiken då jag inte sett att Interrsport haft några sådana, bara traditionella med skumkärna.
Jag tackar för erbjudandet:), men vi kör vidare med våra Thermarest Prolite Plus...inte fjädervikt men bekväma och varma.
 
(...) Tomonteret gasbrännare kan fås lettere end 150 gram.
http://spejdergear.dk/shop/pinguin-surpass-titan-2679p.html
fungerer vældigt bra
Slut.
Brännaren säljs under väldigt många olika namn och tillverkas i Kina. Kan även fås här för 16 pund, eller under sitt originalnamn Fire Maple här, om man vill handla i Sverige. Här finns även den fristående varianten, som bara väger 50 g extra, om man (som jag) är nojjig över ranka brinnande saker och/eller vill kunna laga mat på riktigt och röra om i kastrullerna, inte mest koka vatten.
Den sistnämnda varianten har jag själv och kan bekräfta att även den har funkat väldigt fint.

Det finns också en ytterligare 50 g tyngre version med förvärmningsslinga, bra om det är kallt och/eller man vill få ut det sista ut gaspatronen, men den är lite svårare att få tag på.
Tjeckerna tar tyvärr 24 euro för att skicka till Sverige, men vinner ändå totalt över andra ställen jag letat på (vill ha en själv :))
 
Tack för dina tips, Joanna! Speciellt den fristående varianten ser bra ut i mina ögon som har använt en sån som man monterar ovanpå gaspatronen... det blir vingligt även om man har extra stödben under patronen...
 
Tack för dina tips, Joanna! Speciellt den fristående varianten ser bra ut i mina ögon som har använt en sån som man monterar ovanpå gaspatronen... det blir vingligt även om man har extra stödben under patronen...
Skönt, då är man inte ensam om det :). Jag skulle faktiskt inte våga ha ett toppmonterat kök. Med 4.5 kilos grundkit får jag nog räknas till de lättpackandes skara, men de 50 grammens besparing står jag gärna över ;).
Lite tips om lätta vindskydd till den sortens kök finns i denna tråd, och om lättpackarmat här, samt ännu mer i forums mattrådar.

Kul att läsa om era erfarenheter!
 
hejsan
använder själv foppakopior till lägertofflor och skavsårshjälp-men kom ihåg att åtminstone kopiorna är sladdriga, hala och tå-i-sten-gör-ont-benägna.

själv upplever jag inte att camoscio är otrevlig utan jag håller nog med honom i hans "fråga"...
att vada barfota brukar inte vara någon av dagens bättre ide'er....

camoscio må vara lite kort i tonen ibland men han är erfaren och brukar veta vad han pratar om ;)

go tur
vänligen nils
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...