Våra första erfarenheter av fjäderlätt packning

Aha... det var Pemmican du syftade på... spännande. Jag kommer ihåg att jag läste om det i Torvald Wermelins klassiska böcker Ute och Mera ute från 60-talet. Jorå... jag har dem fortfarande i bokhyllan.

Jag har aldrig provat Pemmican men jag ska självklart göra det så snart som möjligt... Tack för denna flashback!

Kul!

Med risk för att vara tjatig: Förebered kroppen och hjärnan på färre kolhydrater i hemmets lugna vrå, därmed inte sagt att du behöver äta pemmican hemma. Om du vill läsa på kan jag rekomendera http://www.marksdailyapple.com eller http://www.kostdoktorn.se/ på svenska.

Berätta gärna hur det går!
 
Alltid värdefullt med konkreta erfarenheter - jag närmar mig inte ens 60 med stormsteg, utan fjärmar mig - om två år fyller jag 70. 15 kg är taket jag sätter, för en kontinental tur med 7 fulla matportioner och en hel del reserv, samt kartor för betydligt längre tid. Med den vikten bör jag också klara en fjälltur på 10 dagar. Jag påminns återigen om att den verkligt tunga detaljen i min packning är tältet, ett Akto från 2000, 1.7-1.8 kg. Ju äldre jag blir desto större behov att byta, kan man tycka (till ett Laser), men desto större motstånd, eftersom det följt mig i 325 nätter och jag är i slutet av mitt vandrarliv.


Några detaljer. Du skriver 6 kg, alltså 3 kg var - men ni delar väl inte på madrassen och sovsäcken?
För 4-5 dagar skulle jag inte ta med två små gasburkar utan en större, 330 gram, gärna påbörjad. En oöppnad bör utan vidare klara en vecka. Och, varför i himmelens namn vadar ni barfota?
 
camoscio (Peter Hackman) skriver: "Du skriver 6 kg, alltså 3 kg var - men ni delar väl inte på madrassen och sovsäcken?"

Jag var kanske lite otydlig med hur jag tänkte… här kommer en förhoppningsvis lite mer lättbegriplig viktberäkning:

Tält: 1100 gr
Sovsäck: 570 gr * 2 = 1140 gr
Liggunderlag: 420 gr *2 = 840 gr
Ryggsäck: 850 gr * 2 = 1700 gr
Kök: 150 gr
Gaspatron: 230 gr * 2 = 460 gr
Kastrullset: 500 gr
================
Summa: cirka 6 kg
Per person = 3 kg

Peter skriver också: "Och, varför i himmelens namn vadar ni barfota?".

Vi gick bara med ett par lätta GoreTex-försedda lågskor ( http://www.outnorth.se/haglofs/haglofs-crag-q-gt.php hade jag) och eftersom vi visste att det normalt inte är några långa och djupa vad vid denna tid i området så valde vi att lämna vadarskor hemma och istället vada barfota de få gånger vi inte kunde gå uppströms och ta oss över på annat sätt. Med facit i hand var det ett riktigt beslut på denna tur. För vår del stod det mellan riktigt lätt packning eller att inte kunna vandra alls med tanke på sjukdom mm.

När det gäller att ha två små gaspatroner istället för en stor beror det valet på att vi har varit med om krånglande ventiler vid två tidigare tillfällen och därför gärna har en i reserv.
 
Generellt har ni valt lätta grejor där det ger stor genomslagskraft, boende, ryggsäck och sovsäck, alltså helt rätt men "Kastrullset: 500 gr" känns tungt. Även om man inte vill gå på dyra titanprylar så väger en trangiagryta i alu eller anodiserad alu ca 100 gram, på det kan ni ha aluminiumfolielock, typ begagnad pajform. Inklusive tage/tamoj bör ni hamna på under 150 gram för en liten summa pengar (om nu pengarna är en faktor). Ovanstående förutsätter att ni inte ska steka.

Själv kör jag numera med en caldera cone som landar på ca 100 gram inklusive brännare och gryta (4dl men det finns andra storlekar). Caldera Cone är riktigt bra om man nöjer sig med att värma/koka vatten och inte "lagar" mat. CC är dessutom vindtåligt och stabilt.

En annan sak jag tänkte på är att det finns numera bekväma liggunderlag som inte är tunga tex neoair, den extra komforten är skön även för undertecknad som inte passerat 40 år så det kanske kan vara något för er att testa. De är dyra men de har precis släppt en ny modell så den gamla dyker upp då och då som begagnad.
 
Den där Caldera Cone ser ju spännande ut (Jag såg ett klipp på YouTube och företagets hemsida)... Vet du någonstans i Europa man kan köpa den?

Våra billiga liggunderlag var den svaga punkten vid förra turen och vi har bestämt oss för att byta ut dem mot något bättre som exempelvis Thermarest NeoAir eller EXPED - Synmat UL men har inte riktigt bestämt oss ännu för vilket.
 
Caldera

Caldera kan du köpa här http://www.trekking-lite-store.com/trekkingshop/ + en massa andra roliga lättviktsprylar. Man kan välja att köpa Caldera Cone anpassad för trangiagryta.

Liggunderlag: Jag har bara testat NeoAir Xtherm under väldigt få nätter och hemmaprovning men det är smalt och då har jag ändå valt L! Det som är problemet är att armbågarna gärna ramlar ner eftersom kanterna är mjuka och då har jag ändå en smal midja som inte tar mkt plats i den regionen. På L fungerar det helt ok men de smalare varianterna hade jag varit tveksam till. I övrigt är xtherm svårslaget vad det gäller vikt/värme/komfort. På exped är ytterkanterna högre än de innanför vilket borde hålla armarna på plats bättre vilket också vissa uttryckt i tester. Å andra sidan finns det folk som tycker att neo air är tillräckligt brett även i de mindre storlekarna. Testa själv i affär om du kan!

Ett sätt att komma undan mark-kontakt på smala liggunderlag är att stoppa ner händerna i långkalsongerna, speciellt om det är kallt så fungerar det bra. Om man kan/vill acceptera denna mumiefiering får man nog prova ut först innan man köper ett smalt dyrt liggunderlag på detta råd. (Allt ovanstående gäller främst ryggsovande.)
 
Både Caldera Cone och NeoAir short kan jag också rekommendera.
Jag har hitills löst problemet med att NeoAir är smalt genom att lägga något annat under armbågarna. Det korta NeoAir väger bara 250g. Under benen räcker det med ett tunt liggunderlag, typ Jysk a 150g. Fulllängdsliggunderlag anses inte riktigt "comme il faut" i UL-kretsar; )

Caldera Conen är en rolig manick som dessutom inte ens är dyr. Imponerande effektiv. För den typen av vandringar trådskaparna gjorde på 2-3 dagar i tält borde det också vara det mest vikteffektiva. Det behövs ju så lite bränsle att energieffektiviteten i gasen äts upp av vikten på burken så att säga. Nu är ju det här bara finlir när man kommit ner i sådana här vikter, men det kan väl vara kul ändå. Man kanske vill ta med ett objektiv till med gott samvete eller varför inte något extra gott att äta eller dricka.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk
 
Det korta NeoAir väger bara 250g. Under benen räcker det med ett tunt liggunderlag, typ Jysk a 150g. Fulllängdsliggunderlag anses inte riktigt "comme il faut" i UL-kretsar; )

Detaljer men 250+150=400
neoair regular väger 350. Dvs ett fullängds (183cm) väger mindre än kombon! Anledningen att jag valde L är framförallt bredden. Jag funderar på att korta det och bara ha ryggsäckplattan under benen men jag får använda det ett tag innan jag sätter saxen i det.

En fördel med Gusbos lösning är att vid kortare pauser kan man ha jyskunderlaget att sitta/ligga på då det inte tar tid att blåsa upp + att det är okänsligt för punktering. Jag använder ryggsäckens ryggplatta+groundsheet för samma ändamål men om man inte har sådana så håller jag på gusbos lösning.
 
Peter skriver också: "Och, varför i himmelens namn vadar ni barfota?".

Vi gick bara med ett par lätta GoreTex-försedda lågskor ( http://www.outnorth.se/haglofs/haglofs-crag-q-gt.php hade jag) och eftersom vi visste att det normalt inte är några långa och djupa vad vid denna tid i området så valde vi att lämna vadarskor hemma och istället vada barfota de få gånger vi inte kunde gå uppströms och ta oss över på annat sätt. Med facit i hand var det ett riktigt beslut på denna tur. För vår del stod det mellan riktigt lätt packning eller att inte kunna vandra alls med tanke på sjukdom mm.

Ja, se, vadarskor var inte alls vad jag tänkte på, ty själv har jag också ett enda par skor på mina turer. Inte ens på den tiden jag hade kängor på etappen och gympaskor på lägret
föll det mig in att byta på fötterna vid eventuella vad. Så min fråga var egentligen, varför behöll ni inte skorna på?
 
camoscio (Peter Hackman) skriver: "Och, varför i himmelens namn vadar ni barfota?".

Din ton i dina inlägg är lite konstig. Jag anar någonstans att du inte alls ställer en fråga utan att du vill insinuera att vi är korkade på något sätt eftersom vi inte gör som du tycker är bäst.

Jag tycker att om du har något konstruktivt att tillföra att du gör det som ett förslag så att vi kan lära oss av dina erfarenheter istället.
 
Senast ändrad:
bengtfalke;611355 ...Gaspatron: 230 gr * 2 = 460 gr... [/QUOTE sa:
Tuben innehåller 230g gas, men också plåt! Jag gick in och tittade i min lista och hittade följade vägda vikter på Primus gastuber:
100g gas...vikt tub totalt 200g
230g gas...vikt tub totalt 410g
450g gas...vikt tub totalt 650g

Så ni kan spara 170g på att använda en 450g tub istället för 2st 230g tuber:)

Vad gäller vad och lägerskor kan jag rekommendera fusk foppa tofflor, väger 280g paret storlek 43 (220g storlek 38).
(Det ligger lite tanke i camoscios kommentar om barfota vad, då det kan vara ödestigert att skada fötterna på en vandring långt från civilisationen. Vattnet är så kallt att man snabbt tappar känseln i fötterna med de risker det innebär.)
 
Ahhhh, tack för det klarläggandet, Smux! Ännu större anledning att kolla på Bushbuddy och liknande... mer än 1 kg att spara verkar det som... ;o)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.