Men hur blir något faktagrundande? Allt är ju åsikter i grund och botten

Du kommer aldrig förbi det. Du väljer också vad som ska vara faktan = din åsikt..
Förstår du inte detta?
Det är ju inte det minsta konstigt, om man inte gräver ned sig i avgrundsdjupa filosofiska diskussioner (vilket iofs kan vara både underhållande och givande, men då för att utveckla just filosofin och inte sjålva diskussioneämnet för denna tråd)
Jag kan tycka (min subjektiva åsikt alltså) att rennäring är viktigare i svenska fjällen än helikopterskidåkning. Det är fullt tillåtet att ha en annan åsikt om den saken. Det finns inget solklart objektivt rätt eller fel här. Enda möjligheten att komma till ett beslut är antingen en demokratisk omröstning eller någon form av den starkares rätt. (Jag föredrar demokratin här, men det är återigen min åsikt).
Givet att min åsikt här, dvs att det är rimligt att begränsa möjligheterna till helikopterburen skidåkning när den konkurrerar med rennäringen, vinner så återstår frågan om hur man avgör vilka helikoptertransporter som faktiskt är skadliga för rennäringen och vilka som bara är onödiga och störande för fjällpurister.
I det fallet går det faktiskt, åtminstone i teorin, att luta sig mot fakta och släppa tyckandet.
Hur vajorna påverkas av helikoptrar och skidåkare när de kalvar är en sak som kan studeras, i den mån det inte redan år gjort tillräckligt.
Exakt vilka fjäll och anflygningsvägar som både är attraktiva för renar och skidturister går också att få objektiva svar på.
Det finns ingen anledning (utom för den som är missnöjd med beslutet i den subjektiva frågan och vill sabotera) att blanda in tyckande här. Ändå är det just vad som sker hela tiden.
"Jag tycker inte om att störas av helikoptrar när jag turistar på rätt sätt (tm), så därför vill jag förbjuda dem. För renarnas skull."
"Jag tycker om att åka skidor nedför orörda bergssluttnigar och vill inte förbjuda det. Förresten klarar sig nog renarna själva."