Fjällvandring en vecka, kommer inte ner under 75 liter

avslutad210712

Gäst
Kan ju vara nice om man vill läsa i tältet, eller tappar bort något viktigt i ett (förhållandevis) mörkt tält...

Har aldrig behövt en pannlampa för att läsa i tältet under sommartid uppe på fjället. Däremot i september och på vårvintern.
 
Blir nästan lite förvånad över att så många rekommenderar att lämna pannlampan hemma. För mig är det en självklar del i utrustningen även under sommaren.
 

avslutad210712

Gäst
Beror väl lite på ur tältet är beskaffat gissar jag,

Självklart har det betydelse

hur länge man vill läsa på kvällarna ;).

Brukar läsa rätt sent men framförallt har jag mer eller mindre slutat vandra i hårt regn så det blir framförallt en hel del läsande under de dagar när regnet öser ner och därmed sämre ljusförhållande.

Nämde bara mina erfarenheter utifrån mina tält vilket är röda Hillebergare :)
 

avslutad210712

Gäst
Självklart har det betydelse



Brukar läsa rätt sent men framförallt har jag mer eller mindre slutat vandra i hårt regn så det blir framförallt en hel del läsande under de dagar när regnet öser ner och därmed sämre ljusförhållande.

Nämde bara mina erfarenheter utifrån mina tält vilket är röda Hillebergare :)

[Ändrat]

Fast när jag tänker efter så är det rätt mörkt i mitten på augusti också och det måste räknas in i sommaren.
 
Bra diskussion det här.

Ska man ha mat för två blir det svårare att få plats. Tält och liggunderlag utanför sannolikt ett måste.

De mesta har redan sagts, men här är mina bidrag :
1. Sovsäcken är ofta största volymboven. Kompressionssäck kan vara bra. Dun mycket bättre. +2 sovsäck låter kallt för mig. Hittade en schysst dunsommarsäck för 50 kr på myrorna som borde klara 0c.
2. Jag fryser som en hund. Microfleece duger ej för mig, ens på sommaren. Duntröja är mycket varmare och tar mindre plats, men dyrare och känsligare.
3. Trangia går fetbort om jag ska lättpacka. Lätt toppmonterat funkar utmärkt, är billigt, och får plats i grytan, men det har du ju redan på listan. För två pers så behövs dock lite större gryta. Stekpanna kan man klara sig utan, men jag tycker maten är viktig så känner jag för stekt fläsk och raggmunk kommer den med. En större tub istället för två små kanske räcker? Sparar mycket vikt och volym. Det går ju att räkna på.
4. Jag är en flitig försiktig eldare som gillar både såg och yxa, men sanningen är den att det ytterst sällan behövs på sommaren. Bryta och samla funkar.
5. Ett par byxor räcker. De ska vara snabbtorkande. Reserven är långkalsonger och regnbyxor.


En tanke vad gäller viktfördelning är att den som bär mindre vikt kanske kan ta mer volym. T ex gryta och nudlar.

Jag avundas er i tråden som kan njuta med så lite mat. Jag äter som en häst, men går ändå ner i vikt rejält. Om man inte gjort omställningen innan skulle jag inte snåla med maten.

Skickat från min D5803 via Tapatalk
 
Får tacka igen för allas svar, det har hjälpt väldigt mycket.
Nu får jag ner allt i 65-litaren utan problem, kan till och med ha både tältet och sovsäcken i ryggsäcken.
Frågan är om jag ska köpa en 75-litare iaf, så man kan ha med klätterutrustningen om man ska kombinera hiking och klättring någon gång.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.