Fjällvandring en vecka, kommer inte ner under 75 liter

Jag har vandrat i fjällen i snart fyrtio år och tänder nästan alltid en brasa morgon och kväll. Jag har aldrig varit med om att man inte får ihop något att elda med, inte ens i de kargaste högalpina dalgångarna. Det handlar mest om att veta vad man ska leta efter och att vara beredd på att det kan ta en stund att få ihop tillräckligt ibland.

Jag ska väl erkänna att jag inte brukar ha som ambition att tända eld när jag är ute, så jag har inte letat överdrivet mycket heller. Och det är väl som du skriver, det ligger så pass utspritt så att det vid en första anblick ser ut som inget alls.
 
Jag borde nog införskaffa ett underställ i ull.(...) Nej, lukta gott behöver man ju inte göra. (...)
Med ett ullunderställ har ni inga som helst problem med att stå ut med varandra i (minst) en vecka. Med syntet luktar ni skunk efter två dagar :p

OBS ska ni köpa nytt, så PROVA! det är inte måtttligt hur mycket det kan skilja på om de kliar eller ej, och det behöver inte alltid hänga ihop med priset. Detta lär bero på fibrernas grovlek och längd, men det är inte alla som deklarerar dettta. Aclimas Lightwool och Woolpowers ullfrotté har jag själv, och även min annars mycket ömhudade dotter, mycket goda erfarenheter av.
 
Blir väl säkert lite upprepningar nu men here goes:

Jag tror inte jag sett var du tänkt vandra - det kan också göra lite skillnad. Passerar man stugor så kan man i de flesta fylla på lite käcka grejer så som gas och en del mat. Kostar lite mer men man slipper kånka på det i en vecka också.

Sen så var det ju (som folk redan varit inne på) rätt mycket t-shirtar, linnen och underställ. Jag kan bara tala för mig själv (som är rätt varm av mig) men det ska rätt mycket till för att jag ska tycka att det är kallt nog att sätta på underställ under vandring. På benen har jag aldrig haft det. Men det är som sagt mycket personligt.
Dock så är det mycket som ligger i ungefär samma nisch, kanske överväga att lämna två eller tre av ovan nämnda plagg och ta med en lätt vindjacka, flanellskjorta eller liknande så får du mer flexibilitet i klädvalet. Har du en bra regnjacka som andas hyggligt kan man t.o.m överväga att ha den även som vindjacka.

Angående om det funkar med underställ+microfleece+regnjacka så är det svårt för andra att svara på. Det enklaste är att faktiskt prova själv utomhus men det kanske är svårt att hitta en kväll med tillräckligt låg temperatur nu. Personligen tycker jag att det låter som att det kan bli kallt efter ett tag när det är +3 och snålblåst på fjället.
Följer du mitt tips ovan och fimpar en t-shirt, linne och ett underställ för t.ex en halvtjock skjorta kan du ha underställ-t-shirt-skjorta-microfleece-regnjacka. Fem lager kommer man långt på :)

Vad gäller vattenflaska så förordar jag nån variant i mjukplast. Kostar nån hundring för en enlitare (vilket är hutlöst) men tar ingen plats när man inte använder den (vatten finns överallt) och eftersom den är mjuk så är den rätt tålig också.

Sen så klart skaffa så små förpackningar av allt i form av tandkräm, solskydd etc. Jag tycker f.ö att handsprit är bra - att tvätta händerna i kallvatten efter toalettbesöket känns inte som en vinnare. En liten flaska handsprit är en helt OK extra börda i det läget imho.
 
Jag är mycket förtjust i Devolds ullställ! Finns på XXL mfl. Mycket behagliga, jag har dem varje dag, t ex hela vintern, under ngt annat. Slipper både svett och tvätt! De som heter Breeze är mycket tunna och sköna! Finns som t-shirt också.
För övrigt tycker jag att en tunn, lätt skjorta är bra mot sol, mygg och lite vind. Kanske kan gå att torka sig på också...
 
Det kan bero lite på hur man packar också. Någon packad packpåse, komprimerad sovsäck, liggunderlag, kök m.m. skapar outnyttjad utrymme till viss del. Som går att utnyttja om man tillåter sig att en del saker ligger löst. T.ex. trycker ned strumpor, underställ och liknande, antingen helt lösa eller låter bli att lägga dessa packade en packpåse så att den är lite mer mjuk och medgörlig.

Skickat från min D5803 via Tapatalk
 
Ska du laga fyra mål varm mat och ni är två personer så hade jag inte skippat ena gastuben.

Skickat från min D6603 via Tapatalk
 
Ska du laga fyra mål varm mat och ni är två personer så hade jag inte skippat ena gastuben.
Skickat från min D6603 via Tapatalk
Håller med, utgick ifrån att du anger mängderna per person (= ev. färdkamrat bär sin andel).
Är det så att du är den som ska bära hela tvåmanstältet, bägges kök, mat & bränsle etc, så är det ju mindre märkligt att din ryggsäck behöver vara större än normalt.
 
Många nya svar igen. Härligt med så hjälpsamma människor! :)

Ullunderställ finns definitivt på listan nu, efter att någon tipsade om det igen. Skall se över resten av kläderna igen också, och fundera på om man ska lämna något hemma.

Kommer byta ut mitt liggunderlag till ett Exped Synmat Hyperlite som är 19x10cm istället för mitt som är 33x15cm, blir mycket extra plats där.

Gastuberna var räknat för båda, så kör en tub i varje väska.

Några undrar om inte sambon skall bära något också, och självklart skall hon det :) Men jag vill skall även ut på ensamvandring i sommar, och då vill jag kunna få plats med allt i min egen rygga.

Tack igen för alla bra svar, nu känner jag att jag har mycket bättre koll! :)
 
inga bra att ha...

...saker ska med, bara sådant du verkligen behöver. Det är nyckeln till en lagom ryggsäck :).

...du har redan fått flera bra tips på saker du kan lämna hemma. Här är ett till, pannlampa. Det är ljust däruppe på sommaren ;).

//J
 
Hej Matthias
Jag skriver detta i all välmening och som komplement till tidigare goda råd och kommentarer...
Hade detta varit ett forum för dykning eller fallskärmshoppning så hade alla svara ”du måste gå en kurs”. Jag vill på motsvarande sätt råda dig att på ett angenämt sätt tillgodogöra dig erfarenhet av friluftsliv via scouter, friluftsfrämjare, fjällklubbare, STF-arrangemang etc. Anmäl dig till en organiserad tältvandring, om det nu länge existerar sådana. Det är socialt och ger goda möjligheter till erfarenhetsutbyte.
Din utrustninglista ser vid ett första ögonkast fasansfull ut. Varför bära med sig mer än det nödvändigaste. För framtida tältvandringar, en ramryggsäck, 50+30 liter, som någon tidigare rekommenderade är fortfarande ett alldeles utmärkt bäralternativ vid längre tältturer, kanska det bästa. Titta mer på packningens vikt istället för volym. I slutänden kommer det att bli några kilon. Mycket av utrustningen för friluftsliv finner man ofta redan hemma i garderoben, köket och badrumsskåpet.
Trelagers goretexregnbyxor, shorts och långkalsong/träningsoverall kan kombineras för olika väderlekar, och lägerliv. Tvätta och skölj kläder istället för att bära med dig en hel garderob. Buff?
Vattenflaska? Det räcker med en mugg/skopa. Vatten finns runt omkring dig om det är i de svenska fjällen du skall vandra. OK för en PET-flaska i packningen vilket kan vara bekvämt att hämta extra vatten med i samband med matlagning.
Plastskopa = mugg eller kastrull? Spork? Gaffel och sked hittar du hemma i besticklådan. Gröt och frystorkat, är det allt i matväg? Diskmedel? Disksvamp? Använd varmt vatten, tvål, mossa och gräs... Diska och skölj mycket noga.
Deo? Öronproppar? Handsprit (=några hygienservetter, tvål)? Solkräm? Tejp? Tändare OCH tändstål!? Såg? Stol? Microfiberhandduk? Kan du klara dig med en tunn, sliten handduk av mindre storlek? Måste du släpa med dig all elektronik? Laddare? Ladda mobilen hemma, stäng av den och slå på den då du avslutat vandringen. Lämna den hemma! Du skall endast vara ute en vecka. Då har du med all l sannolikhet inte långt till ”civilisationen”. Förbered dig själv och utrustningen med en två-tredagar tur hemmavid.
Jag önskar dig en solig och torrt tältvandring ;-)
 
Hade detta varit ett forum för dykning eller fallskärmshoppning så hade alla svara ”du måste gå en kurs”.
Ingen gör det eftersom det är en djävla skillnad på att sommarfjällvandra längs en led och testa sig fram vad som passar en själv, jämfört att testa sig fram var gränserna går vid dykning och fallskärmshoppning.

...säger en som har dykt ett antal år och om inte fallskärmshoppat så åtminstone sysslat lite med paragliding... och fjällvandrat, men där har jag nöjt mig med att under någorlunda säkra former testat mig fram till vad jag pallar med och vad jag uppskattar i utrustningsväg.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...