Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Det varken tillkommer eller försvinner något fett när man torkar mat. Det är alltså samma fetthalt som i det färska. Eller menar du färdigköpt? Då gäller det att läsa på förpackningen, det är säkert väldigt olika.
Bra för att fett ger energi och bär en del fettlösliga vitaminer och sånt.
Dåligt eftersom fett härsknar efter ett tag.
Det handlar alltså mest om hur länge man tänkt sig att det skall bevaras. Helst ska det väl förvaras fritt från syre om man ska hindre fettet från att härskna (inte helt säker på om det är syre som gör att fett härsknar, men jag tror det). Vakuumförpackat torde alltså vara lämpligast om det är mycket fett i.
...köp någon fet sås i pulverform och blanda i den hemtorkade maten när du tillagar den ute, så slipper du ev problem med härsknande fett. Fettet i såsen fungerar som smakförhöjare och ger välkommen energi.
Såser som t ex bearnaise är ganska diskreta i smaken och brukar inte påverka hemkryddningen negativt.
...köp någon fet sås i pulverform och blanda i den hemtorkade maten när du tillagar den ute, så slipper du ev problem med härsknande fett. Fettet i såsen fungerar som smakförhöjare och ger välkommen energi.
Såser som t ex bearnaise är ganska diskreta i smaken och brukar inte påverka hemkryddningen negativt.
Nu kan jag vara ute och cykla... Men e det inte så att man tillsätter just fettet i efterhand när det handlar om pulversåser? Vet som sagt inte, har minimal erfarenhet av pulversås... Brukar själv kånka runt på en liten flaska rapsolja. Det handlar oftast om hur länge man skall vara ute och hur mycket man vill bära..
Jag gjorde min första vintertur på 10 år genom Sareks södra gränstrakter mellan den 27:e mars och 5:e april. Den var tänkt att gå genom Änok, ...
3 kommentarer
Kan du verkligen se en elftedel av Sverige från Kebnekaise? Det låter imponerande – men är det sant? Jag testade påståendet, från svenska fjäll till ...
Näst sista etappen! Mer om det snart. Men först ngt om ngt som ligger varje turåkare varmt om hjärtat: mat!
På de flesta depåstopp har det funnits ...
1 kommentar
Det handlar inte bara om lättare utrustning; det handlar om att välja det som verkligen betyder något för ditt äventyr, sortera bort saker som inte ...
1 kommentar