Broar längs stigen in i Sarek från Suorva

Jag ska om några veckor gå in i Sarek från Suorva. Lantmäteriet uppdaterade nyligen sina kartor (kso.etjanster.lantmateriet.se) och nu finns det två broar på kartan som jag inte tidigare sett. Bifogat finns två skärmdumpar, en från Lantmäteriet med broar och en från Calazos app utan broar.

Nu undrar jag om någon nyligen gått upp från Suorva längs stigen och kan berätta något dels om broarna och dels hur tydlig stigen är. Är den markerad?

Bilagor

• image1.jpg
    image1.jpg
    118.7 KB · Visningar: 1,097
  • image2.jpg
    image2.jpg
    140.8 KB · Visningar: 994

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Ja, delvis angående färdval. Men frågan om varför broarna dykt upp nu, om de funnits ett tag för skotertrafik om våren, kvarstår. Men den frågan får jag nog bättre svar på om jag mailar Lantmäteriet!

Jag har gått över åtminstone en av broarna, förra året. De har funnits där länge. Varför de ibland dyker upp och ibland försvinner på kartor kan man ju undra. ;)

Dessa stigar är inte markerade för fjällvandrares räkning utan det är stigar/vägar som finns av annan anledning. Men vi vandrare använder oss av dem ändå.

Det är faktiskt 4 broar. Jag gick där 12 och 16 juni i år då jag gick ner till Guhkesvágge. Jag håller på med en blogg om det som snart är klar. Rengärdet har ökat i storlek och det är lite besvärligt att hitta skotervägen om man inte vet var man ska gå in. Min beskrivning är rätt utförlig med GPS-spår för 2 delvis olika vägar. Vänta någon dag så får du en utförlig beskrivning.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips