Stigval söderut från Suorva

Jag tänker ta mig in i Sarek genom att gå söderut från Suorva i sommar och har studerat den senaste Fjällkartan. Det finns två stigar att välja emellan. Den första börjar ca 200m innan vägens slut alldeles efter rengärdet. Den går upp till övre delen av skogen och passerar två broar. Efter 3,5km tar den slut. Den andra stiger utgår från vägens slut och fortsätter längs stranden 1,5km tills den upphör. Det första alternativet ser klart bäst ut om man bara tar hänsyn till kartan. Problemet är att när man läser om vägvalet här på Utsidan så verkar nästan alla ha valt strandalternativet för att senare ta sig upp genom skogen. Synpunkter?

Jag gick här själv senast 1975 och vad jag kan minnas så fanns det inga svårigheter annat än att det var lite backigt upp och ner.
Kartan kommer från Lantmäteriet.
 

Bilagor

  • Vägval Suorva.jpg
    Vägval Suorva.jpg
    111.3 KB · Visningar: 1,054
Helt ok alternativ.

Hejsan,

Följde den "övre" stigen till stora delar senaste gången vi gick ut den vägen. Då stigen inte är rösad och det till och från finns många stigar att välja mellan var välvalet inte alltid givet. Framför allt i blötområden har folk en tendens att sprida ut sig.

Men om man bortser från detta var det ett ganska snabbt och enkelt sätt att ta sig upp/ner till Sourvadammen.

/ Stefan
 
Gick där i somras. Det är inte lätt att hitta den övre (västra) stigen. Rengärdet är mycket större än på kartan. Det slutade med att vi gick längs bäcken söder om rengärdet tills vi träffade på stigen.
 
Den övre stigens början i Suorva och fortsättningen

Bilvägen går fram till den syöstligaste delen av rengärdan. Stigen går rakt genom rengärdan från vägsluten i vsv riktning. Stigen har när jag gått där också varit markerad på andra sidan gärdan med något orange. Stigen kan anas på flygfoto nedan.

Stigen tar snabbt höjd och följer sedan fjällsidan mot söder. Det är lättgånget förutom någon mindre myr. Har det regnat kan det i början under stigningen delvis verka som att man går i en liten bäck. Stigen är längre än på kartan. Den fortsätter en bit söder om bäcken från sjö 945. Plötsligt tar den slut på en ås från höger. HÄr brukar jag svänga lite mer än 90 grader åt höger. Fortsätter man rakt fram hamnar man i sten, vide och gropar tror jag. Känslan blir lite snett bakåt uppför branten som snart tar slut och då kan man visuellt planera vägen mot Njavvejokk så att man går ovanför vide och gropar på lättgången mark till tältplats och vadställe på ca 800m( enligt några som hade gps som jag stötte på). Man kan sikta mot ett par stora svarta stenar på andra sidan Njavvejåkk. Vadet är normalt lätt(går över i medelhöga kängor), med jokken sväller lätt vid regn. Sedan kan man gå upp till i höjd med stenarna och runda sluttningen på den nivån. Det är mycket lättgånget ända tills man passerat bäcken precis nedanför ravinen ovanför renvaktarstugan. Jag kommer fram ca 1 höjdkurva ovanför bäckpassagen och följer bäcken/ravinen nedåt ett hundratal meter tills det går att gå ned till bäcken. Sedan på ungefär samma höjd delvis på åsår genom videt. Lite blöthål men en kort passage. Sedan sneddar man långsamt ned innan bergväggen som tornar fram på höger hand.
Jag brukar ta en lång dag till Sarvalåptå och får då andra natten mitt i Sarek. God tur!
bild 1 vadet Najvvejåkk
bild 2 tältplats vid Njavvejåkk bäcken strax bakom tältet, svarta stenarna syns i backen
bilderna finns i den gamla tråden här:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=79731&page=2

https://kso.etjanster.lantmateriet.se/?e=635197&n=7491634&z=12&profile=default_orto_noauth
 
Hmm. Undrar hur gammalt det fotot är? Det är rejält utbyggt sedan det togs. Med ramper för att lasta renar på lastbil, etc.
 
Har gått båda "leder".

Har aldrig fattat varför den östra varianten ens är i fjällkartan. Den existerar inte resp. är värdelös eftersom den slutar när man börjar behöva den på riktigt, nämligen när man lämnar stranden för att ta sig genom björkskogen. Min erfarenhet, andra må ha andra erfarenheter.

Den västra varianten då. Avgörande är att gå rakt genom renhagen. På andra sidan renhagen börjar den och går inte att missa eftersom den används av både skotrar, fyrhjulingar och många vandrare. På vissa ställen kan man undra om den är en del av lösningen eller en del av problemet, när den är extremt sliten, djupt geggig och hal. En märklig blandning av en autobahn och en hinderbana. :)
Men som sagt, det går absolut inte att missa den -- om resp. när du har gått genom renhagen!
 
2014 senast

2014 gick jag här sist och då hade det inte skett sådana förändringar som skulle göra det svårt att följa min beskrivning och bilden. Kanske har något dramatiskt skett under 2015?
 
Tack för alla tipsen och särskilt till JMel som tycks ha beskrivit en väg som inte är särskilt krävande Jag kommer nog att försöka följa de råden om jag hittar rätt. Jag kommer att logga sträckan med gps.
 
Har gått båda "leder".

Har aldrig fattat varför den östra varianten ens är i fjällkartan. Den existerar inte resp. är värdelös eftersom den slutar när man börjar behöva den på riktigt, nämligen när man lämnar stranden för att ta sig genom björkskogen. Min erfarenhet, andra må ha andra erfarenheter.

Även jag har gått bägge alternativen, men mest den östra. Jag tycker, till skillnad från dig, att den fungerar hyfsat, men jag håller med om att det är ett problem att den upphör i björkskogen efter att den (utan bro) korsat bäcken från sjö 945 (men visst, man kan tappa bort den tidigare också). Lustigt nog återkommer stigen efter ett tag om man tar kompassriktning mot sjö 642 (alternativt tar Sluggá som riktmärke). Där stigen korsar Njabbejåhkå finns ett bra vadställe. Om det är mycket vatten tar man sig uppströms, strax ovanför en kraftig en krök av jokken.

Att jag länge undvek den västra stigen berodde på två saker. Dels att jag hade svårt att hitta början, dels att det kändes lite som intrång att ge sig in i rengärdet. Det senare är kanske inget större problem, jag vet inte om renägarna skulle klaga med tanke på att det ändå är en liten folkström.

Sedan väcker du en intressant frågeställning, den om tanken bakom fjällkartans sätt att ta med och rita ut stigarna. Jag tror inte det är någon tanke alls på fjällvandrare, Lantmäteriet har bara ritat stigarna så som de används, alternativt syns i marken. Vad jag vet har ingen medvetet planerat Suorva som infartsväg till exempelvis Sarek. Ingen vägvisning finns någonstans och fjällkartans utseende har inte anpassats för det. Frågan man kan ställa är: borde den det? Detta är en het potatis, traditionellt har man inte velat lägga stigar eller infartsvägar tillrätta när det gäller just Sarek. Det är därför vi med vissa mellanrum måste diskutera detta med Suorva ;-).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
eyck Returtåg söderut fr Gällivare 17 sep Fjällvandring 0
Lunkan90 Fjällvandra söderut Fjällvandring 16
bico Riksgränsen vid Bolagen och söderut? Fjällvandring 1
majjen Syterskalet och söderut Fjällvandring 3
michaelahogberg Fjällvandring så långt söderut som möjligt? Fjällvandring 10
Mx Lzr Smidigast gå Kungsleden söderut eller norrut? Fjällvandring 14
Extrem_skiing Info om fjälläget runt Keb -> söderut Fjällvandring 9
mothesta Kungsleden söderut från Abisko Fjällvandring 4
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
JTTTOTW Suorva - Guhkesvágge - Sarektjåkkås Stortopp Fjällvandring 8
Tompaa Re: Vanadring sarek, suorva-->rapadalen--->Skierfe--->svine/sitojaure-->salto/kebnats Fjällvandring 3
DanielK Sarek/Suorva, tälta i hård vind? Fjällvandring 12
nicko_ Suorva som entré till Sarek: GPS-spår samt tältplatstips efterfrågas Fjällvandring 8
Ickx Gå mellan Suorva och Saltoluokta - vada? Fjällvandring 7
lorenzr Gå från Teusajaure till Suorva över Nieras Fjällvandring 14
danielm71 Tur Suorva Fjällvandring 34
josia Broar längs stigen in i Sarek från Suorva Fjällvandring 5
Jeremiah Johnson Suorva till norra sidan av Äpar Fjällvandring 2
sus_sky Saltoluokta till Suorva nästa vecka Fjällvandring 3
avslutatmedlemskap160620 Suorva Fjällvandring 22
sulibats Sarek, Suorva - Ritsem via Ruohtesvagge Fjällvandring 6
pajaro Suorva-Sulitelma Fjällvandring 27
HikeAndFly Turförslag Suorva - Rapadalen - Saltoluokta Fjällvandring 14
qparq Sarek: Suorva - Rapadalen - Saltoluokta Fjällvandring 20
Swift Grindarna vid Suorva Fjällvandring 4
petitess Suorva-Skanátjåhkkå Fjällvandring 1
Joakim Ambrosson Kisuris - Suorva.. Fjällvandring 7
Morgan Suorva-Ritsem Båt? Fjällvandring 19
Niak65 Vattenmängd Suorva - Ahkka Fjällvandring 2
Niak65 Vandringstips suorva-akka-piela-suorva Fjällvandring 1
avslutatmedlemskap160620 Suorva Fjällvandring 44
pl3g921 stängsel på Suorva dammen Fjällvandring 16
matito Suorva - Sarektjåkkå Nordtopp - Aktse Fjällvandring 5
Kalle B Salto-Sito-Pastavagge-Suorva Fjällvandring 4
SAREK. Startplats Suorva? Fjällvandring 4
suorva eller saltoluokta Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.