Bra vandringsleder i Västmanland?

Hallå där!

Har på senare tid lyckats fått med mig några ur min umgängeskrets på mer aktiviteter med inslag av friluftsliv. Vi har bland annat vandrat i skogar precis utanför Västerås och längs en del etapper på Bruksleden. Men nu till frågan: Är det någon här som känner till bra vandringsleder i Västmanlands närområde utöver Bruksleden? Gärna med inslag av viss höjdskillnad och mycket skog.

Tack på förhand!

Silverleden och Bergslagsleden går genom eller delvis genom Västmanlands landskap.
Delvis i Västmanlands län ligger Malingsbo-Kloten med fin natur, vandringsleder och fint kanotvatten.

Fin natur med skog och stora höjdskillnader hittar du bland annat i Kindla naturreservat, i Hällefors kommun, Västmanlands landskap. Ved, vindskydd, kolarkojor och utkiksplatser. Markerad led om drygt en mil i kuperad och öde terräng. Ensamhet och tystnad, förutom naturens ljud, utlovas. Gjorde ett besök i helgen. Orren har börjat spela. Besök rekommenderas!

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Frösåker låter intressant! Jag hittar dock väldigt lite info om leden (nästan bara om vikingar...) Kan du berätta lite om den? Vindskydd, tältplatser, eldplatser, badmöjligheter... Tänkte dra iväg med grabben (4,5år) och tälta - då får det inte vara alltför långt att vandra ;-)

Den ser ut som en treklöver, så man kan variera hur långt man vill gå. 1, 2 eller alla 3 bladen. (2,5, 4 & 6 km)

Ett vindskydd plus tältplats och eldstad ligger ca 500 m från parkeringen, det andra vindskyddet är flyttat ut till mälaren.

Vet inte hur det är att bada.

//Erik

Lämplig vandring med barn kan vara Badelundaåsen, antingen från Hälla, till Anunds Hög och tillbaka, eller parkera direkt vid Anunds Hög, och gå runt lite i omgivningarna. Det finns ett stort gravfält inne i skogen väster om Anunds Hög.

Örtjärn

Hej!

Vill du komma åt höjdskillnader i Västmanlands län så kan jag tipsa dig om bruksledens etappsträckningar från Malingsbo - Örtjärn - Högbyn. Det är väl just i det här området som bergslagens höjder först gör sig påminda - om man kommer från västeråstrakten.

Örtjärn är ett spännande område. Det är en flera km avlång sjö med bitvis riktigt branta sidor som stupar ner i sjön. På mitten av sjön finns en spång som också utgör gränsen mellan Dalarna och Västmanland. Flertalet vindskydd finns vid sjön.

Silverleden.

I det här sammanhanget måste jag åter göra reklam för Silverleden i allra västligaste Västmanland i trakten runt Hällefors. Den är rejält kuperad och passerar en del spektakulära utsikter. Mäktigast var Björnhöjden. Där var det inte utsikten som tog andan ur vandraren utan själva platsen. Måste upplevas. Läs gärna min artikel här på Utsidan om min tur där.

HåkanF

Jag och sambon ska själva ut och vandra silverleden nu med start imorgon så får se vad vi själva tycker. Men som majjen även skriver så verkar de flesta ha tyckt om den.
Välskriven artikel dessutom Majjen, den får vi tacka för :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips