Bra vandringsleder i Västmanland?

Hallå där!

Har på senare tid lyckats fått med mig några ur min umgängeskrets på mer aktiviteter med inslag av friluftsliv. Vi har bland annat vandrat i skogar precis utanför Västerås och längs en del etapper på Bruksleden. Men nu till frågan: Är det någon här som känner till bra vandringsleder i Västmanlands närområde utöver Bruksleden? Gärna med inslag av viss höjdskillnad och mycket skog.

Tack på förhand!
 
Silverleden och Bergslagsleden går genom eller delvis genom Västmanlands landskap.
Delvis i Västmanlands län ligger Malingsbo-Kloten med fin natur, vandringsleder och fint kanotvatten.

Fin natur med skog och stora höjdskillnader hittar du bland annat i Kindla naturreservat, i Hällefors kommun, Västmanlands landskap. Ved, vindskydd, kolarkojor och utkiksplatser. Markerad led om drygt en mil i kuperad och öde terräng. Ensamhet och tystnad, förutom naturens ljud, utlovas. Gjorde ett besök i helgen. Orren har börjat spela. Besök rekommenderas!
 
Frösåker låter intressant! Jag hittar dock väldigt lite info om leden (nästan bara om vikingar...) Kan du berätta lite om den? Vindskydd, tältplatser, eldplatser, badmöjligheter... Tänkte dra iväg med grabben (4,5år) och tälta - då får det inte vara alltför långt att vandra ;-)
 
Den ser ut som en treklöver, så man kan variera hur långt man vill gå. 1, 2 eller alla 3 bladen. (2,5, 4 & 6 km)

Ett vindskydd plus tältplats och eldstad ligger ca 500 m från parkeringen, det andra vindskyddet är flyttat ut till mälaren.

Vet inte hur det är att bada.

//Erik
 
Lämplig vandring med barn kan vara Badelundaåsen, antingen från Hälla, till Anunds Hög och tillbaka, eller parkera direkt vid Anunds Hög, och gå runt lite i omgivningarna. Det finns ett stort gravfält inne i skogen väster om Anunds Hög.
 
Örtjärn

Hej!

Vill du komma åt höjdskillnader i Västmanlands län så kan jag tipsa dig om bruksledens etappsträckningar från Malingsbo - Örtjärn - Högbyn. Det är väl just i det här området som bergslagens höjder först gör sig påminda - om man kommer från västeråstrakten.

Örtjärn är ett spännande område. Det är en flera km avlång sjö med bitvis riktigt branta sidor som stupar ner i sjön. På mitten av sjön finns en spång som också utgör gränsen mellan Dalarna och Västmanland. Flertalet vindskydd finns vid sjön.
 
Silverleden.

I det här sammanhanget måste jag åter göra reklam för Silverleden i allra västligaste Västmanland i trakten runt Hällefors. Den är rejält kuperad och passerar en del spektakulära utsikter. Mäktigast var Björnhöjden. Där var det inte utsikten som tog andan ur vandraren utan själva platsen. Måste upplevas. Läs gärna min artikel här på Utsidan om min tur där.

HåkanF
 
Jag och sambon ska själva ut och vandra silverleden nu med start imorgon så får se vad vi själva tycker. Men som majjen även skriver så verkar de flesta ha tyckt om den.
Välskriven artikel dessutom Majjen, den får vi tacka för :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Windstalker Vandringsleder norrut Vandringsleder 5
Danielv Kynnefjäll - lämpliga vandringsleder Vandringsleder 5
elgen88 Rullstolsanpassade vandringsleder Vandringsleder 6
Nicolai.Gripberg Eldplatser på vandringsleder Vandringsleder 24
oldtimer Hur skapa/bevara attraktiva vandringssträckor? Vandringsleder 3
Emil Stefansson Vilka leder i fjällen är i behov av fler stugor eller annan infrastruktur? Vandringsleder 30
Silver Fang Bästa vandringsleder i Stockholm Vandringsleder 4
seobserver Samling Svenska vandringsleder Vandringsleder 3
vikfarn Vandringsleder Stockholm - Karlstad Vandringsleder 1
TerrorTerror Finns det några vandringsleder i Dalarna med höga höjder? Vandringsleder 6
Norrlänning93 Tips på vandringsleder Värmland Vandringsleder 4
jonathan_w Förslag på vandringsleder längst Bergensbanan. Vandringsleder 1
flippis Vandringsleder i Alperna Vandringsleder 3
bornholmerpigen Vandringsleder/rundslingor i Skåne/Blekinge/? Vandringsleder 10
MattiasL Tips på fina vandringsleder kring Örebro Vandringsleder 4
JessicaB Vandringsleder Vandringsleder 12
gusfallca Tips på vandringsleder kring Jämtland och Hälsingland Vandringsleder 3
IsakWiklund Arbeta med att märka vandringsleder? Vandringsleder 11
Ändreas Vandringsleder med guide Vandringsleder 9
Sjacobsson Tips på fina vandringsleder i Stockholmsområdet? Vandringsleder 3
Arvidsjaur Vandringsleder Arvidsjaur Vandringsleder 3
Skogsvaktaren Vandringsleder på kartor Vandringsleder 10
musse592 Vandringsleder på Island? Vandringsleder 1
The_Lost_Cyclist Cykla svenska vandringsleder - går det? Vandringsleder 11
mrbambocha Sveriges fem mest spektakulära vandringsleder? Vandringsleder 10
bojjan vandringsleder för den kräsne Vandringsleder 17
Ankan79 Sveriges topp 10 vandringsleder på plätten? Vandringsleder 13
Jacob P. Vandringsleder i Vättlefjäll Vandringsleder 6
peamwd Panorama 360º för vandringsleder Vandringsleder 4
vandrarenDaniel Vandringsleder i Östergötland Vandringsleder 7
Jonas.musik Vandringsleder i anslutning till större stuga? Vandringsleder 7
rolandsk Tips på boende och trevliga vandringsleder - Funäsdalen Vandringsleder 8
peter1969 Göra kartor över vandringsleder? Vandringsleder 21
Bjösha Vandringsleder för nybörjare Vandringsleder 3
Esvard vandringsleder Vandringsleder 5
Vandringshyveln vandringsleder vid geirangerfjorden?? Vandringsleder 2
goblion Vandringsleder i småland Vandringsleder 5
bede Vandringsleder vid Galå Fjällgård Vandringsleder 0
avslutad_230717 Vandringsleder Gävle-Söderhamn Vandringsleder 1
Glännman Tips på vandringsleder - skaraborg, västragötaland Vandringsleder 16
awarnqvist Vandringsleder i Finland Vandringsleder 1
Joel_P Tips på vandringsleder Vandringsleder 3
luffen Vandringsleder Vandringsleder 4
Amoo Vandringsleder i Norrbotten ? Vandringsleder 12
Karpaterna.se Vandringsleder runt Brösarp Vandringsleder 5
svenssonhanna Tips på fina vandringsleder i Dalsland? Vandringsleder 4
Zer Digitaliserade vandringsleder Vandringsleder 1
ajn Markering vandringsleder Vandringsleder 1
Sjöbacken Behöver tips om vandringsleder i Badgastein Vandringsleder 4
MagnusJ Vandringsleder i Småland? Vandringsleder 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.