Bra frukost?

Kaffe, ett par tre koppar!
Och för att magen inte ska protestera allt för mycket så brukar jag göra (baka är nog inte riktigt rätt ord här) scones i stekpannan. Sconesbasen kommer från Kungsörnen, bara blanda med vatten och sen ner i stekpannan (utan fett). För att få den för mig så behövliga socker kicken så har jag med mig marmelad på flaska (Tror att det är någon barn produkt som heter Sqeezy?).

/Jesper
 
Två tips

Jag tycker att det är mycket viktigt med omväxling men det är klart att det är lättare att vara kreativ om man har en enkel grund att utgå från.

Jag brukar därför också jobba med havregryn. Men sedan har jag olika saker i från gång till annan. Det kan vara. hackade nötter, russin, trokade äpplen (och kanel), kardemumma, tokade aprikoser, kattrinplommon, vetekli, solrosfrön...

Det var tips nummer ett

Nummer två bygger på samma regel om omväxling.
Om det är en kort tur eller man inte måste bära allt (båt, pulka, bil, stark kompis ... ?) så ta med färsk frukt. Super bra frukost med massa socker fiber och vatten.

Ett bonus tips är att det blir enklare om man har kul (gäller med mat också)
 
Finsk efterugnslimpa, inget för nybörjare

Jag har skrivit för något år sedan också, men vissa sanningar är eviga. Finsk efterugnslimpa, den oskivade varianten, som man kan hoppa på, trycka ned i ryggsäcken med våld och oroa sig mer för säcken än brödet. Surdeg är den gjord på och en torkad salami brukar jag ha på. Ingen mjukost på fjället, men ost går bra. Det ska vara mycket energitätt = många kalorier på fjället.
Det kompletterar jag med en redan hemma färdigblandad mix av fiberberikade havregryn, torrmjölk, råsocker och kanel. En gastronomisk kick.

På detta kan man gå för långt.

Lev väl Björn
 
Re: Finsk efterugnslimpa, inget för nybörjare

Karhu; sa:
Jag har skrivit för något år sedan också, men vissa sanningar är eviga. Finsk efterugnslimpa, den oskivade varianten, som man kan hoppa på, trycka ned i ryggsäcken med våld och oroa sig mer för säcken än brödet. Surdeg är den gjord på och en torkad salami brukar jag ha på. Ingen mjukost på fjället, men ost går bra. Det ska vara mycket energitätt = många kalorier på fjället.
Det kompletterar jag med en redan hemma färdigblandad mix av fiberberikade havregryn, torrmjölk, råsocker och kanel. En gastronomisk kick.

På detta kan man gå för långt.

Lev väl Björn

Vilka proportioner har du då på havregröten? Hur blir torrmjölk kokad?
 
blandade kolhydrater

Tricket ær att få i sig både snabba och långsamma kolisar. Endast havregrynsgrøt brukar ræcka ungefær den tiden det tar før mig att packa ner tæltet :)

Någon næmnde nøtter och russin, och jag kan bara hålla med. Grøt, nøtter och russin med lite torrmjølk ovan på ær en kanonbas.

Sedan får man slænga i sig någon macka før att få energin att vara lite længre. Sylt rekommenderar jag inte (subjektiv åsikt). Alldeles før mycket snabba kolhydrater.

Jag kørde med pumpernickel-brød førførra året. Otroligt effektivt, fibrer, energi och allt man kan ønska sig. Problemet ær bara att pumpernickel har en densitet som nærmast kan liknas vid blytackor. Tar c:a en månad før magen att återhæmta sig efter en veckas pumpernicklande :)

På tal om frukt, Æpplen ær skitlætta att torka sjælv. Sen slænger man bara ner dem i grøten nær den ska kokas. fantastiskt gott...
 
Klipp havregrynen så slipper du diska

Jag brukar köra med gröt, trimmad med diverse godsaker.
Mackor med jordnötssmör, kaviar eller mjukost (ett tips är ädelostvarianten) till det.

Ett tips för att slippa grötkokning med tillhörande grötdisk (skönt att slippa på morgonen):
Kör havregrynen i mixer - då klipps de upp och tar åt sig vattnet snabbare. Bara att koka vatten och hälla på direkt i kåsan. Låt stå ett par minuter.

Man kan även blanda i salt, torrmjölk och frukt/nötter/kryddor redan på påsnivå.
 
Brukar göra min egna müsli.
Har iofs aldrig prövat den på fjället, men den blir klart mycket godare än havregrynsgröt.

ta lite havregryn, russin, olika nötter osv.
Blanda lite smör, sirap och kanske lite socker.
Värm det senare i en kastrull och blanda sedan ner müsliblandningen. Låt det mixas ordentligt i kastrullen och lägg sedan över det i en plåt och rosta alltsammans i ugnen på lämplig värme.

När du tycker att allt verkar färdigrostat så kan man bara knäcka loss allt och eventuellt bryta upp kakan i en mixer tills bitarna har den storleken som DU tycker om.

Sen brukar jag käka det med kallt vatten. Om man vill kan man bemöda sig att ha mjölk i men det smakar utmärkt med bara vatten. Pröva!

mvh/sam
 
Gröt är basen!

Gröt på fiberhavregryn med kanel och socker alt. krämpulver. Brukar göra den lite lösare när jag saknar mjölken.

Till detta hårt bröd med mjukost/messmör. Salami är också drygt, gott och håller sig bra. En kopp te sitter aldrig fel!

/P
 
Grötvälling

Mixade havregryn och mixade rågflingor i en blandning. Bara att hälla på hetvatten och röra litet en stund. Det blir som en välling, fast lite grövre.
Vet någon hur det är med firbrerna i havregryn när man mixar dem? borde inte de slitas sönder då?

Sara

ps. välling tycker jag annars är gott!
 
Havregryn och torkad torrmjölk

Per Egelberg frågade mig följande och eftersom jag inte har klurat ut hur man får de där gröna sträcken så struntar jag i dem. (Om ingen klok människa ids tala om hur man gör).

Fråga:
Vilka proportioner har du då på havregröten? Hur blir torrmjölk kokad?

Svar:
Till en dl fiberberikade havregryn tar jag en 1/5 dels påse torrmjölk. (Det torde ha gett 2 dl mjölk i utspedd form). Sedan ca 1 msk råsocker och lite kanel. Ca 3 dl vatten tar man till detta och kokar upp.
Anledningen till att jag blandar i förväg hemma är att jag minimerat antalet prylar jag släpar på. Mao kokkärl o dyl räcker inte till.

Mvh Björn
 
Stabil frukost

Blanda ett fat havregryn och russin e.d. (torkad frukt). Strö på salt efter behag. Häll över rikligt med kokande hett vatten/te. Låt stå och svälla minst 10 minuter. Till gröten ätes grovt bröd/råglimpa med ost. Mackan/-orna kan placeras i gröten så att den/de luckras upp och blir mera lättuggad(e)/-smält(a). En smaklig, stabil,enkel och snabblagad frukost som gör att man klarar sig 4 timmar framåt även vid kraftig fysisk utövning tex. krävande turskidåkning.
 
Detta funkade under 10 kalla dagar på Finnmarksvidda i somras. Först stekt bacon och ägg + en liten starköl. Sen en stor kåsa välling med hallonkräm i följt av te och mackor. Sist men inte minst kaffe med en prilla
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thomas.vastervik Frukost Friluftsmat 4
thomas.vastervik Frukost Friluftsmat 0
Northstar Tips på bra frukost under fjälltur Friluftsmat 61
BrittMarie Diskfri frukost Friluftsmat 44
Polarnatt Kan detta funka till frukost? Friluftsmat 49
Mialun Yoghurt-frukost på fjällvandring Friluftsmat 9
Frukost i fjällen? Friluftsmat 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.