Bra frukost?

gi och gröt

Hett tips är att ha i fett i gröten. Sänker tömningshastigheten i magsäcken, och därför får man ett lägre GI, det tar längre tid för kolhydraterna att ta sig från magsäcken till blodet.
Jag räknade på energisammansättningen i vanlig havregrynsgröt med torkad mjölk och russin:
Kolhydrater: 73E%
Fett: 9E%
Protein: 18E%
664kcal om man har med sig ca 195g ingredienser (mjölk, havre eller råggryn, russin)

Så räknade jag på alternativ grötportion där jag har haft i 20g pumpafrön och 25g linfrön plus russin, mjölk och gryn som första beräkningen.
Kolhydrater: 52E%
Fett: 28E%
Protein: 20E%
921kcal om man har med sig 205g ingredienser

Andra varianten ger mycket mer energi, och ett lägre GI... inte någon större smakskillnad mer än att andra varianten kanske är lite godare med pumpafrön i. Alternativt kan man ha bananchips av den fetare varianten, blir gott och knaprigt... torkade frukter är ju alltid gott, men höjer kolhydratsinnehållet och gi

Om man inte bryr sig lika mycket om vitaminer och mineraler från pumpafrön och linfrön hade det ju gått bra att hälla i t.ex. 2msk rapsolja hade fått liknande effekt och sänkt vikten ytterligare.. smakar inte så mycket.

Kanel på så blir det riktigt gott.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thomas.vastervik Frukost Friluftsmat 4
thomas.vastervik Frukost Friluftsmat 0
Northstar Tips på bra frukost under fjälltur Friluftsmat 61
BrittMarie Diskfri frukost Friluftsmat 44
Polarnatt Kan detta funka till frukost? Friluftsmat 49
Mialun Yoghurt-frukost på fjällvandring Friluftsmat 9
Frukost i fjällen? Friluftsmat 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.