När är det bra tid att tura i olika delar av fjällkedjan?

Hej,
Jag funderar på att pröva på turskidåkning under kommande säsong och försöker redan nu fundera på var man ska ta sig och då när i tiden.
Det jag tycker inte finns så bra (eller samlad) information om är när det under ett normalår brukar vara bra väder och/eller underlag i de olika delarna av fjällkedjan. Öppentiderna i STFs fjällstugor hintar väl en del om när det passar men det är lite ologiskt när stugorna i Vindelfjällen stänger 2 veckor senare än i Abisko när Björkliden och Låktatjåkko brukar ha öppet sent på säsongen. Snötillgången varierar såklart från år till år men tänker detta som någon sammanställande information för mig och andra nybörjare som undrar.

Vad är utsidan medlemmarnas tips och kunskaper om detta? När i tiden kan man förvänta sig bra skidväder?

För 30-35 år sedan skulle man säga ” april är bästa tiden”. Men klimatet har förändrats så pass att man vet aldrig nu för tiden. I år tex kom ordentligt med snö och kyla i Lappland först i maj. I Jämtland var i stort sätt barmark hela vinter. I år finns det snö på bägge platser redan. Grövelsjön brukar betraktas som snösäker men för ca 3 år sedan när jag var där på påsktur så behövde man knappt skidor. Det gäller avvakta prognosen.

Tält eller stugtur?

För stugtur skulle jag säga så sent som möjligt. Tyvärr stänger STFs stugor rätt tidigt och STF vill inte att man övernattar i nödutrymmen längre om det inte är en akut situation.

Höjd över havet och latitud betyder en hel del för snötillgången.

Vissa år funkar slutet av april generellt.

Thure

Tält eller stugtur?

För stugtur skulle jag säga så sent som möjligt. Tyvärr stänger STFs stugor rätt tidigt och STF vill inte att man övernattar i nödutrymmen längre om det inte är en akut situation.

Höjd över havet och latitud betyder en hel del för snötillgången.

Vissa år funkar slutet av april generellt.

Thure
Angående att övernatta i nödutrymmena på STFs stugor så frågade jag några olika STF-stugvärdar under en fjällvandring 2024 och samtliga sa att det gick bra.

I Jämtland var i stort sätt barmark hela vinter. I år finns det snö på bägge platser redan.
Lite väl överdrivet. Tror man kunde åka skidor på tex Snasahögarna hela vintern och en en bit in i eller hela maj. Tror också det var rätt bra med snö runt jul men i början på januari var det varmt och regn också på hög höjd i fjällen så mycket försvann då.

Men snömängden varier en hel del och tycker faktiskt den har gjort det rätt länge.

Angående att övernatta i nödutrymmena på STFs stugor så frågade jag några olika STF-stugvärdar under en fjällvandring 2024 och samtliga sa att det gick bra.
Detta har varit uppe åtskilliga gånger tidigare. Jag har uppfattat att det varit OK tidigare men givetvis med betalning. Nu verkar STF centralt försöka stävja det.

En av flera trådar: Hur tabu är det att använda STF stugornas "nödrum" off-season? | Sida 3 | Utsidans forum https://share.google/NXiq7QEwhIf1QPy1f

Jag har flera gånger erfarit skoteråkare som övernattar i STFs stugor under off season och i skoterförbudsområde dvs Sälkastugorna vilket jag och säkert också STF ogillar. (Vi var en grupp som hyrde en av stugorna där och hade lånat nyckel).

Thure

Aktuellt

”När isen ligger i skärgården släpper jag allt”

I mitten av november lade sig de första skridskoisarna i Stockholm. Vi har pratat med Pamina Falck, kommunikationsansvarig på SSSK, om säsongstarten.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”Som ett bibliotek – fast med frilufts- och sportutrustning”

I över 120 kommuner kan du låna friluftsutrustning hos Fritidsbanken – den prisbelönta föreningen som vill sänka trösklarna till naturen.

Springa, vandra, fascineras – redaktörens möte med platåberget

Utsidans redaktör Philipp spenderar en helg på Billingen, Västergötlands största platåberg och en av nyckelplatserna i Sveriges första UNESCO-geopark.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips