Bra frukost?

Undrar vad ni äter till frukost när ni är ute? Själv har jag väl provat lite av varje, men vore kul att höra vad ni äter.
 
Gröt

Egel; sa:
Undrar vad ni äter till frukost när ni är ute? Själv har jag väl provat lite av varje, men vore kul att höra vad ni äter.
Standardfrukosten är: Havregrynsgröt, vispad torrmjölk, socker, kanel, c-brus, kaffe, ost eller korvmacka om inte turen är längre än hållbarheten.
 
Även här är det klassikern gröt som gäller. Tillbehören håller jag på att prova mig fram till nåt som jag tycker smakar gott och dessutom klarar hållbarheten. Torrmjölk och sylt gjord av krämpulver verkar komma väldigt nära "köksbordsgröten" hemma.

Till det blir det såklart mackor.

Nu tillhör jag dem som har svårt att äta mycket på morgonen, till vardags (hemma alltså) blir det bara en kopp choklad och ett par mackor, och då är det svårt att få i sig nån brontofrukost även om man blir hungrigare ute i naturen.

Frukosten ska ju handla om att få i sig kolhydrater för att ge kroppen en stoppsignal efter nattens "fasta" och sen har jag läst att just havregryn har en för kroppen väldigt bra sammansättning av kolhydrater (därför har havreknäcke fått bli mitt primära knäckeval numera).

Välling har jag försökt med, för att slippa kokandet, men smaken funkar inte för mig och nu när jag lärt mig göra klippta gryn själv i mixern så funkar gröten nästan lika bra (kokar vatten, häller det i min isolerade tallrik och rör ner grynen (och låter dra några minuter) och sen har jag vatten kvar i grytan till en kopp varm choklad och disken).

Sylten gör jag i en jordnötssmörsburk som jag har ritat steck på som dl-mått (2 dl vatten och en halv påse krämpulver räcker till 2 personer). I med vatten och pulver och skaka (man får dock göra en packning till burken, locket är inte designat för att vara vattentätt).

Torrmjölken gör jag i en halvliters PET (ingen pant-PET utan en tom FunLight-flaska) som jag också ritat skalstreck på utsidan av. (Skalstrecken är ritade med spritpenna och sen har jag satt ett lager transparent tejp över för att skydda dem lite extra.)
 
nermander; sa:
Välling har jag försökt med, för att slippa kokandet, men smaken funkar inte för mig


Måste man inte koka välling oxå? Har ngn provat det med musli? Tycker det låter som en bra grej. Vill nämligen försöka slippa bära med mig bröd - mjukt bröd blir inge kul och hårt bröd blir antingen smulor eller vått av ngn anledning - men tycker inte att man står sig någe efter att bara ha ätit havregröt. Blir alldeles matt efter en timme typ.... Ngn som vet varför?? eller ngn som tycker likadant?

HMFL
 
hobbit; sa:
Vill nämligen försöka slippa bära med mig bröd - mjukt bröd blir inge kul och hårt bröd blir antingen smulor eller vått av ngn anledning - men tycker inte att man står sig någe efter att bara ha ätit havregröt. Blir alldeles matt efter en timme typ.... Ngn som vet varför?? eller ngn som tycker likadant?

HMFL
Ät en större portion gröt. Jag vet få saker som står sig så bra som gröt. Ett tips kan vara att riv och packa lägret innan frukost, så dröjer det kortare tid mellan frukosten och början av vandringen.

Ta mörkt bröd, typ kavring (tungt), rågkusar, skräddarkakor och dylikt. De håller bättre både i ryggsäcken och över tiden än mjukt bröd. Mättar också bättre och ger magen lite att arbeta med.

Var noggrann och lägg undan det hårda brödet och andra torra varor på en gång, när det som ska ätas har plockats fram, i en vattentät packsäck. Låter man sådana grejor stå framme drar de åt sig fukt.
 
hobbit; sa:
Måste man inte koka välling oxå?

Nix, det är det som är det fiffiga. Modern välling är bara att vispa ner i vattnet, det kan vara iskallt (men det är såklart godare att dricka om det är lite ljummet).

Blir alldeles matt efter en timme typ.... Ngn som vet varför?? eller ngn som tycker likadant?

Vad äter du till gröten? Havregrynsgröt är ju mest stärkelse och det är väl relativt långsamma kolhydrater. Annars låter det ju som du har ätit nåt med för högt GI och får en blodsockerdipp. Men sen får man ju inte glömma att så fort man äter nåt så kommer kroppen att behöva ägna sig åt att smälta maten, vilket tar energi från resten av kroppen.
 
[/QUOTE] Annars låter det ju som du har ätit nåt med för högt GI och får en blodsockerdipp.[/QUOTE]

kanske beror på allt socker ovanpå gröten??
 
[/QUOTE]Ät en större portion gröt.[/QUOTE]

Orkar inte äta hur mkt som helt... dessvärre.

[/QUOTE]Var noggrann och lägg undan det hårda brödet och andra torra varor på en gång, när det som ska ätas har plockats fram, i en vattentät packsäck. Låter man sådana grejor stå framme drar de åt sig fukt.[/QUOTE]

Noggrann - låter ju jobbigt! Nä - men det brukar hur som helst inte bli någe bra... fast det med kavring har jag provat och det är det bästa hittintills. Kör på det för tillfället fast letar ständiga förbättringar!


HMFL
 
Annars låter det ju som du har ätit nåt med för högt GI och får en blodsockerdipp.[/QUOTE]

kanske beror på allt socker ovanpå gröten?? [/QUOTE]

Ja, har du en massa socker på gröten så är det nog en trolig orsak.

En massa socker på gröten tyder på att du inte gillar smaken på gröten, då kanske det kan vara ide att äta nåt annat? Eller köra det klassiska med blåbärssopepulver i gröten så den smakar annat? Eller mitt trix med "sylt" gjord på krämpulver?

Annars har jag märkt att för mig är det viktigt att gröten är ordentligt saltad. Havregrynsgröt utan salt får jag knappt ner.
 
Jag tycker inte om gröt, och grovt bröd är för
torrt för att jag ska få i mig några mängder på morgonen, så för mig har det varit ett problem att hitta någon vettig frukost. Några alternativ:
* Pulvermjölk med musli -smakar inte något vidare, och är för kallt på vintern. Dock väldigt enkelt.
* Nyponsoppa med musli - varmt och ett gott alternativ.
Är sött och ger en ordentlig sockerkick, men för att
jag ska hålla mig måste jag klämma i mig några mackor
dessutom.
* Nudelsoppa. -Ny favorit. Varmt och med vätska automatiskt, samt mättande. Jag har dock inte provat det så många gånger, så jag vet inte hur länge man håller sig.

/Ylva
 
Egel; sa:
Undrar vad ni äter till frukost när ni är ute? Själv har jag väl provat lite av varje, men vore kul att höra vad ni äter.
Det har varit bröd, torrkött, kaviar och kaffe. Nu lägger jag snabbris i blöt på kvällen, kokar upp den på morgonen, blandar i salt och torrkött. Sedan är det bara att pressa i sig. // Roland
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thomas.vastervik Frukost Friluftsmat 4
thomas.vastervik Frukost Friluftsmat 0
Northstar Tips på bra frukost under fjälltur Friluftsmat 61
BrittMarie Diskfri frukost Friluftsmat 44
Polarnatt Kan detta funka till frukost? Friluftsmat 49
Mialun Yoghurt-frukost på fjällvandring Friluftsmat 9
Frukost i fjällen? Friluftsmat 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.